اخبار علمی حوزه قارچ

تولید چرم از قارچ و سیب !!!

تولید چرم گیاهی دوستدار محیط زیست

چرم حیوانی در حال تبدیل شدن به یک معضل برای صنعت مد و پوشاک و شرکت های فعال در این حوزه می باشد. زیرا به دلیل بالا رفتن آگاهی مردم درباره محیط زیست و همچنین جلوگیری از شکار و توجه به زندگی حیوانات و حفظ گونه های مختلف جانوری، برخی از مردم دیگر پوست حیوانات را نمی پوشند و از وسایل ساخته شده از چرم حیوانی استفاده نمی کنند؛ همچنین چرم مصنوعی نیز از نفت خام تهیه می شود که تولید آن هم به آلودگی محیط زیست منجر خواهد شد.

اما اکنون چند نوع چرم سازگار با محیط زیست از منابع کشاورزی ساخته شده است!

شرکت سورنا در منطقه مرتفع شینشو، واقع در استان ناگانو (کشور ژاپن) توانسته است از ترکیب ضایعات محصولات کشاورزی و قارچ نوعی چرم گیاهی سازگار با محیط زیست درست کند. و همچنین شرکت مایسل نیز از نوعی قارچ چرمی درست کرده که دوستدار محیط زیست می باشد.

آنها از ترکیب تفاله سیب و میسلیوم قارچ توانسته اند نوعی چرم خوشرنگ و کاملا دوستدار محیط زیست بسازند و اخیرا از این چرم در ساخت محصولات خود نظیر انواع کیف چرمی استفاده کرده اند.

چرم گیاهی حاصل از تفاله سیب
چرم گیاهی حاصل از تفاله سیب

 

یوری ایتو، رئیس شرکت سورنا میگوید: ما می‌خواهم این محصول را به محصولی جهانی تبدیل کنیم که بتوانیم به آن افتخار کنیم.

چرم و خز حیوانات در سال های اخیر محجور شده اند. فعالیت فعالان محیط زیست به صورت فرهنگی و اجتماعی و حتی رسانه ای و سازمان های حمایت از حیوانات برای جلوگیری از شکار حیوانات و حفظ نسل آنها و همچنین نگرانی های زیست محیطی از فرآیند تولید چرم های حیوانی که وابسته به مواد شیمیایی است، بر انتخاب مصرف کنندگان تاثیر گذاشته و باعث کاهش استقبال مردم از مواد ساخته شده از پوست حیوانات شده است.

امروزه حتی اگر یک سلبریتی از لباس های درست شده از پوست حیوانات استفاده کند در شبکه های اجتماعی و رسانه ها به باد انتقاد های شدید گرفته خواهد شد. همچنین شرکت های فعال در عرصه مد و پوشاک نیز مورد حجمه های رسانه ای برای کاهش استفاده از محصولات حیوانی هستند.

از پیامدهای این روند می توان به اعلامیه خانه مد Gucci در سال 2017 مبنی بر توقف استفاده از خز، را نام برد. خیلی از طراحان مشهور مد نیز اعلام کرده اند که استفاده از چرم و خز حیوانات شکار شده را متوقف کرده اند. همچنین شرکت هایی مثل Hermes نیز در چند سال گذشته به استفاده از چرم های گیاهی و محصولات غیر حیوانی روی آورده اند.

بنابر این بازار خوبی برای چرم مصنوعی محیا شده است. اما چرم مصنوعی از مواد مشتق شده از نفت خام نظیر پلی اورتان، بدست می آید که روند ساخت آن باعث انتشار گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن می شود که سازگار با محیط زیست نیست.

ما در سال 2021 خبردار شدیم که در چند کشور، پروژه هایی برای ساخت چرم سازگار با محیط زیست، از ریشه قارچ(میسلیوم) و ضایعات محصولات کشاورزی (مانند پوست آناناس و تفاله سیب) در حال انجام است و حتی از محصولات آنها در برندهایی نظیر ادیداس نیز استفاده شده است. پس با خود گفتیم “دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم این کار را در ژاپن نیز انجام دهیم.”

محصولات ساخته شده از چرم سیب
محصولات ساخته شده از چرم سیب

چرم سیب

استان ناگانو دومین منطقه بزرگ تولید سیب در ژاپن است. ایتو می خواست از منابع باغ های منطقه شینشو، به ویژه ضایعات تولید شده توسط کشت میوه سیب و صنایع وابسته به آن، استفاده کند.

ایده او برای برنامه حمایتی دولت از کسب و کار نوپا، در سال 2021 انتخاب شد. شرکت سورنا چرم سیب را با همکاری دو شرکت باغبانی تولید سیب که یکی از آنها در شهر لیژونا(Iizuna) واقع در بخش شمالی استان و دومی تولید کننده چرم مصنوعی است، توسعه می دهد.

شهر Iizuna به دلیل تولید سیب و کارخانجات آب سیب معروف است که حدود یک تن تفاله سیب در روز تولید می کند. ضایعات آبگیری سیب شامل تفاله سیب، پوست و هسته سیب است که پس از له کردن و آبگیری سیب، باقی می ماند.

آنها برای ساخت چرم گیاهی خود، ضایعات سیب را خشک و پودر می کنند و سپس آن را با رزین مصنوعی مخلوط می کند. سپس مخلوط بدست آمده را به مواد پایه پنبه ای اضافه می کنند و بعد از طی مراحل و فرآیندهایی به چرم گیاهی سازگار با محیط زیست دست می یابند.

روند ساخت چرم سیب
روند ساخت چرم سیب

به این ترتیب تقریبا اکثر مواد خام مورد استفاده در ساخت چرم سیب از طبیعت به دست می آید. چرم گیاهی بدست آمده نیز در بافت و ظاهر، هیچ تفاوتی با چرم مصنوعی معمولی ندارد.

به گفته ایتو مصرف کنندگان می توانند محصولات چرمی سیب مانند کیفدستی، کیف پول و سایر اقلام تولیدی شرکت را بصورت آنلاین از سایت شرکت خریداری کنند.

 

چرم قارچ

شرکت Mycl ژاپن در شهر کومورو در همان استان (استان ناگانو) در حال توسعه یک چرم با استفاده از مواد قارچی است. استان ناگانو بزرگترین تولید کننده قارچ در کشور ژاپن است.

شرکت Mycl ژاپن در جولای 2022 به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک توسط چهار شرکت تاسیس شد.

  • اولی شرکتی در سنگاپور است که دارای حق ثبت اختراع برای فناوری ساخت چرم قارچ است.
  • یکی دیگر از آنها “شرکت‌ بین‌المللی سالای” واقع در شهر کومورو کشور ژاپن است که دستگاه های پیشرفته و فناوری را برای مزارع پرورش قارچ تولید و به کشور های دیگر صادر می کند.
  • سومین شریک شرکت Chikumakasei در شهر Chikuma در استان ناگانو است که میسلیوم قارچ را پرورش می دهد و می فروشد.
  • چهارمین شریک، شرکت ساکاتو سانگیو در استان گونمای ژاپن، فروشنده مواد و ماشین آلات کشت است.

 

چرم ساخته شده از قارچ
چرم ساخته شده از قارچ

 

کیتا اینوی، رئیس Mycl ژاپن گمی گوید: چرم قارچی که ما تولید می کنیم از مواد 100 درصد طبیعی ساخته شده است. چرم از میسلیوم قارچ (ریشه قارچ) ساخته شده است، بافتی کرکی که از پایه قارچ ها در حین رشد پخش می شود.

این شرکت از تکنیک های خاص خود برای رشد میسلیوم بصورت متراکم و یکنواخت استفاده می کند و 1 الی 2 ماه طول میکشد تا چرم قارچ تشکیل گردد.

چرم قارچ بدست آمده از نظر بافت و ظاهر، بسیار شبیه چرم طبیعی است؛ چرم قارچی کرم رنگ و با لکه های قهوه ای و سیاه است که بسیار شبیه به پوست گاو می باشد. ابعاد ورق های تولید شده از این چرم گیاهی، 60 سانتیمتر در 30 سانتیمتر است.

اینوی در رابطه با چرم قارچ تولیدی خود می گوید: هر قطعه از چرم ما دارای یک الگوی منحصر به فرد است که دقیقا مانند ظاهر و رنگ چرم های حیوانی می باشد ولی تولید آن بسیار ارزان تر  می باشد و آسیب کمتری به محیط زیست میزند. همچنین منابع طبیعی کمتری نیز صرف تولید آن خواهد شد و میزان آلاینده ها و انتشار گازهای گلخانه ای حاصل از تولید چرم قارچی، هزاران برابر کمتر از تولید چرم حیوانی می باشد.

مقایسه بین چرم حیوانی و چرم قارچ
مقایسه بین چرم حیوانی و چرم قارچ

.

شرکت Mycl ژاپن به دنبال فرصت های رشد در داخل کشور ژاپن است. آنها یک ساختمان قدیمی در کومورو را خریداری و در حال بازسازی آن می باشند و قصد دارد از این ساختمان به عنوان کارخانه استفاده کنند.

همچنین یک ساختمان دیگر مخصوص کشت نیز تا پایان سپتامبر سال جاری تکمیل خواهد شد. هدف این شرکت در حال حاضر تولید 45 متر مربع چرم قارچ در هفته است که از ماه اکتبر عرضه آن به مشتریان آغاز می شود.

مشتریانی که در حال حاضر برای این محصول ابراز علاقه کرده اند شامل تولیدکنندگان پوشاک و مبلمان هستند. یک برند کیف در توکیو تصمیم گرفته است از این ماده برای ساخت کیف های خود استفاده کند. اما Mycl ژاپن جاه طلبی هایی فراتر از رشد چرم قارچی دارد. هدف نهایی آنها راه اندازی برند محصولات چرمی خود است.

چرم ساخته شده از قارچ
چرم ساخته شده از قارچ

 

علاوه بر این، رئیس شرکت خاطرنشان می کند که تولید چرم قارچی ممکن است فرصت های جدیدی را برای پرورش دهندگان قارچ فراهم کند. بسیاری از پرورش دهندگان قارچ با مشکلات مالی روبرو هستند و برخی نمی توانند به تجارت خود ادامه دهند. چرم قارچ ما ماده جدیدی است که می تواند با استفاده از تکنیک های اولیه پرورش قارچ تولید گردد و این واحدها می توانند تغییر کاربری داده و به تولید چرم بپردازند.

وی افزود: در آینده مایلیم این کسب و کار را فرانشیز کنیم و کشاورزان زیادی در آن شرکت کنند. هدف آن یک رابطه حمایتی متقابل است که در آن به یکدیگر کمک می کنیم.

 

ترجمه از تیم تحریره هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: www.asahi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *