خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

با جادوی قارچ جوانتر به نظر برسید

فواید قارچ ها برای سلامتی پوست

این روزها همه از جادوی قارچ صحبت میکنند؛ از روانگردان هایی که ادعا می کنند به افسردگی کمک می کنند، تا محصولات مراقبت از مو و پوست. اما آیا آنها واقعاً کلید تندرستی و ظاهر بهتر را دارند یا این فقط یکی دیگر از مدهای سلامتی و روشهای بازاریابی است؟

به نظر می رسد تقریباً همه چیز را می توان اکنون از قارچ تهیه کرد و این شامل دنیای لوازم آرایشی نیز می شود.

از مبارزه با خستگی و افزایش توان بدنی تا کند کردن روند پیری، قارچ‌ها می‌توانند همان چیزی باشند که برای تقویت بدن و زیبایی خود به آن نیاز دارید. در تحقیقات اخیر دانشمندان، کاهش اضطراب و استرس و همچنین ارائه تعدادی از مزایای زیبایی از هیدراتاسیون تا محافظت آنتی اکسیدانی مدر مورد قارچ ها به اثبات رسیده است.

در سال 2016، تحلیلگران بازار موسسه Mintel با اشاره به افزایش تقاضای مصرف کنندگان برای مواد طبیعی، پیش بینی کردند که قارچ ها پدیده بعدی در صنعت زیبایی خواهند بود. به گفته تحلیلگران بازار، امروزه بازار قارچ های کاربردی (آنهایی که خواص دارویی و سلامتی دارند) حدود 9.3 میلیارد دلار (7.6 میلیارد پوند) ارزش دارد.

قارچ در مراقبت از پوست

Helga Hertsig-Lavocah، پیش بینی گر روند بازار در موسسه Hint Futurology توضیح می دهد: علاقه فزاینده ای به زیبایی از درون به بیرون، به ویژه در رویکردهای شرقی به سلامت و زیبایی وجود دارد. قارچ‌ها در طب سنتی چینی از سال ۲۰۰ پس از میلاد برای افزایش طول عمر، حمایت از ایمنی و بهبود عملکرد مغز استفاده شده‌اند.

یکی از کلیدواژه‌های که امروزه می‌شنوید “آداپتوژن‌ها” است؛ آداپتوژن ها ترکیبات طبیعی هستند که در برخی قارچ ها وجود دارند که با تنظیم تولید هورمون استرس، کورتیزول و چند هرمون دیگر به بدن کمک می‌کنند تا با استرس سازگار شود.
Nootropics یکی دیگر از ترکیبات موجود در قارچ ها است که با افزایش قدرت مغز، تمرکز و هوشیاری مرتبط است (کافئین نیز یک نوتروپیک محسوب میشود). اما اینها را با مواد روانگردانی که در قارچ ها یافت می شوند، اشتباه نگیرید.

برخی عصاره های قارچ (غیر توهم زا) می توانند منجر به حس خوب و احساس سرخوشی شوند. انواع خاصی می‌توانند به آرام کردن پوست تحریک‌شده و کاهش سطح استرس بدن کمک کنند. (وقتی سطح برخی از هرمون ها در بدن بالا می‌روند تأثیر مخربی بر سلامتی پوست دارد و باعث ایجاد شرایط مختلفی از آکنه تا خشکی و چروک می‌شود).

Irina Ene، مدیر بخش بازاریابی در حوزه زیبایی، در موسسه Mintel می گوید: امروزه مصرف کنندگان به محصولاتی علاقمند هستند که خلق و خو را متعادل کنند و در عین حال تحریک پوست را کاهش دهند. تنوع زیستی طبیعی قارچ‌ها آن‌ها را به عنصری همه‌کاره با پتانسیل برقراری ارتباط ذهن و بدن تبدیل می‌کند که دارای مزایای عاطفی و فیزیکی (ضد استرس و انرژی زا)، می باشند.

ترکیبات زیستی موجود در قارچ ها برای مراقبت از پوست

  • آنتی اکسیدان ها
  • بتا گلوکان ها
  • ال-ارگوتیونین
  • اسیدهای چرب
  • ملانین

آنتی اکسیدان ها

همه ما شنیده ایم که آنتی اکسیدان ها برای حفظ سلامت سلولی و افزایش طول عمر مهم هستند. اما مزیت آنتی اکسیدان ها برای زیبایی، توانایی آنها برای احیای پوست است. این به دلیل توانایی آنها برای مبارزه با رادیکال های آزاد است که باعث استرس اکسیداتیو و آسیب سلول های سالم می شود.

آنتی اکسیدان ها با تاثیر بر مسیرهای سیگنال دهی داخل سلولی که باعث آسیب پوست می شوند، با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. این می تواند به محافظت در برابر آسیب های خورشید، رفع تحریکات پوستی و کمک به کاهش ظاهر چین و چروک کمک کند.

بتا گلوکان ها

بتاگلوکان ها در دیواره سلولی مخمرها، باکتری ها، غلات، قارچ ها و جلبک دریایی یافت می شوند. آنها با کمک به تولید ماکروفاژها، سیستم ایمنی را تقویت می کنند. ماکروفاژها سلول های پاک کننده ای هستند که باکتری های بد را جستجو کرده و از بین می برند. مطالعات زیادی نشان داده است که بتاگلوکان ها به سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم ها از طریق سیتوکین ها و سایر سلول های ایمنی کلیدی کمک میکنند.

بتا گلوکان ها همچنین دارای آنتی اکسیدان بالایی هستند. همانطور که در بخش قبل آموختیم، می تواند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو که باعث پیری زودرس و چین و چروک می شود کمک کند.

ال-ارگوتیونین

L-Ergothioneine یک اسید آمینه قوی است که به طور طبیعی در بدن شما یافت می شود و همچنین در قارچ شیتاکه و صدفی به وفور یافت می شود. دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش طول عمر سلول های سالم پوست کمک کند. این بدان معنی است که می تواند علائم پیری زودرس مانند خطوط ریز و چین و چروک را برطرف کند.

مطالعات بر روی سلول های پوست انسان نشان داده است که L-ergothioneine همچنین ممکن است به ترمیم DNA و سلول های پوست آسیب دیده در برابر نور خورشید کمک کند. L-ergothioneine را می توان برای کمک به احیای درخشش پوست و مقاوم نگه داشتن پوست شما در برابر آسیب های محیطی و پیری استفاده کرد.

اسیدهای چرب

شاید شنیده باشید که اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به شما در دستیابی به موهای درخشان کمک کنند. مطالعاتی وجود دارد که این ادعا را تأیید می کند. اسیدهای چرب همچنین ممکن است عملکرد سد پوستی را با مهر و موم کردن رطوبت و مسدود کردن عوامل تحریک کننده بهبود بخشند. این اسید ها می تواند به مرطوب کردن و تسکین پوست خشک، رفع قرمزی و خارش کمک کند و واکنش های پوستی مانند پسوریازیس(نوعی بیماری خود ایمنی که باعث پوسته پوسته شدن می شود) را تسکین دهد. همچنین اسیدهای چرب از پوست شما در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت میکنند.

اسیدهای چرب همچنین به بهبود التهاب پوست کمک می کنند. یعنی می توانند به کاهش قرمزی و تورم ناشی از  جوش ها و آکنه کمک کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب ممکن است رشد غیرطبیعی سلول‌ها، به ویژه در پوست را کاهش دهند.

یک راه آسان برای مصرف اسیدهای چرب چند غیراشباع برای حمایت از سلامت کلی پوست و بدن، خوردن قارچ های خوراکی مانند قارچ صدفی یا شیتاکه است.

ملانین

رنگدانه های پوست، مو و چشم ما توسط ملانین ما تعیین می شود. اما ملانین همچنین مسئول محافظت از پوست و حفظ سلامت آن است. ملانین، مانند آنچه در قارچ چاگا به وفور یافت می شود، می تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید کمک کند. این کار را با جذب اشعه ماوراء بنفش قبل از آسیب رساندن به سلول های پوست انجام می دهد. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال های آزاد است. خواص محافظتی ملانین می تواند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو که منجر به پیری زودرس و آسیب پوست می شود کمک کند

پوست ما اولین نشانه های استرس و کمبودهای بدن ما را نشان می دهد، چه کم آب باشد، ملتهب، کدر یا کرکی باشد.
پس باید به دنبال چه چیزی باشیم؟ در اینجا فواید چند نمونه از قارچ های کاربردی را برای مصارف زیبایی بیان می کنیم.

قارچ گانودرما (ریشی)

بهترین برای کاهش قرمزی و التهاب پوست

سوفی بارت از موسسه Hifas da Terra، یک شرکت بیوتکنولوژی که محصولات مبتنی بر قارچ دارویی تولید می‌کند، می‌گوید: قارچ گانودرما یکی از بهترین قارچ‌های دارویی است که تاکنون بیش از 5000 مقاله در مورد کاربردها، تاریخچه و بیومولکول‌های فعال آن منتشر شده است. فواید آن به دلیل وجود بتا گلوکان ها، ترپن ها و آنتی اکسیدان در آن است.

بتا گلوکان ها به آبرسانی پوست کمک می کند؛ ترپن ها و آنتی اکسیدان ها نیز از پوست در برابر آسیب های رادیکال های آزاد مانند آلودگی و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و از پیری زودرس جلوگیری می کند.

کرم قارچ گانودرما
کرم قارچ گانودرما

قارچ شیتاکه

بهترین برای کاهش استرس اکسیداتیو

کاهش استرس اکسیداتیو کلید حفظ شادابی پوست شما و جلوگیری از پیری زودرس است. محیط و شیوه زندگی ما به افزایش رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند و اجتناب از استرس اکسیداتیو که می تواند به سلول های پوست آسیب برساند، دشوارتر از همیشه است.

خوشبختانه، فواید قارچ شیتاکه برای پوست شامل محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو است. این قارچ ها حاوی L-ergothioneine هستند، یک آنتی اکسیدان قوی که می تواند به جلوگیری از ایجاد چین و چروک و سایر علائم پیری زودرس مانند تیرگی پوست کمک کند. آنها همچنین حاوی مقادیر بالایی از اسید اولئیک، یک اسید چرب غیراشباع چندگانه هستند که می تواند به آرامش و تعادل پوست کمک کند.

همچنین قارچ شیتاکه به محافظت از پوست شما در برابر باکتری های مضر کمک میکند. این می‌تواند به کاهش قرمزی پوست و بهبود سریع‌تر آسیب‌های پوستی نیز کمک کند. آنها همچنین ممکن است با متعادل کردن رنگ پوست شما رنگ پوست شما را روشن کنند.

قارچ شیتاکه
قارچ شیتاکه

قارچ کوردیسپس

بهترین برای تقویت و سفت کردن پوست

به گفته دکتر اندرو ویل، متخصص در پزشکی پوست و زیبایی، قارچ کوردیسپس Cordyceps، مدتهاست در طب سنتی چینی و تبتی برای کمک به مبارزه با خستگی در پوست استفاده می شود. او می گوید: هر دو قارچ ریشی و کوردیپسس دارای خواص ضد التهابی هستند. آنها همچنین حاوی موادی هستند که می توانند به تحریک تولید کلاژن، پروتئینی که پوست را محکم و الاستیک می کند، کمک کنند.

قارچ کوردیسپس
قارچ کوردیسپس

قارچ یال شیر (هریسیوم)

بهترین برای بهبود سلامت روده، ایمنی بدن و خلق و خو

راهبان بودایی برای کمک به تمرکز در حین مدیتیشن، دم کرده قارچ یال شیر را مصرف می کردند، زیرا معتقد بودند که این قارچ قدرت پاکسازی ذهن و تقویت شناخت را دارد. سوفی بارت می گوید که علم این موضوع را تأیید می کند. او توضیح می دهد: “قارچ هریسیوم حاوی صدها جزء فعال زیستی است که به دلیل نقش آنها در سلامت میکروبیوتای روده، مورد مطالعه قرار گرفته اند و ما می دانیم که یک رابطه قوی بین روده و مغز و همچنین بین روده و سیستم ایمنی بدن وجود دارد.

قارچ یال شیر

قارچ چاگا

بهترین برای تسکین دهنده و آرام بخش قرمزی و سوزش

سوفی بارت می گوید: قارچ چاگا به دلیل کمیت و تنوع پلی ساکاریدهای موجود در آن قابل توجه است. اینها موادی هستند که می توانند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارند. قارچ های Reishi و Cordyceps، Chaga سه قارچ اصلی موجود در طیف مراقبت از پوست هستند. دکتر اندرو ویل توضیح می‌دهد: ما از تخمیر برای کمک به تجزیه مواد به ذرات ریز استفاده می‌کنیم که بیشتر در دسترس پوست هستند. در نتیجه، نسخه تخمیر شده حتی قدرت مبارزه با تحریک بیشتری دارد و به آن اجازه می‌دهد تا سریع‌تر قرمزی و تحریک پوست را تسکین دهد.

جادوی قارچ
قارچ چاگا

قارچ ترملا

بهترین برای جلوگیری از پیری زودرس و هیدراتاسیون

دکتر اندرو ویل می گوید: قارچ ترملا که به دلیل رنگ سفیدش به عنوان قارچ برفی نیز شناخته می شود، به دلیل توانایی خود در حفظ رطوبت شناخته می شود. آنها می توانند چندین برابر حجم خود، آب نگه دارند و بنابراین برای افزایش آبرسانی در پوست عالی هستند. وی به مقاله اخیر در آرشیو تحقیقات پوستی اشاره کرد که تعدادی از مطالعات نشان داده اند که قارچ ترملا موجب اثرات ضد پیری، محافظت از نور خورشید، بهبود زخم را بر روی پوست ایفا کند.

قارچ ترملا
قارچ ترملا

ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: www.telegraph.co.uk و realmushrooms.com

خواص قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا