دانستنی‌ها درباره قارچ

کامپوزیت‌های قارچی میسلیوم یک کلاس نوظهور

استفاده از کامپوزیت‌ قارچی برای بسته‌بندی

کامپوزیت‌های قارچی میسلیوم یک کلاس نوظهور از مواد ارزان‌قیمت و سازگار با محیط‌زیست هستند که چندی است مورد علاقه تحقیقاتی و تجاری‌سازی فزاینده‌ای در اتحادیه اروپا و ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

کامپوزیت‌ قارچی چیست؟

کامپوزیت‌ قارچی از رشد قارچ طبیعی به عنوان یک روش ساخت زیستی کم انرژی، برای تولید محصولات متنوع استفاده می‌کنند. این کامپوزیت‌ها، بر اساس ترکیب و فرآیند ساخت خود قابل سفارشی‌سازی هستند و می‌توانند جایگزین خوبی برای انواع فوم، الوار و پلاستیک برای کاربردهایی مانند بسته‌بندی، عایق، پوشش، کفپوش، کابینت و سایر اثاثیه شوند.

از آنجا که این مواد از ریشه‌های قارچ و بقایای کشاورزی ساخته شده؛ می‌توان به راحتی آنها را در کمپوست خانگی تجزیه کرد. به این ترتیب این مواد به راحتی در چرخه بازیافت قرار می‌گیرند و گزینه‌های مناسبی برای استفاده در صنایع مختلف من جمله بسته‌بندی هستند.

برای ساخت آنها را در قالب‌های مورد نیاز رشد داده و پس از رشد کافی که عموما حداکثر یک هفته بیشتر طول نمی‌کشد، با فرآیند خشک کردن و عملیات حرارتی رشد آن‌ها متوقف می‌گردد. به این ترتیب یک ماده کامپوزیتی کاملا طبیعی به دست می‌آید که مشابه خواص موادی مانند پلاستیک‌های فوم مصنوعی را دارا هستند.

از مهم‌ترین مزایای آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مواد 100 درصد زیست تخریب‌پذیر و تجدیدپذیر
  • چرخه‌سازی بالای بازیافت و تبدیل زباله‌ها به مواد خام
  • قابل استفاده در کمپوست سازی در خانگی
  • مصرف کم انرژی
  • انتشار کم گازهای گلخانه‌ای
بسته بندی با قارچ
کامپوزیت‌های قارچی میسلیوم برای بسته بندی

کاربرد میسلیوم در صنایع بسته‌بندی

بسته‌بندی قارچی ، جایگزین مناسبی برای مواد بر پایه پلی‌استایرن هستند. عموما از نوعی کامپوزیت‌ قارچی که ترکیبی از میسلیوم با مواد آلی بازیافتی مانند کنف است  تشکیل شده که یک ماده مستحکم و در عین حال قابل بازیافت می‌باشد.

در صورت استفاده از این مواد در بسته‌بندی مواد مختلف به جای انواع پلاستیک، کمک شایانی به از بین بردن آلودگی‌های زمین و اقیانوس‌های آن خواهد شد و تعداد زیادی از محل دفن زباله‌های پلاستیکی را آزاد می‌کند.

این مواد در مدت کوتاهی طراحی و تولید می‌شوند و بلافاصله در کمپوست‌های خانگی یا بازیافت زباله قابل بازگشت به چرخه زیست هستند.

به علاوه از آنجا که دارای مقاومت بسیار بالا در برابر آب می‌باشند، در برابر باران و سایر مواد مشابه کاملا، محافظت می‌شوند. همچنین به دلیل استحکام بسیار بالا محتویات خود را از هر گونه ضربه محافظت می‌کنند. این مواد در برابر شعله هم مقاوم هستند و بنابراین مقدار کم حرارت را می‌توانند تحمل کنند.

بسته بندی با قارچ
کامپوزیت‌های قارچی میسلیوم برای بسته بندی

روند سفارشی‌سازی بسته‌بندی قارچی برای محصولات

ابتدا باید یک نمونه از محصولی که نیاز به بسته‌بندی دارد، را به صورت عکس یا فیلم به تولیدکننده ارسال نمود. یا این که اگر مدل خاصی از بسته مورد نظر است تصویر و مشخصات دقیق آن ارسال گردد.

در این مرحله مدل سه بعدی قطعه یا قطعات نمونه بسته‌بندی به مشتری ارائه می‌شود و در صورت نیاز اصلاحات لازم در آن اعمال می‌گردد.

پس از تایید نمونه، قالب‌ها زده شده و  با مخلوط قارچ و کنف یا مواد آلی دیگر پر می‌شوند که تا 4 روز طول می‌کشد که شکل بگیرد. پس از رشد، قطعات از قالب خارج می‌شوند و به مدت 2 روز دیگر می‌گذارند تا بافت نرم و مخملی به رشد خود ادامه دهد. سپس باید بسته‌ها در کوره خشک شوند و آب آنها حذف گردد تا رشد میلیسوم متوقف گردد.

نمونه نهایی محصولات مورد آزمایش قرار گرفته و برای تایید به مشتری ارسال می‌شود. پس از تایید نمونه‌ها، فایل سه‌بعدی نهایی برای ساخت محصول نهایی بادوام‌تر استفاده می‌شود.

به این ترتیب محصول نهایی به مشتری تحویل می‌شود.آزمایشات نشان داده که این بسته‌ها در برابر سختی‌های حمل و نقل و دماهای مختلف به اندازه پلی استایرن و سایر فوم‌ها قدرتمند هستند.

بسته بندی با قارچ
کامپوزیت‌های قارچی میسلیوم برای بسته بندی

بسته‌بندی قارچی برای قارچ

بسته بندی های ساخته شده از قارچ، برای نگهداری خود قارچ هم طراحی شده و در حال توسعه و گسترش است. هم‌ بسته بندی هایی از جنس ساقه‌های قارچ تولیده شده که قابلیت تنفس داشته و قارچ ها را تازه نگه می‌دارند.

آزمایش ساقه‌های قارچ، نشان داده که ویژگی‌های آن مانند استحکام و سطوح قابل چاپ برای بسته بندی کاملا مناسب است. از ویژگی خاص این بسته بندی، توانایی جذب آب محیط بدون آسیب به محتوا و بسته را میتوان ذکر کرد.  از این بسته بندی برای محصولات دیگر نیز به راحتی میتوان استفاده نمود.


دانستنی‌ها درباره قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *