کلیپ

مراحل تولید کمپوست را ببینید

مراحل تولید کمپوست در واحد کمپوست جوانه

اگر دوست دارید یک بار مراحل تولید کمپوست را ببینید، ویدئوی زیر را تماشا کنید. همان طور که می‌دانید کمپوستی که برای پرورش قارچ خوراکی به کار می‌رود، طی فرایندهای تخمیری کنترل شده هوازی در سازه‌های ساختمانی انجام می‌شود و عمدتا در ایران دو فاز دارد.

به طور کلی برای کشت قارچ‌ دکمه‌ای، یک کمپوست مخصوص تهیه می‌شود که مرحله اول آن که اصطلاحا فاز اول می‌گویند. شامل مخلوط، مرطوب، جمع کردن و هوا دادن یا برگردان کردن است و مرحله دوم یا فاز دوم در شرایط استاندارد در تونل‌هایی مخصوص فرآوری و تبدیل به کمپوست نهایی می‌شود. عموما ماده تشکیل‌دهنده آن را ساقه غلات یا کلش تشکیل می‌دهد و گاه از تفاله قهوه یا سایر مواد بومی هر کشور استفاده می‌شود. کود مرغ یا اسب را نیز برای تقویت آن به کار می‌گیرند که بستگی به محل تولید کمپوست و شرایط منطقه دارد.

در هر صورت مراحل تولید کمپوست با همه تفاوت‌هایی که در مناطق مختلف دارد، ساختار کلی یکسانی دارد که در فیلم می‌بینید:


با پخش مستند کوتاهی از مراحل تولید کمپوست (بستر رویش قارچ) از واحد کمپوست جوانه در برنامه عصر خانواده شبکه دو سیما (روابط عمومی انجمن صنفی پرورش‌ دهندگان قارچ خوراکی کشور) همراه با ما باشید.

کمپوست از کاه و کلش گندم، آب، کود مرغی و سنگ گچ تشکیل می‌شود. ابتدا کاه و کلش در آب خیسانده می‌شود. کود مرغی با سنگ گچ (ژیپسوم) مخلوط می‌شود و اجزا به داخل میکسر (دستگاه مخلوط کن) هدایت می‌شوند، مخلوط را به توده‌های بزرگ حرکت می‌دهند.

اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره آن داشته باشید مقاله کمپوست قارچ چیست را مطالعه نمایید.

و در صورت تمایل به تهیه کمپوست با کیفیت هستید میتوانید به فروشگاه هاگ مارکت مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *