خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

سالمندان میتوانند برای سلامت جسمی خود از قارچ استفاده نمایند

آشنایی با خواص قارچ برای سالمندان

سالمندان میتوانند برای سلامتی خود از قارچ استفاده نمایند. به این علت که پروتئين قارچ از لحاظ اسيدهاي آمينه كه جزء اصلي پروتئين را تشكيل مي‌دهد جزو غني‌ترين پروتئين‌ها محسوب مي‌شوند و از لحاظ ارزش غذايي ما بین پروتئين گوشت و پروتئين گياهي قرار دارد.

خواص قارچ در سلامتی

همچنین پروتئین قارچ به دلیل داشتن مقادیر فراوان آب و رطوبت نسبت به سبزیجات و حبوبات بسیار مطبوع و قابل هضم است. به طوری ۷۰ تا ۹۰ درصد قابلیت هضم پذیری دارد.

به طور کلی ارزش بالای پروتئین قارچ و قابلیت هضم پذیری بالای آن باعث شده که مصرف آن برای سالمندان بسیار توصیه شود.

قارچ‌های خوراکی دارای درصد بسیار کمی از چربی هستند. لذا کسانی که از رژیم غذایی لاغری در برنامه غذایی‌شان استفاده می‌کنند می‌توانند از قارچ استفاده و به هیچ وجه نگران بالا رفتن چربی خونشان نباشند.

مصرف روزانه ۱۰۰ گرم قارچ خوراکی نیاز بدن به ویتامین c را برطرف می‌کند. علاوه بر این، قارچ منبع بسیار خوب ویتامین B۱ و B۲ است.

عناصر معدني موجود در قارچ در مقايسه با سبزيجات و ميوه جات هم از كيفيت بهتري برخوردار هست و از نظر كميت نيز در سطح بسيار خوبي قرار دارد. قارچ خوراكي داراي ميزان چشمگيري پتاسيم، آهن و مس بوده و قادر است فسفر مورد نياز بدن را به طور كامل تأمين كند. كلاهك قارچ سرشار از فسفر است.

اسيد فوليك يكي از مهمترين تركيبات موجود در قارچ است كه بسيار مورد توجه مي‌باشد. در حال حاضر يكي از مهم ترين علت كم خوني در افراد به خصوص در زنان باردار كمبود اسيد فوليك است. قارچ‌هاي خوراكي به سبب داشتن مقادير فراوان اسيد فوليك از جمله بهترين منابع غذايي براي اين دسته از افراد محسوب مي شود.

تحقيقات پزشكي نشان مي دهد كه با خوردن قارچ، دستگاه دفاعي بدن تقويت مي شود، طول عمر افزايش و عملکرد گردش خون در بدن بهبود مي يابد، كلسترول خون پايين مي آيد، ويروسها از بين مي رود، از بروز بيماري هاي قلبي جلوگيري مي شود.

به دلیل وجود كربوهيدرات و آهن در قارچ پزشكان مصرف آنرا به بيماران ديابتي و افرادي كه به تقويت دستگاه ايمني بدن خود اهميت مي دهند و كساني كه برنامه خاص غذايي (رژيم) دارند توصيه مي كنند.

باید در نظر داشت که قارچ چون دیر هضم است باید از مصرف زیاد آن برای سالمندان خودداری شود.

برای آگاهی از خواص قارچ، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا