دانش افزایی در حوزه قارچ

نکات پرورش قارچ در فصلهای سرد پاییز و زمستان

این روزها با سرد شدن هوا، تولیدکنندگان قارچ باید برنامه مراقبتی ویژه‌ای برای قارچ‌ها طراحی کنند. هر چه هوا رو به سردی می‌رود، احتمال کاهش سرعت رشد قارچ بیشتر می‌شود و در نتیجه محصول نهایی بسیار کم خواهد شد. به علاوه امکان تجمیع رطوبت در سالنها نیز افزایش یافته و در نتیجه بستر بسیاری از بیماریهای قارچ مهیا می‌گردد. به همین دلیل باید به نکات خاص پرورش قارچ در فصلهای سرد توجه کرد و تدابیر امنیتی را رعایت نمود.

مهمترین نکات لازم در برنامه چک لیست برنامه مراقبتی فصلهای سرد را میتوان چنین فهرست کرد:

کنترل هوای دما

از کاهش هوای دما با استفاده از وسایل گرمایشی مناسب جلوگیری کنید. برای مشاهده فهرستی از این وسایل میتوانید به مقاله تجهیزات گرمایشی  برای کنترل دمای سالن ها مراجعه فرمایید.

جلوگیری از پخش دود ناشی از وسایل گرمایشی

اگر از وسایل و تجهیزات پیشرفته نمیتوانید استفاده کنید، و مجبور به استفاده از لوازم گازوئیل سوز یا دودزا هستید، مراقبت دودکشها باشید. به هیچ وجه نباید دودکش در سالن و محل رشد قارچها قرار بگیرد. زیرا دود به سرعت باعث میزان افت محصول و کاهش دما میگردد.

توجه به تغییرات میزان رطوبت

حفظ رطوبت به اندازه در سالن بسیار مهم است. توجه داشته باشید در این فصل رطوبت سالنها بالاتر میرود و پرسنل ممکن است به دلیل تجمع رطوبت بر لباسشان، به راحتی در هنگام رفت و آمد بین سالنها دچار بیماری و سرماخوردگی شده و در نتیجه محیط را نیز آلوده کنند.

به علاوه کنترل میزان رطوبت در فصلهای سرد از آن جهت که به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی عموما محیط خشک می‌شود، بسیار ضروری است. برای آشنایی به نحوه کنترل رطوبت در محیط مقاله حفظ رطوبت پرورش قارچ در منزل و محیطهای سنتی و مقاله رطوبت ساز سالن قارچ را برای تولید صنعتی مطالعه نمایید.

توجه به تهویه مناسب

به هیچ وجه از هوای مستقیم بیرون، برای تهویه سالن استفاده نکنید. زیرا اختلاف دما و رطوبت موجود در آن به رشد قارچها آسیب خواهد زد.

جابجایی سریع کمپوستها

از نکات بسیار مهم پرورش قارچ در فصلهای سرد، این است که در هنگام نیاز به کمپوست‌ریزی جدید، عملیات را به سرعت انجام دهید، و پرسنل را به گونه‌ای آماده کنید تا در کمترین زمان ممکن این کار صورت بگیرد.

جلوگیری از مواجهه مستقیم هوای گرما با کمپوستها

به هیچ وجه وسایل گرمایشی را در معرض مستقیم کمپوستها نگذارید. این کار منجر به باردهی بسیار سطح پایین و آلودگی محیط خواهد شد.

نیاز به آبپاشی مستمر

از آنجا که سرما باعث کم آبی سطح بالای خاک پوششی میشود، لازم است بر برنامه آبپاشی قارچها نظارت داشته باشید و مطمئن باشید که خاک پوششی رطوبت لازم را داراست.


برای تهیه انواع وسایل گرمایشی و تجهیزات لازم برای پرورش قارچ، به هاگ شاپ مراجعه فرمایید و اگر مایل به مشورت درباره محافظت و افزایش بهره وری تولید قارچ در زمستان هستید، با متخصصان هاگ در بخش مشاوره هاگ ارتباط بگیرید.
با دانشنامه هاگ مطالب بیشتری در زمینه دانش افزایی در حوزه قارچ بخوانید.
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا