اخبار تولید قارچ سراسر کشور

تولیدسالانه بیش از 4 هزار تن قارچ در کردستان

۱۳ واحد پرورش قارچ خوراکی فعال در استان وجود دارد که به تولید قارچ دکمه‌ای مشغول اند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تولیدسالانه بیش از 4 هزار تن قارچ در کردستان است. سالانه ۴ هزار و ۴۰۰ تن قارچ خوراکی در واحد های پرورش قارچ استان تولید می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، محمدصالح احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت:در سال گذشته برای یک واحد پرورش قارچ خوراکی با ظرفیت ۳۳۵ تن در سال مجوز فعالیت صادر شد.

احمدی اظهار داشت:هم اکنون ۱۳ واحد پرورش قارچ خوراکی فعال در استان وجود دارد که به تولید قارچ دکمه‌ای مشغول اند و سالانه در مجموع ۴ هزار و ۴۰۰ تن قارچ تولید می کنند.

او با بیان اینکه شهرستان های سنندج، سروآباد، سقز، قروه و بانه در استان در زمینه تولید قارچ پیشرو هستند، گفت:بزرگترین واحد قارچ خوراکی در استان مربوط به اورامان سبز شهرستان سروآباد با ظرفیت هزار و ۲۰۰ تن در سال می‌باشد. تولیدسالانه بیش از 4 هزار تن قارچ در کردستان است.

در صورت داشتن برنامه مدون و استفاده از حمایتهای حداکثری ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه این استان از پرورش قارچ، این استان در بین 7 استان برتر تولید قارچ قرار خواهد گرفت. ظرفیت بالای این استان اعمم از اقلیم مناسب، نیروی انسانی، نزدیک بودن استان به مرز عراق برای صادرات و از همه مهم‌تر مواد اولیه نظیر کلش گندم و کود مرغی از مزایای پرورش قارچ این استان محسوب می‌شود.

میزان تولید سالانه قارچ در قروه به ۶۵۰ تن افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از خبرگزاری فارس، جواد جلالی کارشناس مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی قروه استان کردستان اظهار داشت: در زمینه پرورش قارچ ۶۰ بهره‌بردار فعالیت دارند که به صورت غیرمستقیم برای ۱۵۰ نفر در این شهرستان اشتغالزایی پایدار ایجاد شده است‌.

او در ادامه تصریح کرد: قارچ خوراکی بهترین پروتئین گیاهی و جایگزین مناسب برای مصرف گوشت قرمز محسوب می‌شود از این رو از بازپسندی مطلوبی برخوردار است.

جلالی اظهار داشت: در صورت تامین اعتبار مالی می‌توان سطح سالن‌های پرورش قارچ در قروه را توسعه داد و نتیجه آن علاوه بر افزایش تولید، زمینه صادرات به کشورهای همسایه مانند عراق و خلیج فارس را دارد.

وی در ادامه افزود: از ۱۰ واحد تولیدی خانگی پرورش قارچ در قروه سالانه ۲۰۰ تن قارچ تولید می‌شود که با بهره‌برداری از ۲ واحد صنعتی در حال تجهیز، این میزان به ۶۵۰ تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته کارشناس مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی قروه، به دلیل نظارت و مدیریت تولید، قارچ خوراکی تولیدشده در این شهرستان کیفیت مطلوبی دارد که می‌توان به جای فله‌فروشی با ایجاد صنایع تبدیلی آن را به صورت بسته‌بندی روانه بازار مصرف کرد.

پرورش قارچ دكمه ای شهرستان بانه

 

اخبار تولید قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا