حرف ما در صنعت قارچ

پیشگیری پیش از وقوع هزینه کمتری خواهد داشت

تب راجعه صنعت قارچ را تا سرحد استیصال و ورشکستگی همراهی می کند

پیشگیری پیش از وقوع هزینه کمتری خواهد داشت. صنعت قارچ کشور همواره با استشمام بوی سال نو و با نزدیک شدن به پایان سال به دلیل تعطیلات و برهم خوردن موازنه بازار به بحران و چالشی ویژه و البته کاملا آشنا برای فعالان تولید قارچ دچار می شود و متاسفانه این ” تب راجعه ” سالیان سال است که صنعت قارچ و تولیدکنندگان فعال در این حوزه را تا سرحد استیصال و ورشکستگی همراهی می کند.

پیشگیری پیش از وقوع؟؟!!
ورشکستگی واحدهای تولید؟؟ پیشگیری پیش از وقوع

 

دلیل اینکه چرا امسال کمی زودتر از سنوات قبل به عزیزان تولید کننده این موضوع یادآوری و تذکر داده می شود، تبانی ایام مبارک ماه رمضان با تعطیلات نوروزی است بدین ترتیب که بلافاصله از 15 فروردین ماه سال 1401، کشور میزبان ماه رمضان سنه  قمری1443 خواهد بود و از انجا که در عمل پیش لرزه های بازار از 25 اسفندماه آغاز خواهد شد، بازار و تولید کنندگان به همراه صنایع تبدیلی قارچ کشور به مدت تقریبی 50 روز از آرامش بی بهره خواهند بود.

در این بین به دلیل اشتغال ذهنی زیاد تولید کنندگان که نتیجه آن ندیدن مناسبت ها و شرایط بازار در اینده پیش رو و از دست رفتن فرصت اخذ تصمیمات به موقع و مناسب خواهد بود. لذا با توجه مسئولیتی که  هاگ خود بر دوش گرفته،  همچون گذشته ناقوس خطر را به صدا دراورده تا بدین وسیله ضمن زینهار و بهوش باش به صنعت قارچ، اقدام به ارائه راهکارها و راه حل های مناسب به صنعت قارچ و فعالان آن می نماید.

پیشگیری پیش از وقوع؟؟!!
پیشگیری پیش از وقوع بهار در راه است
پیشگیری پیش از وقوع؟؟!!
پیشگیری پیش از وقوع رمضان نزدیک است

نظر به تغییر شرایط بازار از 25 اسفند ماه، تعطیلات نوروزی پیش رو و در ادامه شروع ماه مبارک از 15 فروردین ماه 1401شاید بتوان راه کار ها و توصیه های متعددی تجمیع و ارائه نمود ولی تجارب سال های متوالی گذشته از زاویه ای دیگر، گزینه های ذیل را گوشزد می نماید.

1- کاهش تولید قارچ در واحدهای تولیدی با کاهش سطح زیر کشت به میزان 1تا2 طبقه در هر سالن پرورشی که برداشت آنها با ایام فوق الذکر مصادف می شود.

این توصیه دارای مزایایی به شرح ذیل است.

  • حفظ ریتم تولید مزرعه که مهمترین شریان حیات مزرعه محسوب می شود.
  • کاهش تولید به صورت یکنواخت در تمام این ایام.
  • کاهش نسبی در هزینه های تولید شامل خرید مواد اولیه اصلی و هزینه های کارگری.

بدیهی است برای رسیدن به این هدف، خواست و اراده قلبی پرورش دهندگان قارچ بسیار ضروری است و  از سوی دیگر با توجه به زمان مناسب موجود (قریب به 70 روز تا شروع سال جدید) کمپوست سازان نیز خود را مکلف به اجرای تغییرات لازم در خصوص کاهش تولید کمپوست نموده تا بدین ترتیب در یک همکاری و همیاری زیبای درون صنفی، نسبت به کاهش تولید قارچ و کاهش خسارت به خانواده قارچ کشور اقدامات لازم صورت گیرد.

2- ارتقا سطح کیفی محصولات تولیدی در این ایام با تکنیک های ویژه تولید به همراه رعایت زنجیره سرما و سرخانه گذاری بویژه در خصوص محموله های صادراتی با هدف تداوم صادرات در ایام پرچالش پیش رو.

پیشگیری پیش از وقوع؟؟!!
پیشگیری پیش از وقوع

3- رایزنی و برقراری هماهنگی لازم با صنایع تبدیلی به صورت انفرادی توسط هر یک از مزارع با هدف ایجاد بازار مناسب برای تولیدات محدود خود در ایام یاد شده.

4- الزام خود جوش تمام فعالان صنعت و تولید کنندگان به کار گروهی و دعوت یکدیگر به هم اندیشی و اجماع با هدف وصول نتایج ایده ال و مناسب تا بدین ترتیب دستورالعمل های مانایی برای سال های آتی صنعت تدوین و تولید گردد.

پیشگیری پیش از وقوع؟؟!!
پیشگیری پیش از وقوع

کاملا آشکار و روشن است در صورت منفعل بودن در قبال چالش ایام پیش رو مجددا شاهد آسیب های روحی و مادی زیادی خواهیم بود و از آنجا که سالی که نکوست از بهارش پیداست، می توان با روحیه خرد جمعی و همیاری گروهی درایجاد یک جریان منسجم گروهی که منافع همگان را نشانه گرفته، نویدی بر همدلی و کارگروهی ایده ال در صنعت قارچ کشور در سال جدید باشیم.

نباید فراموش کرد که سال جدید همچون سنوات قبل مشکلات، چالش های جدیدی از جمله افزایش هزینه های تولید را بهمراه خواهد داشت و اگر اولین گام ها در روزهای نخست سال جدید با همدلی و یکدستی برداشته شود می توان سال با ارامشی را انتظار داشت.

تریبون آزاد صنعت قارچ کشور
تریبون آزاد صنعت قارچ کشور

در خاتمه هاگ به عنوان تنها تریبون آزاد صنعت قارچ کشور بدینوسیله از همه همراهان گرامی دعوت بعمل می آورد تا با اظهار نظر و ارائه نقطه نظرات در خصوص چالش ها و مشکلات صنعت سهمی اندک در کشف و تولید راه حل ها و دستورالعمل ها لازم در جهت ایجاد صنعتی آرام، پویا و رو به رشد داشته باشند.

 

قلم سردبیر مجید نادری

راهکارهای ارائه شده، حرف ما در صنعت قارچ برای حل چالش های پیش رو از سمت تیم کارشناسان هاگ می باشد.
5/5 - (2 امتیاز)

‫2 دیدگاه ها

  1. قیمت مناسب و کیفیت کمپوست چگونه مشخص می شود ؟
    از کجا بفهمیم کمپوست خوبی خریدیم ؟

    1. سلام
      وقت بخیر
      المان های کمپوست خوب در مقالات بسیاری در سایتمون بهش اشاره شده
      مانند
      قبل از خرید و بعد از عملکرد (راندمان)
      قیمت مناسب هم نسبی است. نسبت به فاصله مسیر و هزینه ها
      و از دست دادن کیفیت
      یا نزدیک و بی کیفیت اما ارزان
      در کل قیمت کمپوست های مرغوب در کشور ما تقریبا در یک رنج قرار دارند و میتوان با یک سرچ ساده و نظرات کاربران در گوگل و شبکه های اجتماعی و یا ارتباط با انجمن کمپوست از قیمت ها و کیفیت های کمپوست ها اطلاع یافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا