انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

قارچ ستاره دریایی (معرفی و آشنایی کامل)

قارچ ستاره دریایی شاید یکی از بدبو ترین و چندش آور ترین موجودات زنده روی زمین باشد. این قارچ که بومی مناطق گرمسیری است با رنگ قرمزی که جلب توجه میکند و ظاهر عجیب و چندش آورش و همچنین بوی بسیار بد خود، به راحتی شناخته می شود. در ادامه بیشتر با این قارچ شگفت انگیز آشنا خواهیم شد.

مشخصات قارچ ستاره دریایی

نام علمی : Aseroe rubra
گونه: قارچ
دسته: Basidiomycota
کلاس: آگاریکومیست ها
راسته: فالالس
خانواده: Phallaceae
جنس: آسروئه
نام عامیانه: قارچ ستاره دریایی

تاریخچه و زیستگاه:

نام علمی قارچ ستاره دریایی، Aseroe rubra می باشد که از سه کلمه به زبان های یونان باستان و لاتین می باشد که شامل  Asē= انزجار، roē=عصاره و ruber= قرمز، تشکیل شده است که کاملا برازنده این قارچ می باشد.
این قارچ با نام های دیگری مانند قارچ گل شقایق، قارچ شقایق دریایی و قارچ ستاره‌ماهی نیز شناخته و خطاب می شود.

قارچ ستاره دریایی اولین بار در سال 1792 توسط گیاه شناس فرانسوی Jacques Labillardière، در تاسمانی (جزیره ای در جنوب استرالیا) کشف و در سال 1800 بصورت رسمی در اسناد گیاه شناسی ثبت شد.

قارچ ستاره دریایی

این قارچ گرمسیری، در فصول بارندگی پای درختان بر روی مالچ برگ (لایه ای برگ های خشک و پوسیده روی خاک) و سطح چمنزار ها دیده می شود. زیستگاه اصلی این قارچ مناطق جنوبی استرالیا و نیوزلند می باشد؛ اما از سال 1829 یعنی بعد از تاسیس باغ کیو ، ظاهرا به وسیله خاک هایی که از استرالیا آورده شده بود، به مناطق دیگر جهان نیز منتقل شده است و می توان آن را در قسمت های جنوبی انگلستان و همچنین در ایالت های جنوب شرقی آمریکا و هاوایی و حتی در جنوب آفریقا نیز مشاهده کرد!

شکل ظاهری قارچ ستاره دریایی:

بدنه قارچ بالغ شامل یک پایه با رنگ روشن (صورتی یا نارنجی روشن) به طول حدود 8 سانتیمتر می ابشد که در انتها(سطح زمین) به یک گوی سفیدرنگ متصل شده است. قسمت بالای قارچ به شکل ستاره‌ ای قرمز رنگ (بهضا نارنجی) است که انتهای بازوهای آن دوشاخه می شود؛ وسط این ستاره سوراخی قرار دارد که برای تراوش ترشحات قارچ و بخارات متعفن است و اطراف آن با لجن قهوه‌ای رنگی پوشیده شده است.
ارتفاع قارچ بالغ نهایتا به 12 سانتیمتر می رسد و قطر ستاره آن کمتر از 20 سانتیمتر خواهد بود.

این قارچ در ابتدای رشد خود بصورت تخم مرغی سفید رنگ(قطر 3 الی 4 سانتیمتر) می باشد که بعد از کمی رشد، پوسته تخم شکسته و ساقه و کلاهک قارچ از درون ماده مخاطی لزج ، بیرون می آید و رشد می کند تا قارچ بالغ پدید آید.

*** ظاهر قارچ در مراحل اولیه رشد بسیار چندش آور بوده و یادآور فیلم های علمی تخیلی ترسناک درباره بیگانگان فضایی می باشد.

مراحل رشد قارچ ستاره دریایی
مراحل رشد قارچ ستاره دریایی

لجن قهوه ای رنگ که که گلبا (gleba) نام دارد در مرکز کلاهک قارچ قرار دارد به شدت بدبو (بوی گوشت فاسد یا فظلاب) می باشد و حاوی هاگ های این قارچ می باشد؛ این ماده با بوی خود مگس ها را جذب کرده و از آنها برای پخش کردن هاگ قارچ و تکثیر خود استفاده می کند.

عمر این قارچ در حالت بالغ شده تنها یک روز است و بعد از آن شروع به تحلیل و از بین رفتن می کند.

قارچ ستاره دریایی مانند قارچ انگشت شیطان (قارچ اختاپوس) از خانواده Phallaceae بوده و از نظر ظاهر، بوی بد و نحوه رشد بسیار به آن شباهت دارد.

قارچ ستاره دریایی خوراکی است یا سمی؟

قارچ ستاره دریایی جز قارچ های غیرخوراکی طبقه بندی می شود! یعنی سمی نیست و خوراکی هم نیست!

تا کنون مطالعات زیادی روی این قارچ صورت نگرفته است؛ بر اساس اطلاعات بدست آمده این قارچ سمی نبوده و بی ضرر می باشد و تاکنون هیچ مورد مرگ یا آسیب جدی در اثر مصرف خوراکی آن مشاهده و ثبت نشده است(در مواردی نادر، دل درد و تحرکات معده گزارش شده است).

به واسطه بوی بسیار بد و ظاهر چندش آور آن، از قارچ ستاره دریایی برای مصرف خوراکی استفاده نمی شود. البته طبق گزارشات مزه خوبی نیز ندارد.

بومیان استرالیایی قارچ ستاره دریایی را محرک و تقویت کننده قوای جنسی (به ویژه برای زنان) میدانستند و از آنها به عنوان قارچ دارویی استفاده می کردند، اما این باورها هیچ ریشه علمی ندارد!

گالری تصاویر

 

 

تهیه شده توسط تیم تحریریه هاگ (علیرضا صالحی)
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

پیشنهاد هاگ: لطفاً از چیدن قارچ های سمی برای حفاظت از جان خود و محیط زیست اکیداً خودداری فرمایید.
4.8/5 - (6 امتیاز)

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا