آفات قارچ

کاربرد سموم در تولید قارچ خوراکی

مروری بر چند نکته

با رعایت دقیق دستورالعمل های موجود بر روی برچسب ظروف سموم از حیث غلظت، میزان و زمان مصرف آن بهترین تأثیرات آنرا بر آفات و بیماری ها خواهیم دید.

هاگ- همچنین توجه به دستورالعملهای ایمنی مربوطه نیز پیش از مصرف سموم می تواند بسیار مفید فایده بوده زیرا برخی از سموم مورداستفاده جهت کنترل آفت و بیماری‌ها بسیار سمی و خطرناک هستند. جهت جلوگیری از آلودگی محیط‌ زیست، اطلاع از چگونگی دفع صحیح اضافات سموم و  همچنین ظروف خالی آنها نیز ضروری است.

معمول‌ترین روش کاربرد سموم در تولید قارچ خوراکی، استفاده از آنها به‌صورت آبیاری بر روی سطح خاک‌پوششی به‌صورت مجزا یا بهمراه آبیاری معمول بستر است. برای این منظور معمولاً از ” سرآبپاش های ویژه یادرخت آبیاری” استفاده می‌شود.

درخت آبیاری دارای شکل خاص وچرخ هایی بوده تا به‌ آسانی بین ردیف‌ قفسه‌ها یا جعبه‌های کشت حرکت کرده تا آب ابیاری یا محلول سموم را روی سطح خاک‌پوششی ‌بپاشد.

گاهی اوقات به دلیل شیوع بیماری در سالن، تعداد دفعات استفاده از سموم بین فلاش‌های قارچ افزایشی می‌یابد. استفاده از آبیاری درختی، سبب هدر رفت مقداری از سموم می‌شود و بنابراین باید در برآورد میزان سم مصرفی و آب مورداستفاده، ملاحظات لازم مبذول شود.

بدلایل گوناگونی درخت آبیاری ممکن است به‌صورت غیریکنواخت کار آبیاری را بر روی بستر انجام دهد. بنابراین لازم است که به‌صورت دوره‌ای حجم آب خروجی و الگوی پخش آن بر روی بستر کشت بررسی شود.

در صورت عدم وجود درخت آبیاری استفاده از آبپاش مخصوص بهمراه لوله شیلنگی که از یک‌طرف به تانک و پمپ مناسب متصل است، چاره ساز خواهد بود. این وسیله به آبیار سالن اجازه می‌دهد تا همه سطوح بستر را بر اساس نیاز حقیقی بستر پوشش دهد. همچنین این روش آبیاری ،روش مناسبی برای آبیاری و سم‌پاشی در سیستم کشت کیسه ای است.

جعبه‌های کشت را می‌توان در زمان خاک‌دهی با این روش نیز سم‌پاشی کرد. مزیت این سیستم، پوشش یکنواخت محلول سم بر روی سطح خاک‌پوششی است. زمانی که جعبه‌های کشت روی‌هم قرار بگیرند این کار بسیار دشوار خواهد شد.

برخی از قارچ‌کش‌ها را می‌توان قبل از خاک‌دهی با خاک‌پوششی مخلوط کرد. مزیت این روش در این است که درصورتی‌ که قارچ‌کش با خاک به خوبی مخلوط شود سبب توزیع یکنواخت سم در کل توده خاک خواهد شد.

عیب این روش در این است که در خاک‌های پوششی سنگین‌ و مرطوب‌تر، اختلاط مناسب سموم با خاک بسیار دشوار بوده و همچنین  مقداری از سموم در زمان اختلاط هدر خواهد رفت. ازاینرو بهتر است در این شرایط محلول سم مصرفی را پس از اتمام عملیات خاکدهی و به صورت یک آبیاری مناسب ( با حجم آب مناسب و میزان سم مصرفی موثر) به بستر افزود.

کنترل مگس ها در سالن را می‌توان با استفاده از مه پاشی یا استفاده از سموم تدخینی انجام داد. محاسبه دقیق فضای سالن جهت استفاده از این روش‌ ضروری است.

از آنجا که سموم در مقادیر بالایی در سالن های پرورش استفاده می‌شوند برای رعایت اصول ایمنی لازم است تا  شخصی که سم پاشی را انجام می‌دهد دارای لوازم حفاظتی شخصی مناسب شامل دستکش، کلاه، عینک و ماسک باشد.

در خصوص مصرف سموم و مواد ضدعفونی کننده تدخینی باید اذعان کرد که مواد شیمیایی در فاز بخار نسبت به فاز محلول خود با تأثیر بیشتری عمل می‌کنند. جهت دستیابی به بهترین نتیجه از تدخین، سطوح تیماری سالن در ابتدا باید خشک و هیچ آبی بر روی کف زمین جمع نشده باشد. دمای حداقل 25تا30 درجه سلسیوس برای این منظور ایده ال است.

برای آشنایی با سایر آفات قارچ می توانید در هاگ همراه ما باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *