دانستنی‌ها درباره قارچ

با پرورش قارچ در باغچه های خانگی، معروف و پولدار شوید

چگونه با پرورش قارچ پولدار شویم

پرورش قارچ در باغچه

پرورش‌دهندگان قارچ خانگی می‌توانند چه کار مهمی را انجام مدهند؟

  • کیفیت خاک را با پرورش قارچ در باغچه های خانگی افزایش می‌دهند
  • انواع قارچ دکمه‌ای، صدفی و اگزوتیک را با استفاده از تفاله قهوه و کیت‌های آنلاین به سادگی پرورش دهند

هلنا هورتون خبرنگار محیط‌زیست، گزارشی از تعداد رو‌به‌رشد باغ‌داران تهیه کرده است. در این گزارش به این نکته اشاره می‌کند  که با پرورش قارچ، کیفیت خاک باغچه را بهبود می‌دهند و از آن برای غذای روزانه خود نیز استفاده می‌کنند.

ترویج پرورش قارچ در باغچه های خانگی

یکی از این افراد سرپرست باغ آشپزخانه کیو در جنوب غربی لندن است. او از وقتی قارچ‌های اگزوتیک را در باغچه آشپزخانه پرورش داده، بر تعداد مشتریان آن افزوده شده است. نقل قولی از او: «قارچ‌ها محبوبیت زیادی دارند، و از زمانی که در پاییز امسال تخت‌های پرورش قارچ خود را در باغ آشپزخانه کیو نصب کردیم، شاهد ابراز علاقه زیادی از بازدیدکنندگان بودیم.»

بازدیدکنندگان مشتاقند بدانند که چگونه می‌توانند خودشان قارچ‌ها را پرورش بدهند. هلنا داو، سرپرست باغبان آشپزخانه کیو، می‌گوید: «بسیاری از این ابراز این علاقه‌ها، ناشی از پرورش مواد خوراکی در فضایی است که معمولاً استفاده نمی‌شده مثل سایه زیر یک درخت یا حتی یک آلونک کوچک. به علاوه کسانی که باغ ندارند، می‌توانند قارچ را به راحتی در داخل خانه پرورش دهند، و از آنجایی که کیت‌های آماده از قبل تلقیح شده به راحتی در دسترس همه هستند، پرورش قارچ بسیار ساده و بی‌دردسر به نظر می‌رسد. همچنین جذابیت پرورش این قارچ وقتی بیشتر می‌شود که یافتن قارچ دلخواه‌تان در مغازه‌ها کار سختی باشد.»

داو می‌گوید: «روز به روز آگاهی در مورد خطرات بالقوه‌ای که جستجوی غذا از طبیعت می‌تواند برای اکوسیستم‌های شکننده ایجاد کند، افزایش می‌یابد و پرورش مواد خوراکی می‌تواند به کاهش این خطرات کمک کند.»

انجمن سلطنتی باغبانی

سال آینده انجمن سلطنتی باغبانی برای اولین بار در نمایشگاه گل چلسی یک نمایشگاه ویژه قارچ ایجاد خواهد کرد. لورین کلی، مالک شرکت پرورش قارچ Caley Brothers، یکی از افرادی است که قرار است در این نمایشگاه شرکت کند. او می‌خواهد محصولات قارچ صدفی خود را در یک غرفه بزرگ به بازدیدکنندگان ارائه نماید.

او و خواهرش جودی برایان، وقتی شروع به پرورش قارچ در خانه خود کردند که هرچه گشتند نتوانستند قارچ‌های اگزوتیک را در سوپر مارکت محلی خود پرورش دهند. آنها تصمیم داشتند از قارچ‌های اگزوتیک استفاده کنند تا رژیم غذایی خود را تغییر دهند و پروتئین مورد نیاز خود را از مواد غیرگوشتی تهیه کنند.

پرورش قارچ در باغچه های خانگی
پرورش قارچ در باغ‌ها و باغچه‌های کوچک خانگی

آموزش آنلاین

آنها از آموزشهای آنلاین آغاز کردند و شروع به پرورش قارچ‌های محبوب خود کردند. تا این که این‌قدر با استقبال روبرو شدند که شروع به ساخت کیت‌های پرورش قارچ کردند و به علاقه‌مندان پرورش قارچ‌های مختلف ارائه دادند. در زمان کرونا آن‌ها این کیت‌ها را به همراه قارچ تازه به افراد مختلف می‌فرستادند تا بتوانند در منزل به راحتی قارچ پرورش دهند.

لورین کلی می‌گوید: «مسیری که ما به سوی آن رفتیم، بسیار فراتر از هر چیزی است که تا به حال در تصور ما بود.» آنها از تفاله قهوه به عنوان بستر استفاده می‌کنند و همچنین قارچ‌ها را روی چوب پرورش می‌دهند. آنها می‌گویند: «اگرچه قارچ‌ها جذابیت گل‌های رنگارنگ کوکب یا گلبرگ‌های مرواریدی گل‌ها را ندارند، اما قارچ‌ها خیلی سریع رشد می‌کنند و برای خاک هم مفید هستند.» کیلی توصیه میکند: «کیت پرورش قارچ خود را بردارید و آن را در باغ بگذارید، جایی که مواد مغذی بیشتری به خاکتان می‌رساند». آنها در باغ کیو یک تخت قارچ در بیرون نصب کرده‌اند تا افرادی را که فضای بیرونی دارند را تشویق به پرورش قارچ نمایند. آنها می‌خواهند نشان دهند که فقط با گذاشتن چند چوب در بالکن، یا حتی در کنار پنجره آشپزخانه هم می‌توان قارچ پرورش داد.

فواید پرورش قارچ در باغچه های خانگی

قارچ‌ها نه فقط برای خوردن ما مفیدند، که برای سلامت خاک نیز بسیار ارزشمندند. آنچه از قارچ مصرف می‌کنیم فقط کلاهک یا بدنه قارچ است. در حالیکه این تنها بخش کوچکی از ارگانیسم قارچ محسوب می‌شود. آن‌ها در زیرزمین، شبکه‌ای زنده و پویا به نام میسلیوم ایجاد می‌کنند و ریزه‌های روی زمین را می‌شکند و به داخل خاک می‌برند. در نتیجه به غنی‌سازی خاک کمک می‌کنند. با این کار شمار کرم‌های مفید افزایش می‌یابد، خاک تهویه می‌شود و شرایط مورد نیاز برای تنوع زیستی خاک ایجاد می‌گردد.

روشهای پرورش قارچ در باغچه‌ های خانگی

قارچ‌ها را می‌توان به روش‌های مختلف در خانه پرورش داد. با خرید یک کیت خانگی ساده، که می‌توان آن را به صورت آنلاین یا در برخی از بازارهای کشاورزان پیدا کرد، میتوان بهترین نتایج را به دست آورد. زیرا شرایط بیرونی بر موفقیت یا عدم موفقیت آنها موثر است.

برای گونه‌های قارچ که از تفاله قهوه به عنوان بستر استفاده می‌کنند، معمولاً به صورت رایگان از یک کافی‌شاپ محلی قابل تهیه هستند. می‌توانید قارچ را به صورت آنلاین خریداری کنید تا در بسترها یا جعبه‌های پر از کود یا کمپوست پرورش دهید، یا این که می‌توانید کیتی بخرید که معمولا شامل اسپان و محیط رشد است.

اگر کنده‌های چوبی در اطراف شما هست، می‌توانید کنده‌ها را سوراخ‌ کنید و «رولپلاک‌های آماده چوب سخت» را در آنها قرار دهید تا هاگ‌ها از آن رشد کنند. به خاطر داشته باشید که پس از کاشت، باید زیستگاه را مرطوب نگه دارید. قارچ‌های موجود در کنده‌ها ممکن است تا 18 ماه طول بکشد تا ظاهر شوند، اما قارچ‌های موجود در بستر ممکن است در عرض چند هفته ظاهر شوند.

برای یک مبتدی، قارچ صدفی بهترین گزینه است. آنها به‌راحتی رشد می‌کنند و در رنگ‌های مختلف آبی، صورتی و طلایی وجود دارند. همچنین عاشق انواع بسترها، از جمله تفاله قهوه هستند.

قارچ شیتاکه طعمی لذیذ و ماندگاری طولانی دارد و می‌توان آن‌را روی کنده‌های چوبی در فضایی سایه‌دار بیرون یا در خاک اره داخل خانه پرورش داد. قارچ‌های یال شیری با کلاه‌های پشمالویشان هم وسوسه‌برانگیز هستند. آنها سریع رشد می‌کنند، به راحتی میوه می‌دهند و فواید زیادی برای سلامتی دارند.

به نقل از: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *