دانش افزایی در حوزه قارچ

تاثیر وزن کمپوست بر کیفیت قارچ

رشد قارچ تماماً به اختلاف دمای کمپوست و هوا بستگی دارد.

آیا وزن بیشتر کمپوست در متر مربع، در زمان پر کردن سالن پرورش، موجب افزایش کیفیت قارچ برداشتی می‌گردد؟

فعالیت کمپوست قارچ

میزان پر کردن کمپوست قارچ، مقدار وزن کمپوست، در هر متر مربع می‌بایستی حدوداً بین ٨٠ تا ٩٥ کیلوگرم در متر مربع باشد، به یک باور عمومی میزان کمپوست بیشتر موجب افزایش کیفیت قارچ برداشتی می‌گردد. اما آیا این درست است؟

رشد قارچ تماماً به اختلاف دمای کمپوست و هوا بستگی دارد که بین پرورش‌ دهندگان، به‌ عنوان فعالیت کمپوست (activity) گفته می‌شود. مدیریت فعالیت کمپوست کلید پرورش قارچ است. پر کردن سالن با وزن بیشتر موجب تسریع در روند رشد و گاها خارج از کنترل بودن آن خواهد بود. به‌ عنوان‌ مثال فلاش اول ٨ الی ١٠ کیلوگرم در هر مترمربع فقط در ٣ روز برداشت خواهد داشت و از طرفی کیفیت محصول پایین خواهد بود.

وزن مناسب کمپوست

مشکل دیگر که باعث کاهش کیفیت می‌گردد رسیدن سریع دمای کمپوست در زمان فلاش به ٢٥ تا ٢٦ درجه خواهد بود. بنابراین مقدار کمپوست اضافی که پر گردیده است مفید نخواهد بود و به هدر خواهد رفت، گفته می‌شود که پر کردن با وزن ٩٠ کیلوگرم در متر مناسب است، اما در واقع وزن ٨٥ کیلوگرم در متر انتخاب بهتری است. در این شرایط بهتر می‌توان فعالیت کمپوست را کنترل نمود.

خاک‌ پوششی رابطه بسیار مهمی با فعالیت کمپوست خواهد داشت. هرچقدر فعالیت کمپوست بیشتر باشد، خاک‌ پوششی رطوبت بیشتری از دست خواهد داد و این به معنی رشد بیش‌ از حد میسیلیوم در خاک خواهد بود. خاک‌ پوششی و میسیلیوم زمانی که خشک می‌شوند دیگر قادر به جذب آب نخواهند بود. بنابراین اگر در این صورت باقی بمانند انتقال آب از کمپوست به قارچ هم مختل خواهد شد.

در نتیجه با توجه به مطالب عنوان‌ شده، بهترین کیفیت و بیشترین کمیت برداشت از فلاش اول تا فلاش سوم در زمانی حاصل می‌گردد که فعالیت کمپوست به خوبی مدیریت گردد و خاک‌ پوششی نرم و مرطوب باشد.

نويسنده: Mark denOuden
ترجمه و تنظیم: مهندس خوش‌ خبر
می توانید مقالات مشابه را در هاگ و بخش دانش افزایی در حوزه قارچ مطالعه نمایید.
2/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا