خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

روش پخت قارچ به بهترین حالت ممکن و خواص آن

قارچ یکی از محبوب‌ترین گیاهانی است که در بیشتر غذاهای امروزی نقش مهم و کلیدی ایفا می‌کند؛ این گیاه هاگ دار که گونه‌های متنوعی بالغ‌بر ۳۸ هزار نوع در سراسر جهان داردریال به‌وسیله گرده‌افشانی تولیدمثل کرده و علاوه بر مصرف خوراکی مصارف پزشکی فراوانی نیز دارد.

منبع پتاسیم

همان‌طور که کارشناسان اذعان کرده‌اند، این گیاه به علت داشتن منبعی غنی از پتاسیم، به کاهش فشارخون بالا و کاهش خطر سکته مغزی کمک می‌کند. هم‌چنین برای تقویت استخوان‌ها، رفع خستگی و کمبود ویتامین D مفید است.

همچنین، این گیاهان ارزشمند، در نوع خوراکی خود ویتامین‌های خانواده B و آنتی‌اکسیدانی موسوم به «سلنیوم» نیز در خوددارند که به بهبود هر چه بیشتر و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. بعلاوه، از آسیب‌دیدگی سلول‌ها و بافت‌های بدن نیز پیشگیری می‌نمایند. گفتنی است که سلنیوم با همکاری ویتامین E سلول‌ها را از تأثیرات آسیب‌رسان و مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند همچنین مصرف این آنتی‌اکسیدان در مردان مسن خطر بروز سرطان پروستات را تا ۶۵ درصد کاهش می‌دهد.

منبع ویتامین D

قارچ دکمه‌ای به‌عنوان تنها منبع غیر حیوانی ویتامین D در تمامی مراحل رشد خود، چه در فضای باز چه بسته، به نور UV نیاز دارد و به دلیل قرار داشتن زیر این نور، منبع خوبی برای ویتامین D محسوب می‌شود. انواع گوناگون قارچ‌ها، خواص مغذی و داروئی متفاوتی نیز دارند. به‌طوری‌که در برخی تحقیقات ثابت‌شده برخی از قارچ‌ها حاوی نوعی پروتئین ضد سرطان هستند که از آسیب DNA در سلول‌های بدن محافظت و پیشگیری می‌کند.

تومور مغزی

درعین‌حال، در جلوگیری کردن از شکل‌گیری تومور نیز نقش مهمی دارد. همچنین، مشخص‌شده که قارچ به کاهش میزان کلسترول خون، به‌ویژه بزرگ‌سالانی که دچار چاقی مفرط هستند کمک شایانی می‌نماید. علاوه بر آن، از چسبندگی سلول‌ها به دیواره رگ‌های خونی و تجمع پلاکت‌ها نیز پیشگیری می‌کند. بدین طریق، کمک می‌کند تا جریان و فشارخون در وضعیت نرمال و طبیعی خود قرار داشته باشند.

همچنین باید گفت که بتاگلوکان ترکیبی است که در بیشتر گونه‌های قارچ خوراکی به چشم می‌خورد. این عنصر موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، درنتیجه مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها و عوامل ایجادکننده حساسیت بالا می‌رود.

بهترین روش پخت قارچ چیست؟

بااین که قارچ را می‌توان به‌صورت خام هم مصرف کرد که حتی برای سیستم گوارش بدن نیز مفید است، اما بد نیست بدانید که روش‌های گوناگون پخت آن روی خواص قارچ تأثیر مستقیم دارد. درنتیجه‌ی جدیدترین تحقیقات، مشخص شده که کوتاه بودن زمان پخت قارچ باعث می‌شود تا بیشتر ویتامین‌ها و مواد مغذی آن حفظ شود. همچنین گفتنی است، کباب یا مایکروفر کردن قارچ در مقایسه با روش سرخ کردن یا آب‌پز نمودن، موجب افزایش خاصیت آنتی‌اکسیدانی این گیاه می‌شود.

شاید بتوان گفت که بهترین روش پخت قارچ سرخ کردن آن به مدت ۲ تا ۳ دقیقه با حرارت زیاد است.
بهترین روش برای نگهداری قارچ چیست؟

ازآن جاکه قارچ بسیار سریع خراب می‌شود، بهتر است آن را در همان بسته‌بندی خودش در یخچال نگه‌دارید. اگر به‌صورت باز، قارچ را خریداری کرده‌اید، آن را در پاکت‌های کاغذی قرار دهید یا در ظرفی که در ندارد، با یک روکش پلاستیکی بگذارید و چند سوراخ روی پلاستیک ایجاد کنید که به رفت‌وآمد هوا کمک کند. اگر در نظر دارید تا ویتامین D موجود در قارچ را افزایش دهید، می‌توانید آن را ۱ تا ۲ ساعت در کنار پنجره به‌صورت سروته در معرض آفتاب بگذارید تا بخش زیرین آن نور خورشید را جذب کند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا