اخبار جهان در حوزه قارچ

آیا قارچ ها می توانند از آتش سوزی جنگل جلوگیری کنند ؟!

اگر برای قدم زدن در جنگل ها رفته باشید، ممکن است با انبوهی از چوب ها و در ختان خشک شده و در حال پوسیدن روبرو شده باشید. یاین چوب های خشک و درختان مرده در فصول گرم مستعد ایجاد آتش سوزی هستند!

همچنین برخی درختان نیز به دلیل نازک کردن و کاهش میزان انبوهیت غیر طبیعی در برخی مناطق جنگل به عمد قطع می شوند و به دلیل نبود امکانات جهت خارج کردن آنها از جنگل، درخت قطع شده در همان مکان رها می شود.

 

چالش حال حاضر این است که با  چوب هایی که خطر آتش سوزی را افزایش می دهند، چه باید کرد؟!؟

برخی از دانشمندان محیط زیست معتقدند که راه حلی برای این چالش دارند؛ قارچ !!!

قارچ استعداد غیرمعمولی برای تجزیه و تغییر شکل مواد دارد. به آن زباله، پلاستیک، حتی اجساد بدهید، و همه آنها را به چیز دیگری تبدیل می کنند!

 

جایگزینی برای آتش

در پایین جایی که کوه‌های راکی ​​با دشت‌ها تلاقی می‌کنند، در جنگل‌های غرب دنور، قارچ‌ شناسانی به نام زک هدستروم، سوخت آتش را به یک ماده ارزشمند برای کشاورزی تبدیل می کند.

برای هدستروم، این ایده از آزمایشی در یک مزرعه سبزیجات ارگانیک محلی سرچشمه گرفت. او و صاحب مزرعه بر روی تراشه های درختی مه بر اثر طوفان شکسته بود، نوعی قارچ صدفی بومی منطقه را پرورش دادند.

او گفت: «این آزمایش به ما نشان داد که قارچ‌های خودرو بومی واقعاً به تسریع تجزیه درختان مرده، کمک می‌کنند.» او اکنون با همکاری سازمان های دولتی محلی، ائتلاف‌های زیست‌ محیطی و کشاورزان در حال تقویت این روش است.

خدمات جنگلی ایالات متحده قصد دارد به عنوان بخشی از استراتژی منطقه ای خود، بیش از 47 مایل مربع در امتداد محدوده فرانت کلرادو را از بقای درختان مرده پاک کند؛ زیرا صدها هزار توده چوب به دلیل نوبد رطوبت در هوا و باد در حال حاضر در اینجا در کمین آتش سوزی هستند.

هنگامی که چوب ها قطعه قطعه و خشک شوند، باعث طولانی تر و داغ تر شدن آتش سوزی جنگلی  می شوند. جنگل بانان سعی کرده اند درختان را در محل خرد کنند و مالچ را در کف جنگل پخش کنند، جایی که در آب و هوای خشک این چوب ها با سرعت حلزون تخریب و تجزیه می شوند!

هدستروم گفت: ما در حال حذف چندین تن چوب از جنگل ها برای کاهش آتش هستیم. اما این یک روش پایدار نیست.
او امیدوار است که بتواند نشان دهد که قارچ ها می توانند این کار را بهتر انجام دهند.

رویش قارچ روی تنه درختان مرده
رویش قارچ روی تنه درختان مرده

آتش سرد

جفری راویج یک جنگلبانی است که  که برنامه حفاظت و احیای حوضه آبخیز بیش از یک میلیون جریب جنگل، در کوه‌های جنوب غربی دنور را مدیریت می‌کند. او عامل ساپروفیت ها ( قارچ هایی که از مواد آلی مرده تغذیه می کند) به عنوان “آتش سرد” توصیف می کند.

قارچ های ساپروفیت مانند شعله مواد آلی را تجزیه و به ترکیبات کربنی تبدیل می کنند. میسلیوم (ساختار ریشه‌ مانند قارچ‌ها) که اغلب دیده نمی‌شود، آنزیم‌های گوارشی ترشح می‌کند که مواد مغذی را از بستری که مدر آن رشد می کند، جذب می‌کند. در حالیکه شعله های آتش تقریباً تمام نیتروژن آلی را از بین می برد، میسلیوم می تواند نیتروژن را در جایی که در کف جنگل لازم است آزاد کند.

راویج می گوید: ما صدها تا هزاران هکتار جنگل را از آتش‌سوزی در امان نگه میداریم. نازک کردن(کاهش انبوهیت غیر طبیعی) جنگل به صورت استاندارد حدود 3000 دلار در هر هکتار، هزینه دارد که حدود یک سوم آن صرف کشیدن یا سوزاندن چوب های بریده شده می شود.

استفاده از میسلیوم می تواند این هزینه را به شدت کاهش دهد! ما با پرورش نوع مناسب قارچ‌ها می‌توانیم در عرض 5 سال کاری را انجام دهیم که بطور طبیعی ممکن است 50 سال تا یک قرن طول بکشد!

 

تقویت خاک با قارچ

ایجاد خاک ارگانیک اگرچه روشی جدید است، اما امتحان نشده نیست. در حفاظتگاه بالکنز کانیونلندز در شمال آستین، زیست‌ شناس لیزا اودانل، میسلیوم را برای مبارزه با حیوانات مهاجمی که از پراکندگی شهری اطراف به محیط های مسکونی سرازیر می‌شوند، مستقر می‌کند . پس از قطع و انباشته شدن درختان مزاحم، داوطلبان آنها را با قارچ های بومی دم بوقلمون تلقیح یا بذر افشانی می کنند، که حدود سه سال طول می کشد تا کنده های سخت را به اسفنج های خردشونده تبدیل کنند. در نهایت مواد باقیمانده کنده درختان جذب خاک شده و آن را غنی تر می کنند.

لیزا می گوید: لازم نیست آنها(چوب ها) را بسوزانید یا از جنگل بیرون بکشید. شما از آنها به عنوان زیست توده استفاده می کنید، آن را در جای خود نگه می دارید و بازیافت می کنید. شما یک چیز منفی را به مثبت تبدیل می کنید.

رویش قارچ روی تنه درختان مرده و تجزیه چوب ها
رویش قارچ روی تنه درختان مرده و تجزیه چوب ها

 

پخش قارچ محافظ

با این حال، برای اینکه میسلیوم یک راه حل واقعی برای آتش سوزی های جنگلی باشد، باید در مقیاس بزرگ کار کند. Hedstrom در حال آزمایش بر روی محلولی است که بتواند در صدها هکتار جنگل اسپری شود و این قارچ خودرو را پخش کند. وی می گوید: این یک راه حل جدید بیوتکنولوژی است که احتمال موفقیت زیادی دارد، اما هنوز در مراحل اولیه است.

چالش ها و تردیدهایی وجود دارد که راه حل آنها می تواند بسیار آسان باشد و به مرور زمان حل خواهند شد. مهمترین چالش این است که چگونه درختان و چوب های مرده را هدف قرار دهیم؟ و دومین چالش اینکه نظم اکوسیستم منطقه را برهم نزنیم.

ما در حال آزمایش های متعدد هستیم و با گذشت زمان به موقیت های بزرگی دست خواهیم یافت.

 

ترجمه از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: واشنگتن پست

 

تمامی اخبار جهان درباره قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ بخوانید.
4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا