دانش افزایی در حوزه قارچ

جریان و انتشار هوا در سالن های تولید

اغلب در سالن‌های تولید پدیده‌های عجیبی که ناشی از جریان و انتشار هوا در سالن است نمود می‌کند که مبین مشکلات تبخیری و اختلاف در میزان رشد قارچ در بین طبقات و محل‌های مختلف بستر در سالن است. تمام این موضوعات درنهایت به افت تولید و کاهش کمی و کیفی محصول ختم می‌گردد.

در خصوص گسترش و یکنواختی جریان هوا در سالن، بسیاری از تولیدکنندگان در مکان‌هایی که هوای کافی وجود ندارد، حفره‌های جدیدی ایجاد می‌کنند. این امر فقط با کاهش فشار استاتیک در داکت هوا، مسئله را بدتر می‌کند. به‌عنوان یک راهنمایی برای گسترش هوای مناسب باید گفت، سطح کلیه دهانه‌های اضافه‌شده بر روی داکت هوا، هرگز نباید بیش از نیمی از سطح مجرای اصلی ورودی هوا به سالن باشد. جریان هوا در سالن‌های تولید به عوامل مختلفی بستگی دارد.

نکته دیگر که باید به آن توجه داشت این است که به‌طورمعمول قطر دهانه ورود هوا به سالن ۵۵ سانتی‌متر است و حفره‌ها با قطر ۵ سانتی‌متر برای سالن‌های ۴ الی ۵ طبقه و همچنین استفاده از ایرلاینر (Airliner) برای سالن‌های ٦ یا ٧ طبقه توصیه می‌شود. همچنین ضروری است قبل از انجام هرگونه تغییر و تنظیم در الگوی حرکت هوا در سالن تولید، این الگو با استفاده از تست دود مورد مشاهده و ارزیابی قرار گیرد.

نویسنده : Jan Gielen
مجله: Specialist climate & energy C point
ترجمه و تنظیم: مهندس فرهنگ عضدی
در بخش دانش افزایی در حوزه قارچ هاگ می توانید به مقالات کاربردی در این زمینه دسترسی داشته باشید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا