خرید و نگهداری قارچ

روشهایی برای تشخیص قارچ سالم از قارچ فاسد

تشخیص قارچ سالم از قارچ خراب یا بی‌کیفیت، یک دغدغه همیشگی افراد هنگام خرید است؛ اینکه از کجا بفهمیم قارچ خراب شده نیز در داخل منزل یکی از معضلات خانم‌های خانه‌دار است. اما نگران نباشید چون تشخیص قارچ فاسد از سالم کار سختی نیست.
آیا قارچ سیاه شده خراب است؟ آیا قارچ سیاه شده ضرر دارد؟ عکس قارچ خراب شده چه شکلی است؟ اینها نیز سوالاتی هستند که بعضی اوقات برایمان پیش می‌آید.

ما در این مطلب پاسخ سوالات شما را خواهیم داد و مشکل شما را برای تشخیص قارچ خراب شده از قارچ سالم حل خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

تغذیه هر فرد یکی از مهمترین عوامل موثر در سلامتی است. از این رو توجه و دقت در تغذیه سالم اهمیتی ویژه دارد. قارچ‌های خوراکی هم یک از مواد غذایی مفید برای سلامتی است که در بسیاری از غذاها و از جمله در رژیم غذایی افراد گیاهخوار (وجترین)، کاربرد زیادی دارد.

اما متاسفانه قارچ ماندگاری کمی دارد. به این جهت آشنایی با علائم فاسد‌شدن قارچ و روش‌‌های تشخیص قارچ خراب از قارچ سالم، این امکان را برای شما ایجاد می‌کند تا بتوانید با انتخاب بهترین قارچ ها، طعم و کیفیت غذا خود را بهبود بخشید.

ما در این مطلب به سوالات شما نظیر “از کجا بفهمیم قارچ خراب شده؟” پاسخ میدهیم. همچنین عکس قارچ خراب شده را نیز نشانتان میدهیم تا بتوانید به راحتی قارچ فاسد را تشخیص دهید.

 

روش‌های تشخیص قارچ سالم:

رنگ قارچ

معمولا تصور می‌کنیم اگر قارچی بدون لکه‌های قهوه‌ای باشد مرغوبیت بالایی دارد و قارچ سفید کیفیت بالایی را در بین قارچ‌های موجود در بازار دارد. هرچند این روش تشخیص بر اساس رنگ، یکی از باورهای عامه می‌باشد و مردم قارچ‌‍‌های کرم رنگ را انتخاب نمی‌کنند، باید به این موضوع توجه داشت که رنگ قارچ، سلامت قارچ را تایید یا رد نمی‌کند. گاهی اوقات قارچ‌های بیش از حد سفید رنگ، حاوی مواد شیمیایی هستند. معمولا این مواد بصورت غیرمجاز در پروسه تولید برای سفیدی قارچ بکار رفته‌است.

قارچ سالم و تازه تشخیص قارچ سالم
تشخیص قارچ سالم | از کجا بفهمیم قارچ خراب شده

وزن قارچ

یکی از راه‌‌های مورد توصیه برای تشخیص قارچ‌های سالم و باکیفیت، توجه به وزن قارچ است. اگر قارچی وزن کمی داشته باشد و به اصطلاح تو خالی و سبک باشد، احتمالا مانده است و کیفیت لازم را ندارد. باید به دنبال قارچ‌هایی باشید که تو پر و سنگین‌تر هستند. زیرا قارچ‌های کهنه به دلیل از دست دادن آب درون خود، وزن کمی دارند. قارچ‌های محتوی مواد بیشتر، سنگین‌تر هستند و در زمان تولید به خوبی رشد می‌کنند.

بافت قارچ

محکم بودن بافت و به اصطلاح توپر بودن قارچ نشانه تازگی و سلامت قارچ است. هرچقدر قارچ کهنه‌تر شود، از این استحکام آن کاسته‌شده و قارچ شل و پوک‌تر می‌شود.

تشخیص قارچ سالم و تازه
اگر قارچ مانده باشد از استحکام آن کاسته میشود.
روند کهنگی و خراب شدن قارچ‌دکمه‌ای
روند کهنگی و خراب شدن قارچ

وجود لکه‌ های قهوه‌ای روی قارچ

تغییر رنگ هیچ‌گاه علامت خوبی در سلامت مواد غذایی نیست. انواع لکه‌هایی که ممکن است روی قارچ ببینید، شامل موارد زیر است.

  • لکه‌های قهوه‌ای شبیه زنگ زدن
  • لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه که گود رفته‌اند
  • لکه‌های سیاه
  • لکه‌های تیره و لزج

هنگام مشاهده لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه بهترین راه بریدن لکه‌ها از روی قارچ و یا پختن آن است. خیالتان راحت، مصرف این قارچ‌های پخته برای سلامت شما مضر نخواهد بود.

لکه های قهوه‌ای روی قارچ که نشانه خرابی است
عکس قارچ خراب شده

وجود پوشش لزج روی قارچ

باید به قسمت بالای قارچ هم نگاهی بیندازید. اگر متوجه شدید که این قسمت خیلی نرم است و به راحتی فرو می‌رود یا گودال‌هایی در آن وجود دارد و حالت لزج و چسبناک دارد؛ یعنی باید قارچ‌‌ها را دور بیندازید که احتمالاً در چنین حالتی باکتری و کپک به داخل آن نفوذ کرده است.
همچنین زمانی که روی قارچ کپک مشاهده کردید یا احساس کردید پوشش آن لزج است نیز باید مستقیماً آن‌ ها را دور بریزید؛ چرا که دیگر این قارچ‌ها برای استفاده شما مفید نیستند. حتی اگر کپک یا پوشش لزج آن‌ها را جدا کنید باز هم قارچ‌های سالمی نیستند و ممکن است شما را به شدت بیمار کنند. پس از علائم فساد قارچ می‌توان به وجود پوشش لزج اشاره کرد.

آیا قارچ سیاه شده خراب است؟ قارچ سیاه شده ضرر دارد؟ عکس قارچ خراب شده
عکس قارچ خراب شده – نمونه‌ای از قارچ سیاه شده و لزج که بوی ماهی می‌دهد

بوی ترشی یا بوی ماهی

همانند هر مواد غذایی دیگری توجه به بوی این مواد غذایی (قارچ)، نیر برای تعیین سلامت آن‌ها مفید است. اگر بوی نامطبوعی احساس کردید، قارچ فاسد شده و بهتر است که آنها را دور بیندازید. قارچ‌‌های سالم بوی به خصوصی ندارند، پس وقتی قارچ بوی تند یا بوی ماهی بدهد، خراب شده‌است. یکی دیگر از راه‌های تشخیص قارچ خراب، انتشار بوی ترشی شدید (شبیه به بوی آمونیاک) می‌باشد. این قارچ ها را نباید بخورید، چرا که نه تنها طعم خوبی ندارند، بلکه آسیب زننده هم هستند.

نکته: نگذارید قارچ کپک ‌زده در داخل یخچال بماند! زیرا باعث آلودگی دیگر مواد غذایی موجود در یخچال و حتی فضای درون یخچالتان خواهد شد. همچنین امکان اینکه کپک بین مواد غذایی دیگر گسترش پیدا کند، نیز هست.

تشخیص قارچ سالم
از کجا بفهمیم قارچ خراب شده

تیره شدن زیر کلاهک قارچ

به زیر کلاهک قارچ نگاه کنید که می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد سلامت یا خراب بودن قارچ به شما بدهد. یکی دیگر از نشانه‌های قارچ فاسد، تیرگی بیش از حد زیر کلاهک آن می‌باشد. در نتیجه ریسک نکنید و آن‌ها را دور بیندازید.

پشت باز شدن کلاهک قارچ نشانه ماندگی آن است.
پشت باز شدن کلاهک قارچ نشانه ماندگی آن است.

بلا استفاده ماندن بیش از ۷ روز

نگهداری بیشتر از 10 روز از قارچ‌ها موجب فساد آنها می‌شود و باید حتما آنها را دور بیندازید. البته شاید این مدت زمان کمتر از ۱۰ روز هم باشد. هر‌چقدر که قارچ بیشتر در معرض هوای آزاد قرار بگیرد، احتمال وجود باکتری و خرابی زودتر از موعد، در آن بالا می‌رود.

قارچ اگر بصورت وکیوم در یخچال باشد 7 الی 10 روز ماندگاری دارد. ولی اگر در ظرف یا کیسه دربسته نباشد و در معرض هوا قرار بگیرد، 5 الی 7 روز ماندگاری خواهد داشت. البته دمای نگهداری قارچ نیز مهم و تاثیرگذار است (دمای مطلوب 4 درجه سانتیگراد یا 40 درجه فارنهایت).

طریقه نگهداری قارچ در یخچال برای ماندگاری بیشتر
طریقه نگهداری قارچ در یخچال برای ماندگاری بیشتر

تشخیص قارچ خراب با نمک

برای تشخیص قارچ خراب با نمک، قارچ را برش دهید. روی قسمتی از آن کمی نمک بریزید. پس از چند دقیقه اگر قارچ سیاه شد، قارچ سالم است. اما اگر قارچ زرد شد یعنی خراب است و باید دور ریخته شود.

*** البته این روش پایه و اساس علمی ندارد و نتایج آن خیل قابل اطمینان نیست. فقط در بین عوام رواج یافته‌است.

عکس قارچ خراب شده

در اینجا چند نمونه عکس قارچ خراب شده و فاسد یا کپک زده را مشاهده می‌نماییم. امیدواریم آشنایی با قارچ خراب شده، شما را از مسمومیت های احتمالی و آسیب به بدن، دور نگاه دارد.

عکس قارچ خراب شده و لزج شده که احتمالا بوی ماهی میدهد
عکس قارچ خراب شده

 

قارچ کپک زده
عکس قارچ کپک زده

سوالات متداول

در اینجا به چند سوالی که شاید برای خیلی از ما پیش بیاید، پاسخ میدهیم.

آیا قارچ سیاه شده خراب است؟

احتمالا بله! البته بستگی به مقدار سیاهی قارچ دارد. ولی قسمت‌های سیاه شده قارچ قطعا خراب و فاسد هستند.

قارچ سیاه شده ضرر دارد؟

بستگی به میزان سیاه شدن قارچ دارد. اما اگر کل قارچ سیاه نشده می‌توان قسمت‌های سیاه آن را برید و باقیمانده را درصورتیکه بوی نامطبوعی ندهد یا لزج نباشد، مصرف کرد.


افزایش ماندگاری و سلامت قارچ

برای ماندگاری بیشتر قارچ‌های خوراکی راه‌های زیادی وجود دارد که میتوانید آن را در مقاله روش های نگهداری قارچ برای مدت طولانی را مطالعه کنید و اگر دوست دارید قارچی که در یخچال نگه میدارید سیاه نشود مقاله قارچ را چگونه فریز کنیم سیاه نشود؟ را بخوانید.

 

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله چگونگی تشخیص قارچ سمی از خوراکی و راهکارهایی برای پیشگیری از مسمومیت با قارچ را در خرید و نگهداری قارچ، دانشنامه صنعت قارچ مطالعه نمایید.

‫3 دیدگاه ها

  1. بخش خرید و نگهداری قارچ تو سایتتون واقعا به خانم‌های کدبانو کمک میکنه
    خیلی ممنون از زحماتتون🙏🌹

  2. قارچ از جمله خوراکی هایی هست که زود فاسد میشه روش تشخیص قارچ سالم خیلی کاربردی و مهمه
    ممنون از مطلب مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه