خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

ارتباط میان قارچ و سلامت مغز

مطالعات بالینی نشان داد که فاکتورهای «نوروتروفیک» موجود در قارچ خوراکی با سلامت مغز و همچنین عوامل ضدالتهابی ارتباط دارد.

به گزارش هاگ به نقل از خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از «ساینس آلرت»، مجموعه گسترده‌ای از تجزیه‌ و تحلیل‌ها نشان می‌دهد، افرادی که قارچ می‌خورند کم‌تر از دیگران دچار افسردگی می‌شوند. ارتباط میان خوردن قارچ و خطر ابتلا به افسردگی هنوز رازی برملا نشده است. محققان درحال تفسیر و بررسی داده‌ها هستند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال دارد میان این دو ارتباطی وجود داشته باشد. برخلاف نتایج تحقیقات به‌نظر نمی‌رسد که خوردن قارچ شانس ابتلا به افسردگی را تاحدودی کاهش دهد.

براساس گفته محققان، این مطالعه یکی از اولین مطالعات مشاهده‌ای بزرگ درباره مصرف عمومی قارچ و افسردگی است. این مطالعه شامل داده‌های رژیم‌ غذایی و سلامت روان بیش از ۲۴ هزار بزرگسال در سراسر ایالات متحده از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ است. این یافته‌ها به نوع خاصی از قارچ محدود نمی‌شود، اما با چندین آزمایش بالینی روی «قارچ یال شیر» (Hericium erinaceus) دریافتند، خوردن انواع خاصی از قارچ‌ها می‌تواند به کاهش افسردگی و اضطراب کمک بیش‌تری کند. جاشوا مسکات، دانشمند بهداشت عمومی از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، می‌گوید: این مطالعه به فهرست رو به‌رشد مزایای سلامتی احتمالی خوردن قارچ، دلایل زیادی مبنی بر ارتباط آن با افسردگی اضافه می‌کند.

محققان می‌گویند: این‌که چه چیزی درباره بعضی از قارچ‌ها برای سلامتی افراد مفید است هنوز معمایی بزرگ است. قارچ خوراکی دکمه‌ای، رایج‌ترین قارچ مصرفی در ایلات متحده است. این قارچ سرشار از پتاسیم است و تصور می‌شود که به کاهش اضطراب، کمک بزرگی می‌کند.

قارچ‌های خوراکی دیگر مانند قارچ یال شیر حاوی فاکتورهای نوروتروفیک است که این فاکتورها با سلامت مغز و همچنین عوامل ضدالتهابی مرتبط است. این فاکتورها گروهی از زیست‌مولکول‌ها هستند که در رشد، زنده‌ماندن و تمایز سلول‌های عصبی، نابالغ و بالغ مؤثرند. این فاکتورهای نوروتروفیک به کاهش افسردگی کمک می‌کند. قارچ‌ها حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که اثرات ضدافسردگی دارد. محققان می‌گویند: تشخیص این‌که کدام فاکتورها نقش بیش‌تری دارد، به مطالعات مولکولی، بالینی و اپیدمیولوژیک یا همه‌گیرشناسی نیاز بیش‌تری دارد.

منبع: قطره

برای آگاهی از خواص قارچ با هاگ همراه باشید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا