اخبار علمی حوزه قارچ

قارچ معدن مواد مغذی اما همچنان ناشناخته

بزرگ‌ترین خاصیت قارچ ضد سرطان بودن آن است

قارچ معدن مواد مغذی است. با توجه به شرایط حال حاضر، کشاورزان پس از برداشت برنج می‌توانند به سمت تولید قارچ که بسیار هم مفید و سودآور است روی بیاورند.

سهیلا مرادپور از استادان دانشگاه آزاد چالوس و پیام نور نوشهر با اشاره به شرایط جوی مناسب استان مازندران و شمال کشور و دارا بودن رطوبت کافی، گفت: این مناطق محل مناسبی برای پرورش و تولید قارچ خوراکی محسوب می‌شود.

وی در ادامه این پتانسیل را باارزش خوانده و افزود: کشاورزان در شمال کشور به‌خصوص استان‌های مازندران و گیلان شالی‌کار هستند و پس از برداشت برنج نیمی از سال بیکار بوده و زمین شالی هم خالی می‌ماند. این استاد دانشگاه با اشاره به بررسی‌ها و آزمایش‌هایی که صورت گرفته خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین خاصیت قارچ، ضد سرطان بودن آن است، به‌خصوص آن‌که این گیاه از سرطان خون جلوگیری می‌کند. قارچ معدن مواد مغذی است.

استاد دانشگاه آزاد چالوس و پیام نور نوشهر از قارچ به‌عنوان محصولی سرشار از آهن یادکرد و گفت: این ماده مغذی دارای ویتامین B1، A، C، K
(پتاسیم)، مواد معدنی و سرشار از انرژی بوده و همچنین برای تنظیم فشارخون، کاهش کلسترول و لاغری بسیار مفید است.

خانم‌ها بیشتر قارچ بخورند

مرادپور با اشاره به شرایط خانم‌ها در سیکل قاعدگی و کمبود آهن و نیاز بیشتر آنها به مصرف قارچ نسبت به آقایان، تصریح کرد: در آقایان نیز مصرف قارچ برای جلوگیری از سرطان پروستات بسیار مفید است اما این ماده مغذی برای کسانی که مشکل معده دارند توصیه نمی‌شود.

وی در ادامه با توجه به خواص فراوان این محصول، ضمن تأکید بر مصرف یک وعده قارچ در سبد غذایی خانواده‌ها، افزود: کشت قارچ بسیار آسان است و نیاز به فضای زیادی ندارد، لذا پرورش قارچ توسط همه افراد چه فارغ‌التحصیل دانشگاه و چه افراد عادی انجام می‌شود و این تولید نیاز به تخصص خاصی ندارد.

استاد دانشگاه آزاد چالوس و پیام نور نوشهر با تأکید بر اینکه قارچ رطوبت دوست و گرمادوست است، خاطرنشان کرد: بنابراین این محصول پرفایده در شمال کشور به خوبی پرورش می‌یابد و تنها نیازمند مراقبت و رعایت برخی نکات بهداشتی است.

تولیدات استان

وی ضمن بیان این مطلب که  قارچ به آلودگی بسیار حساس است، یاد آور شد: قارچ خوراکی بیش از ۵۰ نوع دارد اما در مازندران و به‌طور کل استان‌های شمالی فعلاً قارچ دکمه‌ای و صدفی تولید می‌شود. مرادپور در تکمیل توضیحات خود این‌چنین گفت: طی سال‌های اخیر گرایش به تولید قارچ افزایش‌یافته است اما فضا برای کار بیشتر وجود دارد با توجه به اینکه اکثر فارغ‌التحصیلان ما که بیکار هستند می‌توانند به تولید قارچ روی بیاورند زیرا ازنظر اقتصادی به‌صرفه است و نیازمند فضا و سرمایه زیادی نیست.

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا