اخبار جهان در حوزه قارچ

ایست بازرسی برای جمع کننده های قارچ

هجوم افراد سودجو برای چیدن قارچ مورل به جنگل های سوخته

پلیس منطقه بریتیش کلمبیا کانادا اقدام به راه‌اندازی پست‌های ایست بازرسی برای جمع کننده های قارچ، نموده است! این اقدام برای جلوگیری از هجوم فزاینده افراد غیر‌حرفه‌ای و سودجویان، جهت چیدن قارچ از جنگل‌های اسکوئیلاکس، صورت پذیرفته است.

جنگل‌های بوش کریک (Bush Creek) واقع در منطقه اسکوئیلاکس (Skwlax) که در شمال دریاچه شوسواپ (Shuswap) قرار دارد، سال گذشته طعمه حریق قرار گرفت.
طی این حادثه بخش اعظم درختان این منطقه در آتش سوخت. شدت این آتش‌سوزی به حدی بود که 28400 کیلومتر مربع جنگل و دشت را سوزاند، صدها خانه را ویران کرد و هزاران نفر را مجبور به تخلیه مناطق و آواره کرد.

بنابراین اکنون که فصل رویش قارچ‌ است، این مکان به محلی مناسبی برای رشد یک گونه قارچ کمیاب و گران‌قیمت، تبدیل شده است.

قارچ گرانبها در زیر خاکستر

قارچ MORCHELLA EXUBERANS که به “قارچ مورل محل سوختگی” معروف است، نوعی قارچ کمیاب از خانواده مورچلا (مورل) است که پس از آتش سوزی بر روی ذغال و خاکسترهای بجامانده میروید. این نوع از قارچ مورچلا معمولا پس از آتش سوزی (در فصل رویش قارچ) یا در سال اول پس از آتش سوزی، در جنگل‌های سوخته ظاهر می‌شود.
بر اساس تحقیقات دانشمندان آتش به عنوان عاملی برای تحریک رشد هاگ‌های این قارچ عمل می‌کند. گرم شدن خاک، دسترسی به نور خورشید در نبود سایه درختان و مواد مغذی موجود در خاکستر باقی‌مانده از آتش، به رشد این گونه قارچ کمک فراوانی میکند.

قارچ مورل به دلیل سختی پرورش، اکثرا بصورت طبیعی و فقط در ماه می (اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد) برداشت میشود. از این‌رو قارچی کمیاب و گرانقیمت میباشد. با عنایت به این موضوع، قارچ مورل محل سوختگی بسیار کمیاب‌تر و ارزشمندتر از قارچ مورچلای معمولی است. زیرا فقط در جنگل‌هایی که قارچ مورل از قبل در آن می‌روییده (معمولا جنگل با درختان مخروطی) و دچار آتش‌سوزی شده، یافت میگردد.

فروشگاه‌های آنلاین، قیمت قارچ مورل وحشی کانادایی تازه را حدود 100 دلار برای هر کیلوگرم، نشان میدهند. البته قیمت قارچ مورل محل سوختگی، به علت کمیاب‌تر بودن، بالاتر از این مقدار خواهد بود. این مورد هجوم جمع کننده های قارچ به این منطقه را توجیه میکند.

هجوم جمع کننده های قارچ به جنگل‌ها بعد از آتش‌سوزی برای جمع آوری قارچ مورل محل سوختگی

هجوم جمع کننده های قارچ به جنگل‌ سوخته

جیمز توما فرماندار منطقه اسکوءیلاکس میگوید: اکنون فصل رویش قارچ میباشد. از این‌رو تعداد فزاینده‌ای قارچ چین و دیگر افراد سودجو، به جنگل‌های این منطقه هجوم آورده‌اند. این افراد در برخی موارد به زمین‌های بومیان منطقه نیز تجاوز کرده‌اند.

اغلب این افراد طبیعت‌گرد و علوفه‌جویان حرفه‌ای نیستند. ورود آنها به این منطقه، سبب بروز مشکلات فراوان برای طبیعت و ساکنان گردیده است. در حال حاضر جنگل‌ها پس از آتش‌سوزی، اکوسیستم شکننده و آسیب‌پذیری دارد. در نتیجه ورود این افراد سبب از بین‌رفتن پوشش گیاهی جوان آن، خواهد شد.

ما برای حفاظت از مناطق آسیب‌دیده، مدت 5 ماه است که درحال اجرای طرح ممنوعیت کمپینگ و روشن کردن آتش در فضای باز، در کل استان کلگیری هستیم. اما اکنون جمع کننده های قارچ بصورت غیرقانونی اقدام به برپایی چادر، روشن کردن آتش و ریختن زباله در این مناطق میکنند. بنابراین باید با آنها بصورت جدی برخورد شود.

همچنین در مواردی این افراد غیرحرفه‌ای، اقدام به شلیک و کشتن جانوران وحشی بومی این جنگل ها، نموده اند.

لزوم ایست بازرسی و اقدامات حفاظتی

با توجه به موارد مذکور، راه‌اندازی پست‌ ایست بازرسی برای کنترل جمع کننده های قارچ و افرادی که قصد ورود به جنگل‌های سوخته اطراف دریاچه آدامز و شوسواپ را دارند، ضروری است. همچنین قرار است تا طرح ممنوعیت ایجاد کمپ و روشن کردن آتش در فضای باز، در کل ایالت کلگری تا 11 اکتبر (20 مهر) تمدید و اجرا شود.

سرویس آتش‌نشانی ایالتی اعلام کرد: خشکسالی در بخش‌هایی از استان، منجر به افزایش خطر آتش‌سوزی در این مناطق شده است. با توجه به تغییرات آب و هوا و شروع فصل گرما و همچنین وجود توده‌های زیاد چوب خشک باقیمانده از اتش‌سوزی، شرایط را برای آتش‌ سوزی‌های انفجاری بیشتر از گذشته خواهد کرد. بنابراین ورود افراد به این جنگل‌ها برای محیط زیست منطقه بسیار خطرآفرین خواهد بود.

ما شاهد ویرانی طبیعت این منطقه هستیم. ورود افراد با انواع وسایل نقلیه به محوطه جنگل که پوشش گیاهی جوان دارد باعث میشود که جنگل نتواند خود را ترمیم کند.
از جمله آسیب‌ها و مشکلات هجوم جمع کننده های قارچ به منطقه، قطع درختان و شکار یا کشتار ناخواسته حیوانات است.

ساکنین این منطقه را اکثرا بومیان سرخپوست تشکیل میدهند. آنها با انتشار بیانیه، از تجاوز تعداد زیادی از علوفه‌جویان به سرزمین‌های آنها و همچنین ارعاب و تهدید به خشونت فیزیکی از جانب آنها را محکوم کرده‌اند. در حال حاضر که ساکنان مشغول بازسازی خانه‌های خود به دلیل آتش‌سوزی‌ سال گذشته هستند، تعداد فزاینده‌ این جویندگان قارچ مورل، دردسرهای آنان را بیشتر کرده است. آنها خواستار مداخله مقامات ایالتی و دستگاه‌های مربوطه به این قضیه شده‌اند.

بخش عمده ای از جنگل های بوش کریک (Bush Creek) واقع در منطقه اسکوئیلاکس (Skwlax) سال گذشته در آتش سوخت.
بخش عمده ای از جنگل های بوش کریک (Bush Creek) واقع در منطقه اسکوئیلاکس (Skwlax) سال گذشته در آتش سوخت.

اقدامات دیگر و برخورد با متخلفین

فرمانداری ایالت و وزارت جنگل‌داری بریتیش کلمبیا در بیانیه‌های کتبی اعلام نمود: تا اطلاع ثانوی هیچ فردی حق ورود به جنگل‌های این منطقه را ندارد. در حال حاضر، هیچ مجوزی برای چیدن قارچ، شکار و هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌ صادر نخواهد‌‌شد. همچنین کلیه مجوزهای قدیمی نیز فاقد اعتبار خواهد بود.

رئیس توما در اینباره می‌گوید: نگهبانان و ایست‌های بازرسی مستقر در این نواحی، نه تنها برای محافظت از زمین و جنگل‌هایی که تازه سوخته‌ هستند، بلکه از جمع‌ کننده‌ های قارچ نیز محافظت خواهند کرد. زیرا جنگل پس از آتش‌سوزی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین بسیاری از جویندگان قارچ در  معرض خطر آسیب به خود هستند.

پلیس منطقه در اطلاعیه‌ای اعلام نمود: افراد غیربومی و مسافران باید نسبت به قوانین ایالتی و حریم قانونی سرزمین‌های این منطقه آگاه و پایبند بوده و به آنها احترام بگذارند. همچنین پلیس آمادگی خود را برای هرگونه اقدامات نظارتی و همکاری با دیگر ارگانها را در راستای حفاظت از مناطق طبیعی، اعلام نموده است.

همچنین با جمع کنندگان، فروشندگان و خریداران قارچ مورل تا اطلاع ثانوی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی تنها با ذکر منبع مجاز خواهد بود.
منبع: bc.ctvnews.ca و mapleridgenews.com

جدیدترین اخبار جهان درباره قارچ‌ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *