خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

جلوگیری از سرطان با مصرف روزانه قارچ برای بهبود سلامتی

انجمن ملی سرطان، عنوان کرد آنتی‌اکسیدان موجود در قارچ ممکن است باعث جلوگیری از سرطان ریه، پروستات، سینه و انواع دیگر سرطان شود.

به گزارش خبرگزاری هاگ- برخی منابع اظهار کرده‌اند که سلنیوم ممکن است به جلوگیری از سرطان کمک کند، اما بررسی کوکران، از سال ۲۰۱۷، هیچ مدرکی برای تأیید این موضوع نیافته است.

همچنین قارچ حاوی مقدار کمی ویتامین D می‌باشد. شواهدی مبنی بر اینکه مکمل ویتامین D ممکن است به جلوگیری یا درمان بعضی از سرطان‌ها کمک کند نیز وجود دارد. اما بر اساس گزارش سال ۲۰۱۸، مکانیسم اثر آن در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

مصرف روزانه کولین

کولین یک آنتی‌اکسیدان موجود دیگر در قارچ‌ها است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه کولین می‌تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها را کاهش دهد، اما حداقل یک مطالعه دیگر نشان داده است که احتمال دارد خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

شایان ذکر است که مصرف یک ماده مغذی به‌ عنوان مکمل با مصرف مداوم آن در رژیم غذایی عملکرد یکسان ندارد.

قارچ و پیشگیری از سرطان پروستات

قارچ و پیشگیری از سرطان پروستات

مصرف قارچ دکمه‌ای به طور مداوم به تسریع درمان و بهتر شدن این بیماری کمک می‌کند. اگر شما یک مرد مبتلا به سرطان پروستات هستید، باید قارچ دکمه‌ای را به طور منظم مصرف کنید.

این قارچ می‌تواند اندازه تومور را کاهش دهد و از ضعف و گسترش آن جلوگیری کند.کسانی که سرطان پروستات ندارند نیز می‌توانند با مصرف آن از خطر بیماری پیشگیری نمایند.

محققان دانشگاه توکیو موفق شدند در مطالعه‌ای که در آن حدود ۳۶ هزار مرد ژاپنی شرکت که در آن شرکت داشتند. اطلاعات متعددی از سبک زندگی این افراد جمع آوری کنند و وضعیت آن‌ها را طی ۲۴ سال پیگیری کنند.

در این مطالعه‌ی گسترده برای اولین بار رابطه‌ی بین مصرف قارچ و سرطان پروستات مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد مصرف یک یا دو بار قارچ در هفته می‌تواند میزان بروز سرطان را تا ۸ درصد کاهش دهد.

نتایج نشان می‌دهد یا مصرف قارچ احتمال بروز پروستات باز هم کاهش یافته و افرادی که سه بار در هفته یا بیشتر قارچ مصرف می‌کردند، طی سال‌های بعد ۱۷ درصد کمتر به سرطان پروستات مبتلا شدند.

خاصیت ضد التهابی

محققان معتقدند قارچ‌ها به واسطه‌ی داشتن آنتی‌اکسیدان ها به ویژه آل آر گوتیونین و مواد ضد التهابی می‌تواند چنین تأثیری داشته باشد. بهتر است بدانید که سرطان پروستات یکی از سرطان‌های شایع بین مردان است.

در آمار جهانی این سرطان رتبه‌ی دوم میزان ابتلا را در مردان به خود اختصاص داده است.

قارچ دارای مقادیر فراوان پروتئین است که از این نظر میزان پروتئین آن حدود دو برابر پروتئین موجود در سبزی‌ها و سایر حبوبات است و جزو غنی‌ترین پروتئین‌ها به شمار می‌رود.

قارچ درصد کمی چربی دارد و مصرف روزانه ۱۰۰ گرم آن نیاز بدن به ویتامین c را تأمین می‌کند. قارچ منبع پتاسیم ، آهن و مس است و فسفر مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. در قارچ ترکیبی به نام بیوفریولید وجود دارد که از تشکیل مخزن چربی خطرناک در شریان‌ها جلوگیری می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان با قارچ

کاهش خطر ابتلا به سرطان با قارچ

محققان علوم پزشکی در مقاله‌ای در نشریه بین‌المللی سرطان اعلام کردند با مصرف قارچ می‌توان خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی دانشگاه هاروارد،دانشمندان با بررسی بیش از ۳۶ هزار مرد بین ۴۰ تا ۷۹ سال اطلاعات سلامت آنان همچون فعالیت ورزشی، سابقه خانوادگی و رژیم غذایی را موردمطالعه قراردادند. اطلاعات تغذیه‌ای آنها، شامل ۳۹ گونه غذا و نوشیدنی بود.

در این بررسی مشخص شد آنانی که در هفته یک تا دو بار قارچ مصرف می‌کنند به میزان هشت درصد کمتر درخطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند؛ و کسانی که در هفته سه بار قارچ مصرف می‌کنند این خطر را تا ۱۷ درصد در خود کم می‌کنند.

این مطالعه رابطه علی و معلولی قارچ و سرطان پروستات را درنیافته است. سرطان پروستات در بعضی از آقایان به‌صورت پنهان پیشرفت می‌کند و زمانی علائم خود را نشان می‌دهد که بیماری وارد مراحل پیشرفته شده است.

پروستات

پروستات غده کوچکی در بدن مردان است که دقیقاً در زیر مثانه قرار دارد. تمام سلول‌های بدن ما با سرعت مشخصی رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند و بعد از مدتی از بین می‌روند.

سرطان پروستات زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های پروستات با سرعت غیرعادی رشد کنند و برخلاف سلول‌های عادی بعد از پایان عمر خود از بین نروند و تجمع سلول‌ها باعث به وجود آمدن تومور در پروستات شود. تومور به وجود آمده باگذشت زمان می‌تواند به سایر بافت‌ها، غدد لنفاوی و درنهایت به استخوان‌ها سرایت کند.

سرطان پروستات دومین سرطان رایج در آمریکا و دومین دلیل مرگ‌های ناشی از سرطان در میان مردان است. در آمریکا از هر ۷ مرد ۱ نفر به سرطان پروستات مبتلاست.

حدود ۲، ۵ میلیون نفر در آمریکا درگیر این بیماری هستند. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا سالانه ۳۰٬۰۰۰ مرد براثر سرطان پروستات جان خود را از دست می‌دهند.

کاهش خطر سرطان پروستات

مشکل در دفع ادرار؛ تکرر ادرار؛ ادرار با فشار کم؛ مشاهده‌ی خون در ادرار یا منی؛ تورم پاها؛ درد و ناراحتی در لگن یا مقعد؛ درد به هنگام انزال؛ ناتوانی‌های جنسی علائم اصلی این بیماری محسوب می‌شوند.

گاهی ممکن است سرطان به‌صورت پنهان و بدون هیچ نشانه‌ای پیشرفت کند و ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد نشانه‌های خود را بروز دهد، بنابراین انجام آزمایش‌های منظم در پیش‌گیری و درمان به‌موقع سرطان پروستات نقش مهمی دارد.

آزمایش آنتی ژن

آزمایش آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA): در این آزمایش میزان PSA خون اندازه‌گیری می‌شود. PSA نوعی پروتئین است که توسط غده پروستات تولید می‌شود و با یک آزمایش خون ساده می‌توان میزان این ماده را در خون اندازه‌گیری کرد. مشکلاتی از قبیل التهاب، بزرگی پروستات یا سرطان باعث می‌شوند مقدار این ماده در خون از حد نرمال آن بیشتر شود.

ممکن است از سونوگرافی برای بررسی وجود تومور استفاده شود. چنانچه در معاینات اولیه مورد مشکوکی مشاهده شود، در مرحله‌ی بعد برای معاینه‌ی دقیق‌تر، بیوپسی یا همان نمونه‌برداری تجویز می‌شود. در نمونه‌برداری قسمتی از بافت پروستات توسط سوزن مخصوص نمونه‌گیری و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود.

پزشک بعد از نمونه‌برداری و بررسی سلول‌های نمونه، نمره‌ای به نمونه‌ی موردنظر می‌دهد که معیار گلیسون (Gleason score) نام دارد. هرچه عدد این معیار بزرگ‌تر باشد، توده‌ی موردنظر بدخیم‌تر است.

پاتولوژیست به کمک این معیار و آزمایش‌ها و معاینات انجام‌شده، تشخیص می‌دهد که سرطان در چه مرحله‌ای است و تا چه حد به بافت‌ها و ارگان‌های اطراف خود سرایت کرده است.

در کشور ما بر اساس یک باور شایع، خوردن سبزی‌های و میوه‌های رنگارنگ در رژیم غذایی ، مقدار کافی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در بدن می‌تواند تأمین کند، اما باید دقت داشت که این نوع تفکر ممکن است قارچ را ازنظر بیشتر افراد دور نگه دارد.

به گزارش خبرگزاری هاگ – در حالت معمول، به هراندازه ماده غذایی از میزان رنگ کمتری برخوردار باشد به همان مقدار نیز از مواد مغذی موجود در آن کاسته می‌شود. درصورتی‌که این موضوع در مورد قارچ صدق نمی‌کند و می‌توان گفت سرشار از مواد مغذی مفید برای بدن است.

خواص موجود در قارچ برای بدن

همواره عامه مردم در مورد رابطه بین مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها با کاهش بیماری‌های مختلف آگاه می‌باشند. همواره در نتایج پژوهش‌های انجام‌شده، نشانه‌ها حاکی از آن است  که مصرف غذاهای طبیعی همچون قارچ می‌تواند خطر ابتلا به چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی را  کاهش دهد و باعث رشد موها، افزایش انرژی و کاهش وزن گردد.

قارچ و سرطان

این محصول خوراکی در ساختار بافت‌های خود همچون گوجه‌فرنگی، هویج، فلفل دلمه‌ای قرمز و سبز، کدوتنبل، حبوبات و کدو حاوی آنتی‌ اکسیدان است. سلنیوم یک ماده معدنی مهم است که در بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها یافت نمی‌شود اما می‌توان آن را در قارچ پیدا کرد.

توجه داشته باشید وجود این ماده معدنی می‌تواند نقش بسیار مهمی در عملکرد آنزیم‌های کبد بازی کند و به سم‌زدایی و پیشگیری از سرطان کمک کند. علاوه بر موارد گفته‌شده، سلنیوم از التهاب نیز جلوگیری می‌کند و رشد تومورهای سرطانی را کاهش می‌دهد.

ویتامین D موجود در قارچ نیز می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی با توزیع و تنظیم چرخه رشد سلول‌های سالم جلوگیری نماید. فولاتی که در قارچ یافت می‌شود نقش بسیار مهمی در سنتز DNA بازی می‌کند.

چگونه قارچ را وارد رژیم غذایی خود کنیم؟

اکنون زمان آن رسیده تا با استفاده از این محصول در رژیم غذایی خود، بیشتر به سلامت بدن خود اهمیت دهیم. اما دقت داشته باشید زمانی که می‌خواهید قارچی را از فروشگاه‌ها بخرید، سعی کنید محکم و خشک باشد.

از خرید قارچ‌های خراب و نازک خودداری کنید. آن را در یخچال نگهداری کنید و تا زمان مصرف نشسته نگه‌دارید.

توصیه می‌شود در آماده کردن هر نوع قارچی، ابتدا آن را با پیاز تفت دهید. شما می‌توانید هر نوع قارچ را به‌صورت خام در سالادهای خود استفاده کنید.

می درون قارچ را خالی کنید و آن را مواد دلخواه پر نمایید. قارچ برش خرده را به املت خود اضافه کنید. قارچ را گریل کنید و در ساندویچ‌ها از آن استفاده نمایید.

با خوردن قارچ سرطان را نابود کنید

همراه ما باشید در ویدیو آشنایی با خواص ضد سرطان قارچ

درمان سرطان با معجزه قارچ سمی

دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان آلمان، موفق به کشف راه درمان سرطان لوزالمعده از طریق سم قارچ آمانیتا شدند.

به گزارش مجله Science Daily دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان آلمان توانسته اند سم قارچ آمانیتین را به یک آنتی بادی متصل کنند که مولکول هدف و نوع سرطان را تشخیص می دهد.

طی آزمایش های انجام شده بر روی نمونه های آزمایشگاهی، آنتی بادی مانند موشک هدایت شونده، بار مسمومیت خود را برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی حمل می کند.

پس از تشخیص سلول سرطانی، آنتی بادی پر از سم، رشد انواع سلول های سرطانی را در ظرف کشت متوقف کرده و حتی باعث از بین رفتن کامل تومورهای لوزالمعده پیوند شده در موش های آزمایشی شد.

قارچ کلاهک مرگ

قارچ کلاهک مرگ (phalloides Amanita) که شبیه قارچ سفید دکمه ای است، حاوی یکی از کشنده ترین سم ها است که در طبیعت وجود دارد. این ماده بدون استثنا هر سلولی را از بین می برد، چه سالم باشد و چه سرطانی.

در مرکز تحقیقات سرطان آلمان ( Krebsforschungszentrum Deutsches ،DKFZ )و مرکز ملی بیماری های تومور هایدلبرگ،
ایمونولوژیست دکتر گرهارد مولدنهاور، به همراه پروفسور بیوشیمی دکتر هینز فاولستیچ و موسسه تحقیقات پزشکی ماکس پالنک، اکنون توانستند روشی را برای از بین بردن سلول های سرطانی با استفاده از سم قارچ بدون آسیب رساندن به بدن پیدا کنند.

ترفندی که برای رسیدن به این هدف استفاده می شود این است که سم مذکور را مستقیماً به آدرس صحیح بدن با استفاده از ابزاری که عملا به عنوان یک کابین عمل می کند، تحویل دهند.

در این حالت، کابین یک آنتی بادی است که بازوهای بسیار اختصاصی آن به پروتئین سطحی سلولی سرطان به نام EpCAM متصل می شود.

مرکز تحقیقات سرطان آلمان

نمونه های آزمایشگاهی

طی آزمایش های انجام شده،آنتی بادی حاوی سم توانسته است رشد سلول های سرطانی لوزالمعده، روده بزرگ، پستان و مجاری صفراوی را متوقف کند.

بدین ترتیب که در موش هایی که با سرطان لوزالمعده انسان پیوند شده اند، یک تزریق آنتی بادی برای جلوگیری از رشد تومور کافی بود.

تزریق با دوزهای بالاتر آنتی بادی حتی باعث رگرسیون کامل تومور در 90 درصد از حیوانات شد. در این روش تازه کشف شده، دوزهای بالاتر نیز به کبد یا سایر اندام های حیوانات صدمه ای مرتبط با سم وارد نکرده است.

پروتئینی که توسط ایمونولوژیست هایدلبرگ به عنوان ساختار تشخیص سلول تومور انتخاب شده است، یک پروتئین غشایی مختص سلول های اپیتلیال است.

این نوع سلول ها تمام سطوح داخلی و خارجی بدن را خط می بندند. بیشتر تومورهای بدخیم از چنین بافت های اپیتلیال نشات می گیرند.

بسیاری از این موارد ، مانند سرطان لوزالمعده ، سرطان پستان و تخمدان ، سرطان مجاری صفراوی و تومورهای سر و گردن، بیش از حد EpCAM تولید می کنند و این اغلب با پیش علاءم بیماری بسیار ضعیف همراه است. بنابراین EpCAM یک ساختار هدف مناسب برای حمله به سلول های توموری در نظر گرفته می شود.

آنتی بادی های غیرهمسان

گرهارد مولدنهاور گفت: “درمان ها با آنتی بادی های غیرهمسان ضد EpCAM قبلا در آزمایش های بالینی مانند سرطان پستان مورد آزمایش قرار گرفته است.

هدف آنها فقط حمله از طریق سلاح های سیستم ایمنی بدن به سرطان بود، اما از نظر بالینی بی اثر بودند.” “با این حال ، آنتی بادی متصل به آمانیتین ما توانایی بسیار بیشتری برای از بین بردن سلول های سرطانی دارد.”

هر آنتی بادی بین چهار تا هشت مولکول حاوی سم را هدف قرار میدهد. آمانیتین برای این هدف بسیار مناسب ارزیابی می شود زیرا به اندازه کافی کوچک است تا توسط سلول های ایمنی به عنوان عامل خارجی شناخته نشود و در عین حال به اندازه کافی قوی است تا بتواند خود را با ترکیب شیمیایی مخلوط کند.

آنتی بادی های غیرهمسان

عملکرد آنتی بادی

مولدنهاور توضیح می دهد: “هنگام تولید آنتی بادی های حاوی سم، شما باید موارد زیادی را در نظر بگیرید.” “سلول سرطانی مجبور است به طور منظم مولکول مورد نظر از جمله آنتی بادی متصل شده را به داخل بدن خود منتقل کند، زیرا این تنها مکانی است که سم می تواند عمل کند.

در داخل سلول، سم باید از آنتی بادی جدا شود وگرنه این ماده سمی نیست. در عین حال کاملا حیاتی است که هنگام انتقال از بدن گم نشود، زیرا این امر می تواند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند. ”

دوز آنتی بادی آمانیتین باید با نهایت دقت تعیین شود. یکی از مشکلات این است که سلول های کبدی به شدت به سم قارچ حساس هستند. و دیگر آن که سلول های سالم دیگر مولکول EpCAM را نیز حمل می کنند و بنابراین در معرض خطر هستند.

نتایج آزمایشگاهی

به گفته گرهارد مولدنهاور ، نتایج بدست آمده در موش ها باعث خوش بینی است: “حتی در دوزهای بالا نیز هیچ گونه آسیب عضو در حیوانات مشاهده نکرده ایم. بنابراین انتظار داریم که یک امکان درمانی کافی برای دوز مصرف کننده سرطان وجود داشته باشد.

مولدنهاور، که سال ها تجربه در تولید آنتی بادی های درمانی دارد، در حال حاضر برنامه هایی برای موشک های هدایت شونده آمانیتین علیه سایر سرطان ها و به طور خاص، انواع خاصی از سلول های لوسمی و لنفوم نیز  دارد که دارای مولکول های سطح بسیار ویژه ای هستند که خود را به عنوان ساختار هدف برای آنتی بادی های سمی بار می آورند.

برای آگاهی خواص قارچ، با هاگ همراه باشید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا