خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

پیشگیری زوال عقل با قارچ

مصرف قارچ از بیماری آلزایمر پیشگیری می کند

پیشگیری زوال عقل با قارچ امکان پذیر است. قارچ ها خواص زیادی برای بدن دارند؛ از خواص ضدسرطانی گرفته تا رساندن پروتئین ،ویتامین ها و مواد معدنی به بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن و …؛ اما ظاهرا فواید قارچ برای بدن به اینجا محدود نمیشود و با پیشرفت علم و آزمایشات بیشتر، خواص بیشتری از این ماده غذایی کشف می شود.

به تازگی تیمی متشکل از گروه پزشکی روانشناسی و گروه بیوشیمی در دانشکده پزشکی یونگ لو لین در دانشگاه ملی سنگاپور (NUS)، با تحقیقات چند ساله خود دریافتند که سالمندانی که بیش از 2 وعده در هفته قارچ مصرف می‌کنند، احتمال ابتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) و از دست دادن حافظه، در آنها 50 درصد کاهش می یابد.

در این تحقیق پیشگیری زوال عقل با قارچ هر این محصول با ارزش حدودا 150 گرم در نظر گرفته شده است، بنابراین مصرف حدودا 300 گرم قارچ در هفته نصف شدن خطر از دست دادن حافظه، را در افراد سالمند خواهد داشت.

بنابراین حتی یک وعده کوچک قارچ در هفته نیز، همچنان برای کاهش شانس ابتلا به MCI مفید باشد.

این مطالعه و تحقیق پیشگیری زوال عقل با قارچ، زیر نظر دکتر لی فنگ، در طول 6 سال یعنی بین 2011 تا 2017 انجام شده و در آن داده های بیش از 600 سالمند بالای 60 سال جمع آوری و آنالیز شده است.

این تحقیق با حمایت موسسه علوم زندگی و مرکز علوم ذهن دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) و همچنین شورای ملی تحقیقات پزشکی وزارت بهداشت سنگاپور انجام شد. نتایج به صورت آنلاین در مجله بیماری آلزایمر (Alzheimer’s Disease) منتشر شده است.

پیشگیری از زوال عقل با قارچ
پیشگیری زوال عقل با قارچ

معرفی بیماری های MCI و AD

MCI معمولاً به عنوان مرحله بین زوال شناختی پیری طبیعی و کاهش جدی تر زوال عقل (آلزایمر) در نظر گرفته می شود. سالمندان مبتلا به MCI اغلب نوعی از دست دادن حافظه یا فراموشی خفیف را نشان می دهند.

همچنین ممکن است در سایر عملکردهای شناختی مانند زبان، توجه و توانایی های بصری-فضایی دچار کمبود شوند. با این حال، این تغییرات می تواند ظریف باشد و نقص های شناختی ناتوان کننده ای را که بر فعالیت های روزمره زندگی تأثیر می گذارد، که مشخصه آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل است، تجربه نمی کنند.

اختلال شناختی خفیف (MCI)، اغلب پیش درآمد زوال عقل (آلزایمر) محسوب می‌شود و شامل فراموشی، همراه با مشکلات در صحبت کردن و توجه است، اما این مشکلات معمولا از زوال عقل خیلی جزئی‌تر هستند.

افراد مبتلا به MCI هنوز هم می توانند فعالیت های عادی روزانه خود را انجام دهند و زندگی آنان مختل نخواهد شد.

بیماری آلزایمر (AD) یک وضعیت عصبی پیشرونده است که حافظه و سایر عملکردهای ذهنی حیاتی را از بین می برد. این عامل اصلی زوال عقل است و تاکنون هیچ درمانی ندارد.

AD با اتصالات سلولی مغز و تخریب خود سلول ها مشخص می شود که منجر به کاهش تدریجی حافظه و عملکردهای شناختی می شود. در موارد شدید، AD می تواند منجر به یک حالت تقریباً دائمی سردرگمی شود و باعث تغییرات شدید شخصیتی و رفتاری در بیماران شود.

AD عمدتا افراد بالای 65 سال را تحت تاثیر قرار می دهد، اگرچه AD زودرس یک نگرانی رو به رشد در بیماران در اواسط تا اواخر 30 سالگی است. تخمین زده می شود که از هر 9 بزرگسال بالای 65 سال، یک نفر به درجاتی از AD مبتلا است.

مقایسه بیماری MCI با AD (آلزایمر)
مقایسه مغز فرد سالم با افراد مبتلا به بیماری MCI و AD (آلزایمر)

خلاصه روند آزمایش

هدف اصلی در این مطالعه تعیین این موضوع است که آیا این سالمندانی که مبتلا به MCI هستند، در آزمون‌های استاندارد عصب شناسی و حافظه، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سایر افراد هم سن و پیشینه تحصیلی خود داشتند یا خیر.

تست‌های عصب‌ روانشناختی، وظایفی هستند که می‌توانند جنبه‌های مختلف توانایی‌های شناختی فرد را اندازه‌گیری کنند. در واقع، برخی از تست‌هایی که ما در این مطالعه استفاده کردیم، بطور خاص طراحی شده‌اند تا مقیاس هوش بزرگسالان (IQ) را اندازه گیری نمایند.

به این ترتیب، محققان مصاحبه‌ها و آزمایش‌های گسترده‌ای را بر روی شهروندان سالمند، انجام دادند؛ در این مصاحبه اطلاعات دموگرافیک، سابقه پزشکی، عوامل روانی و عادات غذایی در نظر گرفته می شود و یک پرستار نیز فشار خون، وزن، قد، دست و سرعت راه رفتن را اندازه گیری می کند. آنها همچنین یک تست ساده در زمینه شناخت، افسردگی، اضطراب انجام خواهند داد.

پس از این، یک ارزیابی عصب روانشناختی استاندارد 2 ساعته همراه با رتبه بندی زوال عقل انجام شد. نتایج کلی این آزمایش‌ها به طور عمیق با روانپزشکان متخصص درگیر در مطالعه مورد بحث قرار گرفت تا یک اجماع تشخیصی به دست آید.

انواع قارچ های خوراکی
پیشگیری زوال عقل با قارچ

قارچ ها و پیشگیری از اختلالات شناختی

در این مطالعه از 6 قارچ رایج استفاده شده است؛ آنها اثرات قارچ های دکمه ای سفید، قارچ صدفی، قارچ شیتاکه، قارچ چنترل،  قارچ یال شیر و قارچ های خشک شده و کنسرو شده موجود در بازار را بر روی سالمندان مطالعه کردند.

البته قارچ های دیگری نیز وجود دارند که ممکن است این اثرات مفید را داشته باشند ولی این مطالعه به همین چند نوع قارچ محدود بوده است.

محققان بر این باورند که دلیل کاهش شیوع MCI در مصرف کنندگان قارچ ممکن است ناشی از ترکیب خاصی باشد که تقریباً در همه گونه های قارچ یافت می شود.

دلیل کاهش شیوع MCI

آنها اثرات مواد محافظت کننده عصبی موجود در قارچ، به ویژه پلی ساکاریدها، ترپنوئیدها، پروتئین ها، لیپیدها و ترکیبات فنلی و دیگر ترکیبات را برای پیشگیری از زوال عقل بررسی کردند.

دکتر ایروین چی، پژوهشگر ارشد بخش بیوشیمی دانشگاه NUS، در اینباره میگوید: نظریه ما این است که ترکیبی بنام ارگوتیونئین (ET) منشا این خاصیت می باشد. ET یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب منحصر به فرد است که انسان به تنهایی قادر به سنتز یا تولید آن نیست.

اما می توان آن را از منابع غذایی تهیه کرد، که یکی از اصلی ترین آنها قارچ است (از جمله قارچ یال شیر).

مطالعه بر روی افراد مسن برای پیشگیری از زوال عقل نشان داد که سطوح پلاسمایی ET در افراد مبتلا به MCI به‌طور قابل‌ توجهی کمتر از افراد سالم هم سن بود. این منجر به این باور شد که کمبود ET ممکن است یک عامل خطر برای تخریب عصبی باشد و افزایش مصرف ET از طریق مصرف قارچ ممکن است سلامت شناختی را ارتقا دهد.

ترکیبات موجود در قارچ

سایر ترکیبات موجود در قارچ نیز ممکن است برای کاهش خطر زوال شناختی مفید باشد. برخی از هریسنون ها، اریناسین ها، اسابرونین ها و دیکتیوفورین ها ممکن است سنتز فاکتورهای رشد عصبی را تقویت کنند.

ترکیبات زیست فعال موجود در قارچ همچنین ممکن است با مهار تولید بتا آمیلوئید و تاو فسفریله و استیل کولین استراز از مغز در برابر تخریب عصبی محافظت کند.

تاثیر مصرف قارچ برای پیشگیری از زوال عقل
پیشگیری زوال عقل با قارچ

نتیجه گیری
مرحله بعدی این تحقیق پیشگیری از زوال عقل این است که در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده با ترکیب خالص ET و سایر مواد گیاهی برای تعیین اثربخشی آنها در به تعویق انداختن زوال شناختی در سالمندان، انجام شود.

تیم این مطالعه امیدوارند تا سایر عوامل غذایی را که می‌تواند با پیری مغز سالم و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن در آینده مرتبط باشد، شناسایی کنند.

ترجمه و تحریراز تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: j-alz.com و news-medical.net

برای آگاهی از خواص قارچ، دانشنامه هاگ را دنبال کنید.
4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا