انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ

آمار انجمن صنفی درباره میزان تولید و صادرات قارچ

تحلیل شرایط فعلی صنعت قارچ کشور از زبان مسئولین انجمن صنفی

میزان تولید و صادرات قارچ ایران، اعلامی توسط رئیس یا دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور، به شرح زیر میباشد.


قیمت قارچ در سال جدید؟

(1403/01/23)

مهدی رجبی رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور گفت: قیمت کنونی هرکیلوگرم قارچ دکمه‌ای درجه یک، سرمزرعه بین 70 تا 80 هزار تومان و قارچ درجه دو 60 الی 70 هزار تومان است. بر همین اساس قارچ باید در خرده فروشی ها حداکثر با نرخ 100 تا 110 هزار تومان به مشتریان عرضه شود.

او با اشاره به اصلاح قیمت قارچ گفت: با توجه به نوسان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی و همچنین مشخص نشدن قیمت نهاده‌ها، هنوز به جمع بندی در خصوص اصلاح قیمت قارچ نرسیدیم. اما پیش‌بینی می‌شود که بین 20 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته باشیم.

قیمت قارچ در سال جدید

افزایش میزان تولید قارچ در سال جاری

رئیس انجمن صنفی گفت: براساس آمار صدور مجوزها، 7 تا 8 واحد جدید از اردیبهشت 1403 وارد چرخه تولید می شوند که براین اساس 8 تا 10 هزار تن به میزان تولید سالیانه اضافه می شود.

با توجه به افزایش تعداد واحدهای جدید در طول سال 1403 به چرخه تولید، پیش‌بینی میشود بین 5 الی 15 هزار تن به میزان تولید سالانه قارچ کشور افزوده خواهد شد و میزان تولید قارچ تا پایان سال به 225 هزار تن خواهد رسید.

 

پتانسیل صادرات روزانه ۶۰ تن قارچ در کشور

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ درباره آخرین وضعیت صادرات گفت: بنابر آمار پتانسیل صادرات روزانه 60 تن قارچ در کشور وجود دارد، اما متاسفانه امکانات و حمایت‌های صادراتی لازم را نداریم.

وی با بیان اینکه صادرات قارچ بصورت سنتی در حال انجام است، افزود: در صورت فراهم شدن امکانات صادرات، توان صادرات روزانه بیشتری به بازارهای هدف وجود دارد.

 

منبع: عصر اقتصاد – باشگاه خبرنگاران جوان


قیمت قارچ تا پایان فروردین تغییری ندارد!

(1403/01/17)

نیما باغبانی، دبیرانجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که میزان تولید قارچ تا پایان سال جاری با رشد 10 هزار تنی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 220 هزار تن خواهد رسید.

وی گفت: قیمت کنونی هر کیلوگرم قارچ دکمه ای، سرمزرعه 80 تا 90 هزار تومان است و در خرده فروشی ها بین 100 تا 110 هزار تومان عرضه میگردد.

باغبانی با بیان اینکه قیمت قارچ تا پایان فروردین تغییری ندارد، افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید، انتظار می رود که قیمت قارچ از اوایل اردیبهشت ماه اصلاح شود تا تولیدکنندگان نیز بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

این مسئول ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که تولید قارچ تا پایان سال به 220 هزار تن برسد.

دبیرانجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ گفت: بنابر آمار در شرایط کنونی روزانه 700 الی 750 تن قارچ در سطح کشور توزیع می شود، اما با آغاز فصل گرما و عدم تجهیز برخی واحدها به سیستم های سرمایشی، تولید کاهش خواهد یافت.

 

منبع: http://www.yjc.ir/00aWZM


صادرات قارچ به 7 هزار تن رسید

(1403/01/16)

نیما باغبانی دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور گفت: طبق روال همه ساله مصرف قارچ خوراکی در ایام ماه رمضان کاهش می یابد؛ اما امسال به سبب تداخل ماه رمضان و ایام نوروز به یکباره شوکی به صنعت قارچ کشور وارد شد!
ولی تولیدکنندگان به دلیل آگاهی قبلی این موضوع، شرایط را به گونه‌ای مدیریت کردند تا محصول کمتری روانه بازار شود.

توزیع روزانه قارچ در کشور

دبیر انجمن صنفی از کاهش 10 تا 15 درصدی عرضه قارچ خوراکی در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: بنابر آمار، روزانه 700 الی 750 تن قارچ در سطح کشور توزیع می شود.

وی اضافه کرد: با ورود به فصل گرما پیش بینی میشود که عرضه قارچ به بازار، 20 تا 25 درصد کاهش یابد. براین اساس تا پایان ماه مبارک رمضان روزانه 750 تن و بعد از آن تا پایان خرداد ماه توزیع روزانه قارچ به 900 تن می رسد. بعد از خرداد به دلیل کاهش مصرف قارچ در فصل گرما، میزان عرضه قارچ مجدداُ به 700 الی 750 تن در روز بازمیگردد.

وضعیت صادرات

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ گفت: بنابر آمارها، در سال گذشته بیش از 7 هزار تن قارچ به بازارهای هدف صادر شد. طبق روال سال های گذشته، صادرات قارچ در 6 ماهه نخست سال، به دلیل گرمای هوا و کم شدن تولید، کاهش می یابد و تنها مقداری کم به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


صادرات قارچ به 20 تن کاهش یافت!

10 اسفند 1402
مهدی رجبی رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور بیان نمود: قیمت کنونی هر کیلوگرم قارچ دکمه‌ای سرمزرعه 70 تا 80 هزار تومان است. البته این قارچ در خرده فروشی‌ها برحسب کیفیت، نوع بسته‌بندی و منطقه، با نرخ 120 الی 150 هزار تومان فروخته میشود.

وی گفت: با عنایت به شرایط کنونی میزان تولید و صادرات قارچ، پیش‌بینی میشود که میزان تولید قارچ تا پایان سال به 210 هزار تن برسد.

وضعیت صادرات قارچ کشور

پتانسیل افزایش 100 هزار تنی تولید قارچ طی 2 سال!

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ گفت: ما پتانسیل افزایش 100 هزار تنی تولید قارچ، طی 2 سال را داریم و این امر شدنی است. زیرا با افزایش سرانه مصرف قارچ کشور به مقدار 3.5 کیلوگرم، مقدار تولید و عرضه کنونی قارچ جوابگو نیاز بازار نخواهد بود. از این‌رو باید تولید قارچ را متناسب با تقاضا افزایش دهیم، که با وجود ظرفیت پرورش قارچ واحدهای تولیدی کنونی، این امر دست‌یافتنی است.

این مسئول درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ کشور گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید قارچ در بازار داخل، میزان صادرات قارچ بصورت روزانه از 40 تن به 20 تن کاهش یافته است! اما این موضوع به سبب شرایط کنونی عرضه، تاثیری در بازار داخل نداشته است.

 

منبع: فودنا


میزان تولید ماهانه قارچ

7 بهمن 1402

نیما باغبانی دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور گفت: بر اساس میزان توزیع روزانه قارچ، تولید ماهانه این محصول به 25000 تن رسیده که نسبت به 6 ماهه نخست سال، رشد معناداری داشته است.

وی گفت: بنابر آمار ارائه شده، روزانه 800 تا 830 تن قارچ در سطح کشور عرضه می‌شود که نسبت به ماه‌های اخیر تا حدودی رشد داشته است.

او، قیمت کنونی هرکیلو قارچ دکمه‌ای را سرمزرعه، 80 تا 95 هزار تومان اعلام کرد و افزود: هرکیلوگرم قارچ بسته به کیفیت و محل فروشگاه با نرخ 105 الی 130 هزار تومان در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود و فروش با نرخ‌های بالاتر گران‌فروشی است. همچنین تمام تلاشمان برآن است که قیمت قارچ تا پایان سال تغییری نداشته باشد.

همچنین وی ادامه داد: با احتساب آمار توزیع روزانه قارچ و تولید ماهانه 25 هزار تن، میزان تولید نسبت به 6 ماهه نخست سال 40% رشد داشته است.

دبیرانجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور افزود: برآورد‌ها حاکی از آن است، تولید قارچ تا پایان سال به 210 هزار تن برسد. این در حالی است که قبلا میزان تولید قارچ در کشور حدود 200 تا 210 هزار تن بود.

افزایش تولید قارچ

وی گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که بر مبنای صدور پروانه‌های جدید بهره برداری برای واحدهای تولیدی و طرح های توسعه‌ای پیش بینی می شود، تولید قارچ برای سال آینده 10 درصد افزایش یابد.

نیما باغبانی اظهار داشت، بنابر آمارها، حدود 2700 واحد تولیدی با پروانه بهره برداری فعال، در سراسر کشور داریم. همچنین 1000 واحدنیز در دسته مشاغل خانگی، در حال فعالیت هستند. انتظار می رود هرچه سریع تر ساماندهی این مقدار تولید در بازار انجام شود.

وی ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که سال آینده حدود 15 تا 20 واحد تولیدی جدید با ظرفیت بالای 400 تن در سال، بهره‌برداری شوند.

میزان صادرات قارچ

دبیر انجمن پرورش‌ دهندگان قارچ در این مصاحبه که درباره میزان تولید و صادرات قارچ کشور بود، گفت: بنابر آمارهای موجود، از ابتدای سال تاکنون 7000 تن قارچ به بازارهای هدف صادر شده است.

وی درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ کشورمان گفت: در ابتدای سال برآورد می شد که صادرات قارچ به 12 هزار تن برسد. اما بدلیل شرایط مساعد بازار داخلی، در حال حاضر به 7 هزار تن رسیده است. همچنین بدلیل مشکلات صادرات، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است تا پایان سال این میزان، تغییر چندانی نکند.

او گفت: با توجه به مشکلات پیمان سپاری ارزی و بازگشت ارز به سامانه نیما، 90 درصد صادرات قارچ توسط عوامل واسطه انجام می شود. همچنین صدور بخشنامه های خلق الساعه تا حدودی صادرات را تحت شعاع قرار داده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
http://www.yjc.ir/00aJ02
http://www.yjc.ir/00aJKB

 

تمامی اخبار انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا