انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ

آمار توزیع روزانه قارچ {کاهش توزیع قارچ در تهران}

کاهش میزان توزیع قارچ به دلیل گرم شدن هوا

اعلام آمار توزیع روزانه قارچ در تهران و همچنین کل کشور، توسط مسولین انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور


کاهش تولید قارچ در استان تهران

(1403/05/06)

مهدی رجبی رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور، گفت: طبق آمار در فصول سرد سال، روزانه 120 تن قارچ در تهران تولید میشد. حدود ۵۰ الی ۶۰ تن از این قارچ در خود تهران توزیع می‌شد.
اما اکنون تولید قارچ در تهران، 17 تا 18 درصد افت داشته است. در حال حاضر حدوداُ 100 قارچ در استان تولید و 40 تا 43 تن آن در خود تهران توزیع میشود.

وی اضافه کرد: برآورد میشود که تولید قارچ کشور در سال جاری رشد 10 تا 15 درصدی نسبت به سال قبل داشته باشد. بنابراین 210 الی 215 هزارتن تولید خواهیم داشت.

 

توقف صادرات

رئیس انجمن صنفی قارچ گفت: صادرات قارچ با آغاز فصل گرما متوقف شده است! ولی از اواخر شهریور، مجدداُ از سرگرفته خواهدشد.

وی ادامه داد: با توجه به مسائل حمل‌و‌نقل و تعرفه‌ها، صادرات قارچ بصورت رسمی صورت نمیگیرد. معمولا صادرات قارچ در قالب سبزیجات و تره‌بار، انجام میشود.
عمده صادرات قارچ ایران به عراق، امارات عربی و کویت است. همچنین به کشورهای عضو CIS* نیز صادرات داریم.

 

* کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، مولداوی، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین و ازبکستان عضو پیمان CIS هستند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
http://www.yjc.ir/00aral


توزیع روزانه 800 تن قارچ در کشور

(1403/04/17)

نیما باغبانی، دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ کشور در مصاحبه اخیر خود گفت: با گرم شدن هوا، سالن‌های پرورش قارچ نمی‌توانند با حداکثر ظرفیت خود، اقدام به تولید محصول نمایند.

وی گفت: در حال حاضر به دلیل شرایط برودتی سالن‌ها، شاهد کاهش 20 الی 30 درصدی قارچ، نسبت به فصل سرما هستیم. با این شرایط، در حال حاضر روزانه حدود 600 تا 800 تن قارچ خوراکی در سطح کشور توزیع میگردد.
یعنی علیرغم کاهش تولید، کمبودی در روند عرضه قارچ نداریم!

روند تولید قارچ در کشور

باغبانی افزود: در حال حاضر در فصل تابستان ماهانه 19 الی 29 هزار تن قارچ تولید میگردد. ولی برآوردهای انجمن صنفی بر حسب ظرفیت واحدهای تولیدی و میزان تولید کمپوست در کشور، حاکی از آن است که تا پایان سال میزان تولید قارچ به 200 الی 250 هزار تن برسد.

وضعیت صادرات قارچ

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ گفت: طبق روال هرسال، میزان صادرات قارچ در فصل گرما کاهش خواهد داشت. ولی ما امیدواریم تا بتوانیم 11 الی 14 هزار تن قارچ را به بازار های منطقه صادر نماییم.

افزایش قیمت قارچ

باغبانی در انتها اضافه کرد: با درنظر گرفتن افزایش هزینه‌های تولید که بخشی از آن مربوط به حامل‌های انرژی و حمل‌و‌نقل است، اقدام به افزایش قیمت قارچ، به میزان 10 الی 20 درصد نمودیم.

هم‌اکنون قیمت قارچ دکمه‌ای سر مزرعه 80 تا 90 هزار تومان است. بنابراین قارچ در بازار با قیمتی حدود 110 الی 130 هزار تومان به فروش خواهد رسید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


تولید قارچ در فصل گرم کاهش خواهد داشت

(1403/02/17)

نیما باغبانی دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور از توزیع روزانه حدود 800 تن قارچ خوراکی در سطح کشور خبر داد و گفت: با آغاز فصل گرما، تولید قارچ تا حدودی کاهش می یابد.

وی دلیل این کاهش را چنین بیان میکند: با عنایت به اینکه برخی واحدهای کوچک و سنتی مجهز به سیستم های سرمایشی و خنک کننده نیستند، بنابراین در فصول گرم سال از چرخه تولید خارج شده یا تولیدشان کم خواهد شد؛ اما با گذر از گرما دوباره این واحدها فعال شده و با حداکثر ظرفیت خود به تولید قارچ میپردازند.

 

افزایش تولید و کاهش توزیع!

باغبانی از افزایش تولید قارچ نسبت به سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: طبق آمارهای موجود، در فروردین ماه سال گذشته روزانه حدود 720 تن قارچ خوراکی در کشور تولید میشد. البته اکنون  این میزان به 800 تن در روز رسیده است و شاهد افزایش در روند تولید بوده‌ایم.

این مسئول آمار روزانه توزیع قارچ در اسفند 1402 را 900 الی 920 تن اعلام کرد و گفت: در شرایط کنونی توزیع روزانه قارچ به 800 تن در سطح کشور رسیده است. ولی با شروع فصل گرم و کاهش تولید، این میزان به 700 تن نیز خواهد رسید.

 

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور در پایان گفت: برآوردهای ما حاکی از آن است که تولید قارچ تا پایان امسال به 220 تا 225 هزار تن برسد.

 

منبع: تحلیل بازار


کمبودی در تولید و توزیع قارچ نداریم

(1402/11/18)
نیما باغبانی دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور، آمار توزیع روزانه قارچ کشور را در مصاحبه اخیر خود اعلام نمود.
او گفت: بنابر آمار روزانه 830 تا 850 هزار تن قارچ در سطح کشور تولید و عرضه می‌شود که براین اساس مشکلی در توزیع نداریم. همچنین کمبودی در عرضه نداریم.

وی قیمت هرکیلوگرم قارچ دکمه‌ای را سرمزرعه برحسب کیفیت، 85 الی 95 هزار تومان اعلام کرد. او افزود: هم‌اکنون هرکیلوگرم قارچ برمبنای کیفیت در خرده فروشی‌های سطح شهر، بسته به منطقه، با قیمت 105 الی 130 هزار تومان عرضه می‌شود.

این مسئول ادامه داد: برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید قارچ تا پایان سال به 200 تا 210 هزار تن برسد. برای سال آینده نیز پیش‌بینی می‌شود که با توجه به صدور پروانه‌های جدید و طرح توسعه واحد‌های قدیمی، تولید 5 تا 10 درصد افزایش یابد.

مشکلات پیش روی تولید قارچ

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ با اشاره به معضلات صنعت قارچ افزود: علی رغم آنکه مواد اولیه کمپوست قارچ شامل: کلش، کود مرغی و تمام ضایعات بخش کشاورزی است. اما واسطه‌گری و دلال‌بازی موجب شده تا مواد اولیه از دست تولیدکننده اصلی خارج شود. این روند سبب شد که چند ماه گذشته تولید کمپوست در کشور کاهش یابد و میزان تولید برآورده‌کننده نیاز بازار نباشد.

به گفته او، اگر برای رفع بحران تامین مواد اولیه کمپوست، تمهیداتی اتخاذ شود تا تولیدکننده بتواند بصورت مستقیم اقدام به خرید مواد اولیه کند، منجر به کاهش و تعدیل قیمت قارچ در بازار خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ گفت: در ابتدای سال برآورد‌ها برآن بود که صادرات قارچ به 13 تا 14 هزارتن برسد. اما بدلیل اتفاقات منطقه، میزان صادرات تا پایان سال، حداکثر به 6 تا 7 هزار تن می‌رسد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

تمامی اخبار مربوط به انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور را در مجله خبری هاگ دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *