آموزش تولید و پرورش قارچ

آیا پرورش قارچ مورل در خانه شدنی است؟ (ویدیوی آموزشی)

راهنمای چگونگی کشت قارچ مورل در منزل

پرورش قارچ مورل کار سخت و برای برخی انواع آن غیرممکن است!
قارچ مورل از جمله قارچ‌ های خوراکی پرطرفدار و گرانقیمت در دنیا است. این قارچ‌ طعم بافت و ظاهر خوشمزه‌ای دارد و در سراسر دنیا در زمره خوراکی‌ های کمیاب و دوست داشتنی به شمار می‌روند. پرورش دهندگان زیادی سعی کردند که قارچ مورل را پرورش دهند، اما هنوز مزارع پرورش قارچ مورل در جهان بسیار محدود است. زیرا رطوبت دما و همچنین محیط رشد آن بسیار خاص است. با این وجود در اینجا به شما کمک می‌کنیم تا این قارچ را در خانه پرورش دهید و ورود به عرصه پرورش قارچ مورل را تجربه کنید.

تهیه اسپان قارچ مورل در خانه

همان طور که برای پرورش گیاهان در داخل خانه به سراغ تهیه بذر یا نهال آن می‌روید، برای شروع پرورش قارچ مورل در داخل خانه،  هم باید اسپور آن و یا اسپان (معادل نهال در گیاهان) را تهیه کنید.

ساده‌ترین کار تهیه کیت پرورش قارچ مورل است که کار شما را بسیار ساده خواد کرد. اما اگر بخواهید می‌توانید هاگ‌های مورل را از طبیعت یا فروشگاه‌های پرورش قارچ تهیه کنید. همچنین میتوانید خودتان اسپان لازم را آماده نمایید. برای این کار به شیشه کنسرو، ظرف پتری، مقداری آگار برای قرار دادن در آن و یک چاقو یا تیغه تیز، نیاز دارید.

برای جدا کردن هاگ باید یک قارچ مورل بالغ انتخاب کنید. سپس به محیطی برای پرورش هاگ نیاز دارید. برای آن می‌توانید از دانه‌های کنف، دانه‌های علف چاودار یکساله، دانه‌های کلزا یا برنج استفاده کنید.

برای پرورش قارچ مورل باید مراحل زیر را قدم به قدم دنبال کنید.

مرحله اول:

ابتدا بذر مورل را به مدت 24 ساعت خیس کنید و آب آن را تخلیه کنید و سپس آن را با خاک گلدان به نسبت یک قسمت خاک و پنج قسمت دانه مخلوط کنید.

 مرحله دوم:

بستر غلات را در یک شیشه کنسرو قرار دهید. سپس درون زودپز با حرارت 15 psi به مدت یک ساعت حرارت دهید. با این کار آن را استریل کنید.

مرحله سوم:

اکنون وقت جمع‌آوری هاگ قارچ مورل است. قارچ را بصورت وارونه روی یک ظرف پتری حاوی آگار بگیرید
سپس به آرامی روی قارچ ضربه بزنید. باید افتادن هاگ‌ها روی پوشش آگار را مشاهده نمایید.

در پتری دیش را ببندید سپس آن را در مکانی قرار دهید که دمای آن از 55 تا 80 درجه فارنهایت یا 13 باشد. تا دمای 26 درجه سانتیگراد، برخی از هاگ‌ها شروع به رشد اولین رشته‌های میسلیوم خود کنند.

مرحله پنجم:

بعد از 3 الی 5 روز، رشته‌های میسلیوم‌ به رشد لازم میرسند. یک قسمت تقریباً یک اینچ در یک اینچ را با چاقوی تیز برش دهید. تیغه را بریزید و سپس آن را در بستر غلات استریل شده قرار دهید. به قسمت باقیمانده پتری دیش آگار بیشتری اضافه کنید تا میسلیوم ها به رشد خود ادامه دهند.

مرحله ششم:

ظرف را کاملاً تکان دهید و شیشه کنسرو خود را با محیط غلات مخلوط کنید در عرض چند هفته، میسلیوم‌های بیشتری را خواهید دید که در سراسر بستر غلات رشد می‌کنند. شیشه را در یک اتاق خالی برای اکسیژن‌رسانی باز کنید. حالا اسپان مورل برای آغاز کشت قارچ آماده است.

تهیه محیط کشت مناسب برای پرورش قارچ مورل

ابتدا باید یک محیط کشت مناسب برای رشد قارچ، آماده کنید. بهترین ترکیب مواد آلی برای رشد  قارچ مورل، 10% پوسته برنج، 5% خاک پیت ماس، 5% کنجاله سویا و 80% تراشه چوب سخت ( مانند چوب درختان سیب، سنجد یا افرا) است و ممکن است برای افزایش pH خاک، به کمی آهک نیز نیاز داشته باشید.

 

آغاز کشت قارچ مورل

برای کشت قارچ مورل، طبق مراحل زیر عمل کنید.

مرحله اول

از قبل مواد اولیه بستر قارچ را با نسبت 30 درصد ماسه، 20 درصد خاک گلدان و 50 درصد ماده آلی، آماده کنید.

 مرحله دوم

یک سینی را با دو اینچ بستر کاملاً با آب پر کنید و سپس اجازه دهید تا کاملاً تخلیه شود.

مرحله سوم

سینی زیرلایه را در کیسه اتوکلاو یا فر که دارای بسته شدن فیلتر شده قرار دهید. سپس آن را با فشار معادل 15 psi به مدت یک ساعت استریل کنید.

 مرحله چهارم

وقتی سینی خنک شد، کیسه اتوکلاو را باز کنید. سپس با استفاده از قاشق استریل شده با شعله، نصف فنجان اسپان را به طور یکنواخت با بستر مخلوط کنید. سپس کیسه را ببندید و در یک مکان تاریک و خنک قرار دهید. پس از 4 تا 6 هفته، شاهد اسکلروتیا خواهید بود که سطح بستر را پوشانده است. اسکلروتیا یک میسلیوم قارچی سخت است که حاوی ذخایر غذایی می‌باشد. اسکلروتیا دارای شکلی سخت، سیاه و شکلی شبیه به دانه می‌باشد.

مرحله پنجم

هنگامی که اسکلروتیا تمام سطح بستر را پوشاند آن را دو هفته در  یخچال قرار دهید. دمای ایده آل یخچال 38 تا 40 درجه فارنهایت یا 3.3 تا 4.4 درجه سانتیگراد است.

مرحله ششم

سینی بستر را از کیسه بیرون بیاورید و آن را در اتاق رشد خود قرار دهید. به آرامی آب مقطر 65 تا 70 درجه فارنهایت یا 18 تا 21 درجه سانتیگراد را با آهنگ 1.5 تا 2.5 اونس در ساعت در متر مربع از بستر، بریزید. اجازه دهید تا بستر به مدت 24 ساعت تخلیه شود، به یاد داشته باشید که نور خورشید کافی در اتاق وجود داشته باشد. اتاق باید تا رطوبت بالای 90% بسیار مرطوب باشد اگر رطوبت شما کافی نیست، آب را روزی دو بار هر روز با یک بطری اسپری کننده، روی بستر اسپری کنید

مرحله هفتم

هنگامی که کلاهک‌های کوچک، را می‌بینید که به عنوان پریموردیا نیز شناخته می‌شوند، سطح رطوبت را تا 60 درصد کاهش ‌دهید و دما باید به 70 تا 73 درجه فارنهایت یا 21 تا 22.7 درجه سانتیگراد افزایش یابد. 12 ساعت نور نیز برای پرورش آنها باید استفاده شود. در حالی که کلاهک ها بالغ می شوند رطوبت باید 50 درصد باشد در حالی که دما باید در محدوده 73 تا 77 درجه فارنهایت یا 22.7 تا 25 درجه سانتیگراد تنظیم شود.

ویدیوی آموزشی پرورش قارچ مورل در خانه:

برای درک بهتر مطالب مذکور جهت پرورش قارچ مورل، می‌توانید ویدیوی زیر را تماشا کنید.

 

آموزش تولید و پرورش قارچ را در هاگ بیاموزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *