خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

شفابخش ترین قارچ‌ها بیشتر در کشور های چین و ژاپن موجود می باشد

بیشترین کارهای تحقیقاتی در مورد آثار شفابخش قارچ‌ها، در چین و ژاپن انجام‌شده‌اند. در چین، بررسی قارچ‌های دارای تأثیرات درمانی از قدمت ۲۰۰۰ ساله برخوردار است.

در طی ۴۰ سال گذشته، داروسازان چینی از میسلیوم و اندام میوه دهی قارچ اقدام به تهیه قرص، کپسول و عصاره کرده‌اند. این قارچ‌ها دارای اثر درمانی روی سرطان‌ها، نقش حفاظتی در مورد کبد، اثر آرام بخشی، ویژگی‌های ضد تشعشعی و غیره هستند. مهم‌ترین تأثیرات درمانی قارچ‌ها عبارت‌اند از: فعالیت‌های ضد سرطانی، آنتی‌بیوتیکی و ضدویروسی، کاهنده چربی‌های خون.

بااین‌حال همیشه این سؤال وجود دارد که آیا واقعاً قارچ‌ها تا این حد دارای خواص شفابخش هستند؟ آیا گفته‌هایی که در مورد خواص درمانی قارچ‌ها مطرح می‌شود واقعیت دارد یا تحت تأثیر  بر سر زبان‌ها افتاده‌اند؟ گلژی، پزشک ایتالیایی و برنده جایزه نوبل پزشکی (۱۹۲۶-۱۸۴۴)، دریافت که در قارچ موادی وجود دارند که از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند. با توجه به‌کارهای تحقیقاتی بی‌شماری که درزمینهٔ خواص درمانی قارچ‌ها صورت گرفته، می‌توان به‌جرئت گفت که قارچ دارای خواص درمانی فراوان و جالب‌توجهی است.

Fomes fomentarius یک قارچ دارویی است که به‌واسطه داشتن ماده اگزوپلی ساکارید (EPS)، در شرایط آزمایشگاهی دارای اثر مستقیم بر روی سلول‌های ۷۹۰۱-SGC مربوط به سرطان معده است. به‌هرحال ثابت‌شده است که اگزوپلی ساکارید در میزان غیر سمی (۰/۲۵ میلی‌گرم بر میلی‌لیتر)، می‌تواند بعد از حدود ۲۴ ساعت درمان، منجر به مهار رشد القاء شده دوکسوروبیسین (DOX) از سلول‌های ۷۹۰۱-SGC شود. برخی عصاره‌های قارچی منجر به تولید اینترفرون، یک سازوکار دفاعی بر ضد آلودگی‌های ویروسی، می‌شوند.

لستین موجود در قارچ به پایین نگه‌داشتن سطح کلسترول خون کمک می‌کند.

جمع‌بندی

درمجموع، باوجوداینکه برخی منابع اظهار می‌کنند که به‌رغم تلاش‌های بسیار صورت گرفته، هنوز هیچ دارویی از قارچ برای درمان انسان به بازار عرضه نشده است ولی مطالب اخیر به‌وضوح نشان می‌دهند که داروهای مؤثری از قارچ ساخته‌شده‌اند یا در حال ساخت هستند. بی‌شک این داروها می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت انسان‌ها بگذارند.

خواص قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا