اخبار علمی حوزه قارچ

نوش داروی درمان چاقی و کاهش وزن با قارچ

به دام انداختن چربی ها با پلی ساکارید تولیدشده از قارچ

چگونگی کاهش وزن با قارچ خوراکی

یک شرکت اسپانیایی توانسته راه حلی برای حل معضل چاقی و کاهش وزن با قارچ پیدا کند! آنها توانسته‌اند تا چربی‌های بدن را به کمک قارچ‌ها به‌دام انداخته و بسوزانند.

چاقی و نگرانی‌های پیرامون آن

چاقی یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های حوزه سلامت در سراسر جهان است. این ناهنجاری بر تمام نقش‌های فیزیولوژیکی بدن تأثیر می‌گذارد.
چاقی یا اضافه وزن خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن، مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، انواع سرطان، برخی از اختلالات اسکلتی عضلانی (مانند پادرد و کمردرد)، و غیره را افزایش می‌دهد.
همچنین، مطالعات نشان می دهد که چاقی می تواند تأثیرات منفی بر کیفیت زندگی و افزایش هزینه‌ها در جامعه، بگذارد.

بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تا سال 2030 یک میلیارد نفر در سراسر جهان از چاقی و عوارض ناشی از آن، رنج خواهند برد. اپیدمی جهانی چاقی از نگرانی‌های عمده سلامت عمومی است.

عواملی مانند کمبود فعالیت بدنی، کمبود خواب، سبک زندگی کم تحرک و سطح بالای استرس نیز می‌توانند خطر چاقی را افزایش دهند.

درمان چاقی با قارچ

شرکت اسپانیایی مواد غذایی Tradichem موفق شده است تا با توسعه ماده‌ای با نام H20Slim که برگرفته از قارچ خوراکی است، چربی های ناخواسته را به دام بیندازد و سبب کاهش وزن شود.
پیش‌تر نیز مطالعات دانشمندان تاثیر مصرف قارچ برای لاغری را به اثبات رسانده بود. اما اینبار محققین توانسته‌اند با استفاده از مواد موجود در قارچ به چربی سوزی و کاهش وزن بدن کمک کنند.

این محصول که قرار است بصورت کپسول خوراکی به بازار آمریکا و اروپا عرضه شود، قابلیت چربی سوزی را بدون عوارض جانبی، به همراه دارد.

H20Slim که یک پلی‌ساکاریدهای محلول در آب است، قادر به دام انداختن چربی‌ها از طریق یک شبکه پلیمری کاتیونی در تماس با آب به‌نام (Agaricus bisporus) می‌باشد.
این ماده مشتق از قارچ، قابلیت از بین بردن چربی‌های اضافی بدن را دارد. به این روش می‌تواند سطح چربی خون و عوامل بیماری‌های قلبی- عروقی و خطر حملات قلبی را کاهش دهد.

کمپانی Tradichem پلی ساکاریدهای در تماس با آب را تحت شبکه Agaricus bisporus، از عصاره قارچ جدا کرده و برای به دام انداختن چربی‌های اضافی بدن بکار میگیرد.

نحوه عملکرد چربی سوز قارچی

پلی ساکاریدهای محلول در آب قارچ دکمه‌ای در بدن تشکیل یک پلیمر کاتیونی را میدهد که قادر به دام انداختن مواد کمپلکس آنیونی به عنوان چربی است. این ماده چربی‌ها را روی لیپیدهای خون به دام انداخته و سبب سوزاندن آنها میشود.

به گفته Tradichem، این فرآیند یک پلیمر کاتیونی ایجاد میکند که برای بدن بی‌ضرر است و قادر است 80 درصد چربی مصرف‌شده را از طریق نیروهای فیزیکی و الکترواستاتیکی به دام بیندازد.

ماده متشکل از قارچ حاوی کیتوزان است که با ترکیبات چربی در دستگاه گوارش پیوند ایجاد می‌کند و آنها را همراه مدفوع دفع میکند.

بافت چربی نقش برجسته‌ای در متابولیسم بدن ایفا می‌کند. اسیدهای چرب غیر استریفیه با تولید نامنظم پروتئین‌های ترشح‌شده از سلول‌های چربی، تاثیر مستقیمی بر تغییر وزن بدن دارد.

H20Slim از این طریق سبب چربی‌سوزی در بدن و کاهش وزن با کمک قارچ خواهد شد. پلی ساکاریدهای محلول در آب جدا‌شده از قارچ، تاثیر مستقیمی بر کاهش وزن و اندازه دور کمر دارند.

کاهش وزن با قارچ به وسیله چربی سوزی برای دفع خطر چاقی در جهان

نحوه آزمایش

در این مطالعه که شروع آن از سال 2020 بود، بطور تصادفی 100 زن و مرد داری اضافه‌وزن، انتخاب شده و به 2 گروه تقسیم شدند. میانگین سنی این افراد متشکل از 44 مرد و 56 زن، حدود 36 سال بود.
این 2 گروه به مدت 12 هفته با تجویز دو نوع داروی مختلف، مورد آزمایش قرار گرفتند. رژیم غذایی آنها حاوی 2200 الی 2700 کالری بود. آنها باید 5 دقیقه قبل از هر وعده غذایی، داروی تجویز‌شده را مصرف می‌کردند.

هیچ مداخله غذایی یا تغییر برنامه فعالیت بدنی در طول دوره مطالعه انجام نشد. همچنین به شرکت‌کنندگان دستور داده‌شد تا برای اعتبار بیشتر نتایج مطالعه، سطح فعلی فعالیت بدنی خود را در طول دوره آزمایش حفظ کنند.

  • برای گروه اول، قبل از نهار کپسول‌های حاوی 400 میلی‌گرم ماده H2OSLim تجویز شد.
  • گروه دوم با کپسول های دارونما تغذیه شدند.

در پایان هفته دوازدهم، شرکت‌کنندگان از نظر سطح چربی خون، میزان کلسترول(LDL)، مقدار وزن و توده بدنی مورد آزمایش قرار گرفتند.

نتایج آزمایش کاهش وزن با قارچ
  • تا هفته چهارم آزمایش تقریبا همه پارامترها در 2 گروه، یکسان بود. اما از هفته 4 به بعد تفاوت‌ها آشکار شد.
  • در نتایج آزمایشات دو گروه در پایان دوره (هفته 12)، در میزان کلسترول خون(LDL) تفاوت 30.95% وجود داشت. یعنی کلسترول خون افرادی که از ماده چربی‌سوز قارچی استفاده کرده بودند، بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته بود.
  • نتایج آزمایش برای دور کمر افراد نیز بطور قابل ملاحظه‌ای متفاوت بود. میزان دور کمر افرادی که از داروی H20Slim استفاده نموده بودند، به میزان 13.97% کمتر از گروه دیگر که دارونما مصرف کردند، بود.
  • از نظر وزن بدن نیز گروه مصرف‌کننده H2OSLim، به مقدار 0 الی 2%، کاهش وزن را در طی 12 هفته داشتند. البته پیش‌بینی میشد که کیتوزان موجود در قارچ می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر وزن بدن داشته باشد، اما در این آزمایش تاثیر چندانی نشان نداد.

این مطالعه نشان داد که دوز 400 میلی‌گرم از ماده H2OSLim می‌تواند هر دو متغیر کلسترول کل و کلسترول LDL را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین تأثیر خوبی بر اندازه دور کمر داشته باشد.
این داده‌ها نشان میدهد که مکانیسم به دام انداختن چربی در شبکه پلی‌ساکاریدهای محلول در آب قارچ، با کاهش وزن مرتبط است.

 

عرضه داروی کاهش وزن به بازار

دکتر خوزه آنجل مارنون (José Ángel Marañón) معاون اجرایی کمپانی Tradichem گفت: ما برای توسعه ایین ماده چربی‌سوز با کمپانی CK Ingredients در کانادا همکاری کردیم. آنها وظیفه تامین مواد خام اولیه را برای انجام آزمایشات و تولید محصولات بر عهده داشتند.

ما با بهره‌گیری از خواص قارچ خوراکی توانستیم عملیات چربی‌سوزی در بدن را سرعت ببخشیم و به کاهش وزن افراد کمک کنیم.

خطر چاقی یک مشکل جهانی است. اما معضل چاقی در آمریکای شمالی بسیار جدی‌تر از آسیا و اروپا است.
از این‌رو بازار هدف مهمتری برای ما خواهد بود. قرار است تا توزیع این دارو در آمریکای شمالی توسط کمپانی CK Ingredients انجام شود.

ما ابتدا با انجام آزمایشات بیشتر تاییده‌های لازم را برای این دارو میگیریم و نسبت به توزیع آن در سطح گسترده اقدام خواهیم نمود.
بازار هدف بعدی ما اروپاست است که احتمالا از سال آینده در آن فعالیت خواهیم نمود. بعد از آن نیز به سراغ شرق آسیا خواهیم رفت.

 

منبع:

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.
nutraingredients-usa.com
رفرنس مقاله (reference):
https://biomedgrid.com/fulltext/volume7/h2oslim-the-water-soluble-polysaccharides.001205.php

 

تازه‌ترین اخبار علمی درباره قارچ‌ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ، مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + شش =