جهاد کشاورزی

توسعه کارگاه های کشت قارچ با اجرای طرح ملی زنان كارآمد

اجرای طرح ملی زنان کارآمد با موضوع توسعه سالن های کشت و پرورش قارچ‌ خوراکی

اجرای طرح ملی زنان كارآمد، به میزبانی روستای سرآمد، واقع در استان چهارمحال و بختیاری، با موضوع توسعه کارگاه‌ های کشت و پرورش قارچ‌ خوراکی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی، طرح ملی زنان كارآمد با برگزاری یک جلسه توجیهی برای بانوانروستای و عشایری منطقه، شروع شد. این جلسه با حضور کارشناسان مسئول دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، کارشناس مسئول زنان روستایی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لردگان، کارشناس زنان روستایی شهرستان، نماینده بنیاد برکت، دهیار و مسئولین محلی برگزار گردید.

جلسه توجیهی طرح ملی زنان

در این جلسه که در محل حسینیه روستای سرآمد برگزار شد، ابتدا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لردگان، توضیحاتی درخصوص ماهیت و اجرای این طرح ارائه داد.

وی گفت: مراحل اجرای این طرح به همت مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان، دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، مرکز جهاد کشاورزی بخش مرکزی، اداره آموزش و ترویج و واحد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آغاز شده است و امیدواریم تا بتوانیم به اهداف خود برسیم.
وی افزود: از اهداف این طرح توسعه کشت و پرورش قارچ به عنوان کمک به اشتغال زنان روستایی با داشتن یک شغل خانگی و منبع درآمد در راستای کمک به معیشت خانواده و رونق اقتصادی روستا می باشد.

فتحی مسئول ستادی پروژه طرح ملی زنان كارآمد، توضیحاتی در خصوص گروه‌ بندی فعالیت‌های بانوان روستایی ارائه داد و گفت: تولید قارچ باید در گروه های خانوادگی 5 تا 10 نفره انجام گیرد و همچنین در زمینه‌های غیر از تولید قارچ خوراکی نیز آموزش‌های لازم بازاریابی و بازاررسانی در طول اجرای طرح، انجام خواهد شد.

مهناز نصرالهی، مدیر طرح ملی زنان نیز ضمن ارائه سخنانی درخصوص مسائل انگیزشی و توانمندی زنان روستایی و عشایری، درخصوص برنامه‌ریزی کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی پرورش قارچ گفت: برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی در زمینه ایجاد کارگاه‌ها، کشت و تولید قارچ‌ خوراکی، بسته‌بندی، فرآوری، بازاریابی و فروش و همچنین بازاریابی دیجیتال برای جمعیت هدف مورد تاکید است.
وی در ادامه اظهار کرد: امیدوارم که بتوانیم با همیاری بانوان توانمند به عنوان بخشی مهم و تاثیرگذار از جمعیت فعال جامعه روستایی، گامی هر چند کوچک در راستای ایجاد اشتغال پایدار و کمک به بهبود معیشت خانوار برداریم.

طرح ملی زنان كارآمد در روستاها با تمرکز بر پرورش قارچ

بازدید میدانی و نشست مدیران

در ادامه از ظرفیت‌های روستای سرآمد و یک کارگاه پرورش قارچ که در حال تجهیز شدن بود، بازدید ثورت گرفت.
در پایان نیز نشستی با مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری درخصوص جزئیات طرح برگزار شد و سپس به بحث و بررسی درخصوص اجرا و چشم‌انداز آینده این طرح پرداخته شد.

بنیاد ملی برکت زیر نظر کمیته امداد امام خمینی به عنوان حامی طرح ملی زنان كارآمد، برای تهیه تجهیزات و راه اندازی کارگاه‌های پرورش قارچ، تسهیلات اشتغالزایی در قالب وام بنیاد برکت، ارائه خواهد داد.

 

منبع: وبسایت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

 

تمامی اخبار جهاد کشاورزی در مورد قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *