اخبار علمی حوزه قارچ

تحریک سیستم ایمنی بدن باعصاره های جدید قارچ

اثر تحریکی عصاره ترکیبی از سه نوع قارچ بیش از 5برابر اثر عصاره قارچ ها است

از هزاران سال پیش بشر از قارچ ها به شکل ها ی گوناگون استفاده نموده و مدت طولانی است که پی برده قارچ های پرورشی و یا حتی وحشی دارای ترکیباتی هستند که بر سیستم ایمنی و به تبع آن بر سلامتی بدن انسان اثرات مثبتی دارند. این اثرات مثبت بر فرایندهای فیزیولوژیکی بواسطه تحقیقات و مطالعات چند دهه اخیر دانشمندان به اثبات رسیده است.

بر اساس مطالعات اولیه پلی ساکاریدهای موجود در قارچ شامل الفا و بتاگلوکان مسئول تحریک پذیری سیستم ایمنی بدن انسان هستند و مهمترین تاثیر این ترکیبات شیمیایی، فعال کردن اجزای سلولی سیستم ایمنی بدن شامل ماکروفاژها و مونوسیت ها و… است.

در دانشگاه Griffith استرالیا تحقیقاتی با عنوان Integria health care مبنی بر بررسی اثرات ترکیبی محصولات مختلف حاصله از قارچ بررسی و سرپرست این تیم تحقیقایی اعلام داشته است که عصاره قبلی مورد بررسی در این آزمایشات، اثرات مثبت بر سیستم ایمنی بدن را از خودشان داده اند ولی اکنون اثرات ترکیبی این عصاره ها مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند.

در این آزمایش عصاره 3 قارچ دارویی شیتاکه، گانودرما و مایتاکه (Maitake, Ganoderma, Shitake) مورد بررسی قرار گرفت. سیتوکین ها پروتئینی هستند که نقش مهمی در ارتباطات سلولی از جمله ایجاد پاسخ سیستم ایمنی بدن، دارند.

عصاره قارچ ها به صورت انفرادی باعث اثرات تحریک کندگی در سیستم ایمنی بدن انسان می شوند ولی مخلوط خاصی از عصاره گانودرما-شیتاکه و میتاکه تحریک سیستم ایمنی بدن را به شکل قابل توجهی افزایش میدهند.

اثر تحریکی این عصاره ترکیبی از سه نوع قارچ بیش از 5برابر اثر عصاره قارچ ها به صورت انفرادی است. چنین ازمایشاتی پیش از این با عصاره های گیاهی انجام شده است.

انتظار میرود با هدف روشن شده ماهیت اثر افزایشی عصاره ترکیبی قارچ ها ،تحقیقات در اینده برروی ازمایشات انسانی ادامه دار صورت گیرد.

منبع: Mushroom Forum

Immune Stimulation with Mushroom Extracts-New Research

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهارده =