دانستنی‌ها درباره قارچ

با رویش قارچ چتری ، در گلدان چه کنیم؟

مشکلات رویش قارچ در کنار گل و گیاه آپارتمانی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که قارچ‌های ریز و درشتی را در گلدان آپارتمانی خود ببینید و از مشاهده آن تعجب کنید. یکی از قارچ‌هایی که احتمالا با آن زیاد در گلدان مواجه شده‌اید، قارچ چتری است.

رشد قارچ چتری در گلدان : خوب یا بد؟

رویش قارچ چتری در گلدان
مشکلات رویش قارچ در کنار گل و گیاه آپارتمانی

هر چند قارچها بسیار زیبا و دوست داشتنی هستند، اما ممکن است باعث شوند رشد گیاه مورد نظر در گلدان شما کاهش یابد یا حتی موجب نابودی و نهایتا مرگ گیاه شود. به همین دلیل شاید لازم باشد از رشد آن در گلدان جلوگیری کنید؛ مخصوصا وقتی دقت داشته باشید که سرعت رویش و گسترش قارچها بسیار بالا است. هر چند اگر یک گلدان خالی دارید، پذیرایی از این مهمان‌های ناخوانده کار جالب و هیجان‌انگیزی است.

دلایل رویش قارچ چتری در گلدانهای آپارتمانی

دلایل زیادی ممکن است برای رشد و نمو این قارچها در گلدانهای خانگی شما وجود داشته باشد، اما مهمترین آنها را میتوان چنین فهرست نمود:

گردش هوای ضعیف در خاک گلدان

مهم‌ترین دلیل را میتوان گردش هوای کم در خاک گیاه دانست. اگر فضای قرارگیری گلدان پر از گیاه باشد و گردش هوا به درستی  صورت نگیرد، احتمال رشد قارچ بسیار زیاد است. برای برطرف کردن این مشکل بهتر است از سیستمهای تهویه هوای مطبوع یا فنهای قدرتمند استفاده کنید تا ریشه گیاه شما آسیب نبیند.

نبود نور کافی

قارچها در محیطهای کم‌نور و تاریک رشد می‌کنند، بنابراین اگر مقدار نور در محیط کم باشد امکان رشد آنها بسیار زیاد می‌شود. اگر میخواهید فقط گیاه مورد نظر در گلدان رشد کند، مقدار کافی نور به آن برسانید.

دادن کود بیش از حد به گیاه

کود دادن بیش از حد، سبب می‌شود بستر مناسب برای رشد و رویش قارچ به ویژه قارچ چتری در گلدان فراهم شود. از این رو دقت داشته باشید که کود را به اندازه کافی و متناسب با نیاز گیاه استفاده کنید.

رطوبت زیاد خاک گلدان

اگر رطوبت کافی باشد، قارچ به سرعت در محیط رشد میکند. به همین دلیل باید در میزان رطوبت متناسب با گیاه بسیار دقت کرد تا رطوبت اضافه در محیط ایجاد نشود.

رویش قارچ چتری در گلدان
روش های جلوگیری از رویش قارچ چتری در گلدان

روش های جلوگیری از رویش قارچ چتری در گلدان

اگر مایل هستید به هیچ وجه قارچ چتری را در گلدان آپارتمانی خود نبینید، موارد زیر را رعایت نمایید:

  • کنترل رطوبت خاک گلدان
  • آبیاری قسمت انتهایی گلدان
  • استفاده از چسب‌های زرد رنگ
  • پوشاندن سطح خاک گلدان
  • نگهداری خاک گلدان استفاده نشده در ظرف دربسته
  • استفاده نکردن مجدد از خاک گلدان
  • استفاده مناسب از هیدروژن پراکسید برای درمان گیاهان
  • تعویض دوره‌ای خاک گلدان

در صورتی که درباره قارچ چتری نیاز به اطلاعات بیشتری دارید به تالار گفتگو مراجعه کرده و با کارشناسان در این باره بحث و گفتگو نمایید.

 

3/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا