انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

قارچ های کشنده و خطرناک را شناسایی کنید

قارچ های کشنده و خطرناک را شناسایی کنید. سمی ترین قارچ دنیا چه نام دارد؟

قارچ مگس

این موجود با نام علمی آمانیتا موسکاریا با کلاهک قرمز و دایره‌های سفیدی که روی این کلاهک قرار دارد از قارچ های کشنده و سمی‌ترین قارچ‌های دنیاست که به‌ راحتی در طبیعت قابل شناخت است. متاسفانه مسمومیت حیوانات به دلیل مصرف این قارچ بیشتر از انسان‌ است. سم موجود در آن باعث مرگ بسیاری از حیوانات است.

عوامل مسموم‌‌کننده‌ی اصلی در این قارچ موسکیمول و ایبوتنیک اسید هستند. این دو عامل روی سیستم مرکزی عصبی اثر می‌گذارند. باعث از دست‌ رفتن هماهنگی عصبی، برآشفتگی‌های متناوب و خواب نامنظم، دل‌آشوبه و در بعضی موارد توهم می‌شوند.

این قارچ کمتر باعث مرگ انسان می‌شود. بعد از یک ساعت که علائم سمی بودن این قارچ آغاز می‌شود فرد را تحت تأثیر رفتارهای عجیبی قرار می‌دهد که در دوره باستان از قارچ مگس در آیین‌های کافرانه استفاده می‌شده که در آیین مراسم افراد رفتارهای احمقانه‌ای از خود نشان می‌دادند.

قارچ بال فرشته

این قارچ(سمی ترین قارچ دنیا) تا سال ۲۰۰۴ قارچی خوراکی بود اما بعد از آن در ژاپن خبرهایی مبنی بر مسمومیت ۶۰ ژاپنی گزارش‌ شد که ۱۷ نفر از این تعداد فوت شدند. اما نکته‌ای قابل‌توجه اینکه بیشتر افرادی که در اثر مسمومیت با قارچ بال فرشته‌ فوت شده‌اند دچار مشکل کبدی و کلیوی بودند. روش اصلی مسمومیت این قارچ هنوز مشخص نشد. اما نوعی آمینواسید ویژه‌ای در این قارچ وجود دارد که باعث مرگ سلول‌های مغزی حیوانات مورد آزمایش است.

کوتوله‌ی مرگبار (لپیوتا برونیون‌اینکارناتا)

این قارچ می‌تواند کبد را از کار بیندازد. سم موجود باعث ۸۰ تا ۹۰ درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از خوردن قارچ‌های سمی است. اگر پس از خوردن قارچ لیپوتا درمانی صورت گیرد احتمال مرگ ۱۰ درصد است. اگر فرد درمان نشود تا ۵۰ درصد احتمال فوت آن وجود دارد. این قارچ در مناطقی مثل سرتاسر اروپا و آمریکای شمالی پیدا می‌شود.

عوارض این سم باعث از بین رفتن سلول‌های خونی ریزش مو و پوست صورت می‌شود. بطوریکه ظاهر فرد شبیه به کسانی است که دچار مسمومیت رادیواکتیوی شده‌اند.

کانوسایب فیلاریس

این قارچ در مراتع به‌راحتی پیدا می‌شود و از علت‌های مسمومیت آن‌هم راحتی دسترسی به آن است. قارچ کانوسایب فیلاریس در مناطقی مثل شمال غرب آمریکا و سواحل اقیانوس آرام رشد می‌کند. این قارچ چون شبیه قارچ سیلوسایبین است به قارچ جادویی هم شناخته‌ می‌شود. خوردن یک برش از آن موجب آسیب‌های جبران‌ ناپذیر به کبد و حتی مرگ خواهد شد.


با قارچ های سمی در هاگ آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه