آفات قارچ

مگس فورید Phorid fly (مگس قوزدار یا مگس گوژپشت)

شناسایی و نحوه مقابله با آفت مگس فورید (phoridae)

مگس فورید (phorid) یا مگس قوزدار یکی از آفات های مهم در صنعت پرورش قارچ می باشد. این مگس با نام علمی Megaselia halterata ، متعلق به Phoridae، یک خانواده (گروه) بسیار بزرگ از مگس ها است که از بیش از 3500 گونه تشکیل شده است.

این مگس ریز که ممکن است با مگس میوه اشتباه گرفته شود، بعد از مگس سیارید، یکی از رایج ترین و خطرناک ترین آفت ها در صنعت قارچ است زیرا علاوه بر آسیبی که به محصولات وارد می کند، ناقل بیماری های قارچ نیز می باشد. نسبت ابتلای محصولات قارچ به مگس سیارید و فورید 4 به 1 می باشد یعنی شیوع مگس سیارید 4 برابر بیشتر از مگس فورید می باشد.

البته این مگس ها نیش نمی زنند، یا ناقل بیماری های انسانی نیستند و برای سلامتی افراد مشغول کار در مزارع قارچ نگران کننده نیستند. فوریدها از سال 1953 به عنوان آفات قارچ در نظر گرفته شدند، زمانی که جمعیت عظیمی از Megaselia halterata در مزارع پرورش قارچ بریتانیا ثبت شد.

مقایسه مگس فورید با مگس میوه و مگس خانگی
مقایسه مگس فورید با مگس میوه و مگس خانگی

 

معرفی مختصر

مشخصات ظاهری مگس فورید

  • خیلی کوچک؛ 5 الی 8 میلیمتر طول
  • قوس شیب دار یا قوز پشت سر
  • چشم قرمز نیست! (چشم‌های مگس فورید قارچی تیره هستند و مانند چشم‌ مگس میوه قرمز نیست)

عادات لانه‌سازی

  • روی مواد آلی در حال تجزیه تخم میگذارند.
  • در محیط های مرطوب تخم میگذارند.
  • لاروها برای زنده ماندن به مواد آلی و مرطوب نیاز دارند.
  • زهکش های کف سالن پرورش و کمپوست مهمترین محل های تخم گذاری آنهاست.
  • سطل های زباله، شکاف مواد غذایی مرطوب، درزهای کف آشپزخانه، خاک در گیاهان گلدانی و قفس حیوانات خانگی (روی مدفوع/غذا مرطوب)

رژیم غذایی

  • تجزیه مواد آلی
  • میسلیوم قارچ و بافت آبشش زیر کلاهک
  • رطوبت

اهمیت مگس قوزدار

  • آسیب به محصولات و پایین آوردن راندمان تولید به میزان 10 الی 40 درصد
  • ناقل بیماری بیماری حباب خشک
  • می تواند بیماری را از طریق تماس گسترش دهند
  • انتقال کنه و دیگر بیماری های قارچ

 

مگس فورید بر روی قارچ ها

 

جدول بیولوژی مگس فورید قارچ

در این جدول مراحل و زمان زندگی مگس قوزدار (فورید) را مشاهده مینمایید.

مرحله رشد زمان مکان مزرعه (زیر لایه ها) مراحل فرید *
تخم‌گذاری ماده (تخم‌ها 0.5 تا 0.7 میلیمتر طول دارند، زمانی که بارور می‌شوند مات هستند و زمانی که هنوز بارور نیستند شفاف هستند) 7 تا 12 روز پس از تخم ریزی، یا 4 تا 8 روز پس از پوشش دهی. پس از جفت گیری، ماده ها یک دوره قبل از تخم گذاری حدود سیزده ساعت دارند. مدت زمان رشد تخم مرغ: 3 تا 5 روز در دمای 24 درجه سانتیگراد لایه کمپوست یا خاک پوششی
لاروهایی که از تخم ها بیرون می آیند ( M. halterata دارای لاروهای سفید، نیمه شفاف و حلقه حلقه است که در یکی از لبه ها صاف و در لبه دیگر نوک تیز به طول حداکثر 4.5 میلیمتر است) مدت زمان رشد لارو: 8 تا 11 روز در دمای 24 درجه سانتیگراد لایه کمپوست یا خاک پوششی. مهاجرت به سمت بالا و سطح کمپوست یا لایه پوششی لارو مگس فورید
شفیره سازی (شفیره های فورید در ابتدا سفید هستند و در زمان بلوغ به زرد مایل به قهوه ای تبدیل می شوند، طول تقریباً 2 میلیمتر) مدت رشد شفیره: 5 تا 8 روز در دمای 24 درجه سانتیگراد روی لایه بالایی کمپوست و خاک پوششی شفیره مگس فورید
ظهور مگس بالغ ( 2 تا 3 میلیمتر طول و به رنگ قهوه ای مایل به سیاه دارند. آنتن های کوتاه، چشم های سیاه و پشت برجسته) ظهور مگس بالغ پس از 16 روز از تخم ریزی مشاهده میشود. مدت زمان رشد M. halterata ، از تخم تا بزرگسال، 16-19 روز در دمای 24 درجه سانتیگراد طول می کشد. (در دماهای بالاتر این زمان را کمی طولانی تر میباشد؛ 22-20 روز در دمای 25-27 درجه سانتیگراد) فعالیت پرواز M. halterata بیشتر در داخل تأسیسات قارچ و یا در خارج از سالن، احتمالاً برای مقاصد جفت گیری مگس فورید قارچ

 

چگونگی انتقال و آلودگی سالن پرورش قارچ توسط مگس ها

مگس‌ها که با بوی کمپوست و میسلیوم در حال رشد جذب می‌شوند، از هر روزنه و شکاف ممکن به داخل اتاق‌های رشد می‌روند و تخم‌ها را به زیرلایه، لایه پوششی و روی بدنه‌های میوه می‌گذارند. در شرایط مساعد لاروها پس از 5 تا 10 روز از تخم ها ظاهر می شوند و آسیب زیادی به قارچ وارد می کنند. لاروها از میسلیوم قارچ تغذیه می کنند و هیف ها را می جوند. هیف های در حال رشد و قارچ‌های جوان و کوچک‌تر پس از حمله لارو زنده نمی‌مانند. آسیب به میسلیوم برای قارچ های بزرگتر نیز اگر شدید باشد، منجر به تشکیل پین هایی به رنگ قهوه ای و داشتن سطح چرمی بر روی کلاهک قارچ می شود. علاوه بر این، قارچ های جوان تر پوک می شوند و کوچک می شوند یا می میرند.

در ۹۰ درصد موارد حشره در هنگام پر کردن سالن، وارد بلوک‌ها شده و تکثیر میشود.
تخم مگس فورید در لابلای میسلیوم قارچ
تخم مگس فورید در لابلای میسلیوم قارچ

ابتلای به مگس فورید می تواند بین 10 الی 40 درصد راندمان تولید محصول را کاهش دهد؛ علاوه بر تلفات عملکردی که لاروها با تذغیه از میسلیوم ایجاد می کنند، قارچ های بالغ نیز ظاهر خوب خود را به دلیل تجمع لاروها روی سطح آنها، از دست داده و قابل فروش نمی باشند. لاروها همچنین وارد بدن میوه می شوند و گذرگاه ها و سوراخ های زیادی ایجاد می کنند که قارچ ها را برای استفاده نامناسب می کند. البته از آنجایی که دوره کوتاهی از چرخه زندگی مگس فورید در مرحله لاروی سپری می شود، کاهش راندمان کشت قارچ، فقط به دلیل تغذیه لاروها از میسلیوم، فقط در تراکم مگس های بسیار بالا (14 الی 17 لارو در هر 30 گرم کمپوست) مشکل ساز است.

لارو مگس فورید
لارو مگس فورید

در نتیجه هجوم شدید مگس ها، در هنگام تخم ریزی یا در حین تخم ریزی، کمپوست توسط مقدار زیادی لارو که در داخل آن رشد کرده و تغذیه می کنند و مقدار زیادی مواد مدفوعی تولید می کنند، کلون می شود. در نتیجه، مناطق بستر آسیب دیده به توده های باتلاقی با بوی بد تبدیل می شوند که در آن میسلیوم قارچ قادر به رشد نخواهد بود. نواحی پوسیده کمپوست و پین های پوسیده که توسط لارو آسیب دیده اند، محیط مناسبی را برای تکثیر انواع کنه ها می باشد.

کنه ها نیز با کمک مگس های بالغ وارد اتاق رشد می شوند (یک مگس می تواند تا 30 کنه را حمل کند). از آنجایی که کنه ها معمولاً با بیماری های باکتریایی و ورتیسیلیوم (حباب خشک) همراه هستند، انتشار آنها می تواند منجر به انتقال نامطلوب این میکروارگانیسم های بیماری زا در کل مزرعه قارچ شود.

وقتی که مگس ها از قارچی به قارچ دیگر پرواز می کنند بیماری ها و کنه ها را نیز منتشر می کنند. به این ترتیب مگس ها نسبت به لاروهای خود آسیب بیشتری به کشت قارچ وارد می کنند و در صورت عدم انجام اقدامات کنترلی، باعث آلودگی قسمت های دیگر بستر رویش قارچ به بیماری های مختلف می شوند.

برخلاف مگس سیارید که در تمام سال هستند، مگس فورید آفت فصلی است؛ معمولاً در اواخر تابستان و پاییز تعداد مگس های فورید افزایش می یابد. در طی این مدت، تولید مثل و مهاجرت مگس فورید رخ میدهد. نکته مهم این است که آنها در نزدیکی منابع نور بسیار فعال هستند پس باید دقت شود تا در این فصول حتی الامکان از روشن مانده چراغ ها در اطراف سالن پرورش قارچ جلوگیری شود.

مگس های بالغ عمر کوتاهی دارند(بین 11 تا 25 روز بسته به شرایط) و غذا نمی خورند. چرخه زندگی مگس فورید دارای چهار مرحله زندگی متمایز است: تخم، لارو، شفیره و بالغ.

شفیره مگس فورید
شفیره مگس فورید

مدت مرحله بزرگسالی یا بلوغ کوتاه است، آنها جفت می گیرند، تخم می گذارند و می میرند. مگس های بالغ تغذیه نمی کنند، اگرچه برای زنده ماندن به رطوبت بالایی نیاز دارند که در سالن های پرورش قارچ موجود است. ماده های بالغ پس از جفت گیری در لابه لای میسلیوم موجود در کمپوست قارچ، تخم می گذارند.
لاروها در عرض چند روز از تخم ها بیرون می آیند و از میسلیوم در حال رشد و همچنین بافت آبشش های زیر کلاهک قارچ، تغذیه می کنند. این تنها مرحله زندگی است که این آفت در واقع تغذیه می کند و همین مرحله هم برای ضربه زدن به کشت کافی است. زمانی که لاروها تغذیه خود را متوقف می کنند به سمت بالای کمپوست یا لایه پوششی مهاجرت می کنند و در آنجا تبدیل به شفیره می شوند (دوره شفیرگی 5 تا 8 روز می باشد) و مگس های بالغ تقریباً 20 الی 30 روز پس از تخم گذاری ظاهر می شوند.

مگس فورید نر و ماده
مگس فورید نر و ماده

 

عوامل موثر بر آلودگی و رشد مگس فورید

چند عامل بر سرعت رشد و همچنین سرعت پیشروی آلودگی آفت مگس قوزدار تاثیر میگزارند. در ادامه به بیان این عوامل میپردازیم.

کیفیت کمپوست

کیفیت بستر استفاده شده برای کشت قارچ، نقش مهمی دارد. بر اساس آزمایش‌های مختلف، تضاد بین میسلیوم و مگس های قارچ (سیارید و فورید) وجود دارد، کمپوست خوب رشد کرده مگس‌های ماده را برای تخم‌گذاری جذب نمی‌کند و مقدار زیادی از  لاروها توسط میسیلیوم قوی سرکوب می‌شوند. به این ترتیب، رشد شدید میسلیوم باعث سرکوب تخمگذاری و رشد لاروها می شود. و برعکس، کمپوست ضعیف، جایی است که میسلیوم به سختی رشد می کند و بستر مناسبی برای تخم ریزی و رشد لارو مگس ها خواهد بود.

بطور کلی کنترل محیطی از جمله بهداشت کمپوست سازی و انجام درست مرحله پاستوریزه کردن کمپوست، اساس کشت موفق قارچ است. همچنین در مرحله پاستوریزاسیون، تمام توده کمپوست باید در معرض دمای کافی برای کشتن آفات قرار گیرد و همچنین در مرحله کیسه کردن کمپوست نیز باید شرایط را طوری کنترل کرد تا از ورود مگس های بالغ به محل بسته بندی کمپوست، جلوگیری شود.

دما و رطوبت

مگس فورید (مگس گوژپشت) را می توان به نوعی یک نوع آفت فصلی در نظر گرفت؛ فعالیت این مگس در اواخر تابستان شروع شده و در نهایت در پاییز به اوج خود می رسد فعالیت و رشد و تکثیر این مگس در زمستان تقریبا متوقف می شود. دمای پایین، باد با سرعت بالا و بارندگی به عنوان عوامل اصلی آب و هوایی موثر بر فعالیت فورید در نظر گرفته می شوند.

بر طبق مطالعات صورت گرفته دمای 18.5 تا 25 درجه سانتیگراد مناسب ترین دما برای زندگی مگس قوزدار می باشد. رطوبت بالا و دمای خنک (HR > 75٪ و 15 درجه سانتیگراد) به طول عمر مگس کمک می کند و ماده ها بیشتر از نرها تحت تأثیر شرایط محیطی قرار می گیرند.

 

 

چگونگی مقابله با مگس فورید

برای مقابله با مگس فورید باید از چند جهت عمل کرد که مهمترین آن پیشگیری از آلودکی مزرعه قارچ می باشد. به یاد داشته باشید در صورت ورود مگس به سالن پرورش،حشره به سرعت وارد بلوک کمپوست میشود و در عمق آن تخم ریزی میکند و ما هرگز نمیتونیم داخل بلوک کپوست را سم پاشی کنیم.
پس در صورت آلودگی، اقدامات بعدی و کنترل با سم ها و آفت کش ها خیلی موثر نخواهد بود و بیشتر جنبه عمل زیبایی دارند تا درمان!

مگس فورید

کنترل محیطی و پیشگیری از ورود مگس ها

اولین مورد برای پیشگیری از آفت مگس های قارچی، این است که مدت زمان باز ماندن درها را محدود کنید. همچنین می تواند در کنار درها از دمنده های قوی برای جلوگیری از ورود آفت ها استفاده نمایید.

می توان با استفاده از توری های محافظ روی دهانه های تهویه و آب بندی کردن درهای اتاق های پر کردن کمپوست و سالن پرورش، از ورود مگس های بالغ و تخم ریزی آنها جلوگیری کرد. همچنین توجه جداگانه ای باید به حفاظت از مجاری هوا، به ویژه در هنگام خروج هوا معطوف شود، زیرا آنها حاوی بوی کمپوست هستند که مگس ها را جذب می کنند.

از آنجایی که مگس ماده می تواند از کوچکترین سوراخ ها و شکاف ها وارد شود، تورهای استفاده شده باید 16 دهانه در یک سانتی متر مربع داشته باشند. همچنین وجود منافذ در اطراف تورهای محافظ، درها و دیوارها باید حذف شود. در پشت این دیچه ها نیز باید از کاغذهای چسبناک مخصوص برای مگس هایی که از این موانع عبور می کنند، استفاده شود که باید روزانه تعویض و تعداد مگس ها کنترل شود تا در صورت افزایش غیرطبیعی هرگونه آسیب یا درز به وجود آمده ترمیم گردد.

استفاده از کاغذ چسبناک برای به دام انداختن مگس ها
استفاده از کاغذ چسبناک برای به دام انداختن مگس ها

سمپاشی سطح درب های سالن پرورش (مخصوصا درب سمت پر کردن سالن) و سطح اگزوزها نیز می تواند بسیار موثر باشد. برای این منظور از سم Ficam روی سطوح اسپری می‌شود(دقت کنید که این سم به هیچ عنوان برای استفاده روی بستر کمپوست نیست). این سم با مقدار مشخصی شکر مخلوط و بعد اسپری می‌شود(برای جذب مگس ها).

بنابراین اتاق ها باید مهر و موم شده و به درستی غربالگری شوند تا مگس ها نتوانند وارد شوند و زاد و ولد کنند. باید به درز تمامی درها، فن ها، اتصالات سقف، زهکشی ها و کانال کشی توجه شود و هرگونه نقص سریعا برطرف گردد. همچنین تعبیه تله های چراغ دار، در محیط دورتر از درها ممکن است کمک بزرگی باشد.

استفاده از حشره کش برقی برای مقابله با مگس های قارچ
استفاده از حشره کش برقی برای مقابله با مگس های قارچ

 

چند توصیه کلی برای کنترل محیطی آفت مگس قارچ:

    • استفاده از توری های stainless steel (استیل ضدزنگ زدگی) مناسب مگس قارچ (Fly screen) روی اگزوزها و اطمینان از سالم بودن آنها در مراحل مختلف پرورش در هر دوره.
    • اطمینان از هوابند بودن دربهای سالن پرورش (بلافاصله بعد از بستن درب سالن، چراغ ها را خاموش و به دقت درزگیری کنید. پس از درزگیری یک حشره کش در داخل سالن اسپری کنید.)
    • زهکشی های و فاظلاب کف سالن را به طور منظم تمیز کنید.
    • استفاده از چسبهای پهن (300mm) زرد رنگ حشره گیر در قسمت‌های مناسب سالن پرورش و راهرو ها
    • نصب حشره کش های برقی (insect zappers) در سالن و راهروها (در محل های ایمن برای محصول)
    • مانع از ورود حشرات به راهروی مرکزی شوید و آن را هر غروب با سم حشره کش سمپاشی کنید.
    • انجام cookout (بخار دهی سالن) در پایان هر دوره پرورش قارچ
    • سطل زباله را حداقل 50 فوت (15 متر) از ساختمان دور نگه دارید و درب سطل زباله را بسته نگه دارید.
    • درختان و فضای سبز اطراف سالن های پرورش را در شرایط وزش باد، 2 بار در هفته و در شرایط معمولی و سکون، هر 2 هفته یکبار با سم حشره کش سمپاشی کنید.
    • در هنگام پر کردن سالن یا خاکدهی، از دستگاه رطوبت زن با حداکثر توان آن استفاده کنید. (برای مزارع سنتی با درب کوچک، یک دستگاه و مزارع مدرن با درب بزرگ، از 2 دستگاه در ارتفاع و روبروی هم استفاده نمایید)
    • حتی الامکان مانع از باز ماندن درب سالن ها در هنگام قارچ چینی و … شوید. ( استفاده از کش موتوری یا تیوپ در شلنگ)

 

استفاده از دستگاه رطوبت زن در جلوی درب ورودی سالن برای جلوگیری از ورود مگس ها

 

 

کنترل بیولوژیکی مگس های قارچ

تعدادی از نماتدهای حشره‌ های پاتوژن بیماری‌زا (که به میسلیوم قارچ آسیبی نمی رسانند) به دلیل محیط‌های رشد مرطوب در برابر مگس‌های قارچ استفاده می‌شوند. مثلا Steinernema feltiae و Heterorhabditis در برابر سیارید موثر است. Howardula hussey نیز به طور طبیعی بر علیه مگس فورید استفاده می شود.

(البته استفاده از غلظت بالای این نماتدها، علاوه بر اینکه هزینه بالایی دارد، در برخی موارد باعث آسیب به میسلیوم قارچ و یا کاهش عملکرد در فلاش اول شده است.)

Howardula hussey
Howardula hussey

Bacillus thuringiensis israelensis (Bti) نیز یک باکتری است که به طور گسترده در کنترل بیولوژیکی مگس ها استفاده می شود(Bti در برابر لاروهای سیارید موثرتر است). این باکتری هوازی اسپورساز، قادر به تولید پروتئین های حشره کش کریستالی است که به عنوان دلتا اندوتوکسین نیز شناخته می شود که پس از بلعیده شدن توسط لارو حشرات باعث مرگ آنها خواهد شد.

سموم حاوی Bti برای انسان، مهره داران و گیاهان بی ضرر و همچنین کاملاً زیست تخریب پذیر هستند و باعث تجمع محصولات سمی در محیط زیست نمی شوند. از جمله عوامل محدود کننده استفاده از Bt به عنوان یک حشره کش زیستی، هزینه های نسبتا بالا و عدم تضمین فعالیت بیولوژیکی موثر آن است( زیرا ممکن است بسته به سویه و شرایط کشت راندمان عملکرد متفاوت داشته باشد).

سموم حاوی bti

چندین گونه کنه شکارچی موثر بر روی آفات قارچ، نیز برای کنترل بیلوزیکی مگس های قارچ مورد استفاده قرار میگیرند. کنه هایی از جنس Hypoaspis در آزمایشات نتایج مثبتی در کنترل مگس های sciarids و phorids داشته اند و استفاده از آنها در بسترهای تجاری پرورش قارچ، اثرات مخربی نداشته است.

 

در محیط های کمپوست سازی و انبار کردن آن، از تقویت زنبورهای پترومالید طبیعی برای کنترل انواع مگس ها استفاده می شود. انواع زنبورهای گترومالید شامل: Spalangia endius، Muscidifurax raptor، M. zaraptor و M. raptorellus برای کنترل مگس ها استفاده می شود.

 

کنترل شیمیایی (سموم و آفت کش های شیمیایی)

مگس فورید بطور کلی آفت خیلی شدیدی محسوب نمیشود، ولی مهمترین چالش مقابله با این مگس و بطور کلی مگس های قارچ، این است که پرورش دهندگان قارچ گزینه های کنترل محدودی برای مگس های قارچی دارند زیرا اکثر سموم و مواد شیمیایی موثر دیگر تاییدیه سازمانهای بهداشتی را ندارند و امکان استفاده از انها نیست. مثلا موثرترین آفت کش، یعنی دیازینون، دیگر برای استفاده در مزارع قارچ تاییده ندارد!
(دیازینون به دلیل سمیت آن برای ارگانیسم های غیرهدف و سمی کردن کمپوست و در نتیجه انباشته شدن زباله های سمی در محیط زیست، از لیست آفت کش های مجاز در اروپا و آمریکا حذف شده، اگرچه استفاده از آن هنوز در کشورهای دیگر رایج است)

 

وقتی سالن با کمپوست پر می شود، بسترهای تازه باید در چند روز اول با آئروسل (هواپخش)، دود دادن و اسپری کردن آفت کش های مجاز، از مگس ها محافظت شوند. در برخی موارد به منظور کنترل مگس ها، حشره کش ها را به کمپوست اضافه می کنند. هنگام استفاده از حشره کش ها در کمپوست، مخلوط کردن و توزیع یکنواخت ترکیب، بسیار مهم است، زیرا اثر حشره کش به مقدار مناسب آن بستگی دارد.

مهم است که حشره کش از میسلیوم در طول فرآیند تخم ریزی تا حد امکان از دور باشد، زیرا در اثر تماس نزدیک، حشره کش تأثیر نامطلوبی بر رشد بعدی میسلیوم و تشکیل بدن میوه قارچ میگذارد. بنابراین، القای بذر (اسپان)، نباید همزمان با استفاده از حشره کش روی کمپوست باشد. صرف نظر میزان و نوع حشره کشی که استفاده می کنید، زمان اضافه کردن آن به کمپوست، قبل از تخم ریزی می باشد؛ زیرا محافظت از کمپوست قبل از تخم ریزی، تنها راه محافظت از میسلیوم قارچ است.

همچنین خاک پوششی و مواد مورد استفاده برای تهیه آن، باید در یک اتاق تمیز نگهداری شوند. در صورت وجود آفت در خاک، باید آن را با فرمالین یا بخار، پاستوریزه نمود. پس از تهیه خاک پوششی، به منظور کنترل لاروها، آن را با دی فلوبنزورون (دیمیلین) ترکیب می کنند. ترکیب در طول آماده سازی خاک پوششی، باید به طور یکنواخت صورت گیرد و باید در کل جرم لایه پوشش پخش شود. به طور کلی، هر ترکیبی در طول مخلوط کردن محتویات آن به صورت محلول روی مخلوط اعمال می شود. Dimilin همچنین می تواند برای تصفیه خاک پوشش بلافاصله پس از اضافه کردن آن به کمپوست، استفاده شود تا از نفوذ مواد شیمیایی اطمینان حاصل شود.

میزان مصرف توصیه شده دیمیلین (Dimilin)، 4 گرم در لیتر برای هر متر مربع است (به یاد داشته باشید که dimilin در آب حل نمی شود، بنابراین، لازم است به طور مداوم محلول را در حین کار با آن تکان دهید).

 

پس از اعمال خاک پوششی به کمپوست، ورود مگس ها به سالن های کشت باید با آئروسل ها(هوا پخش)، دود و پاشش ریز پراکنده پرمترین، دی کلرووس و پرفوسمتیل (آنومترین، فوربیسید و دی کلرووس) کنترل شود.

مگس هایی که در مراحل بعد یعنی در هنگام میوه دهی وارد سالن می شوند را می توان با دود یا سمپاشی ترکیبات حاوی پیرترید کنترل کرد (البته استفاده مداوم از این ماده می تواند منجر به مقاومت آفات شود، پس باید در مصرف آن دقت کرد).

 

مکان، زمان و چگونگی کنترل آفت مگس قارچ، توسط آفت کش ها

محل و زمان

کنترل‌ها و موواد شیمیایی لازم

نظرات و هشدارها

سالن و قفسه های خالی پرورش قارچ

azadirachtin DDVP (فقط در سالن خالی)

MGK 264 (فقط در سالن خالی)

pyrethrin + PBO
permethrin (فقط در سالن خالی)

پر كردن سالن

azadirachtin

Geranium oil – peppermint – rosemary

مرحله تلقیح بذر (spawning)

azadirachtin

Bacilllus thuringiensis s p . israelensis

Beauveria bassiana GHA

cyromazine (سیرومازین)

Geranium oil – peppermint – rosemary

Isaria fumosorosea

برای موثر بودن، آفت کش ها باید به طور کامل در کمپوست مخلوط شوند. مهم است که بخش های سطح و کناره ها به طور کامل از وجود تخم و لارو پاکسازی شود.

 

(از کمپوستی که در آن از سیرومازین استفاده شده بعد از کشت نمی توان به عنوان کمپوست برای رشد گیاهان دیگر استفاده کرد زیرا مسموم می باشد)

Casing (پوشاندن سطح کمپوست با خاک)

azadirachtin

Bacilllus thuringiensis ssp . israelensis

Beauveria bassiana GHA

Geranium oil – peppermint – rosemary

Isaria fumosorosea

S-methoprene

برای نفوذ خوب، روی لایه خاک پوششی را با آب کافی خیس کنید.

ظاهر شدن بدنه بارده قارچ

azadirachtin

malathion

pyrethrin + PBO
permethrin

کنترل پرواز مگس های بالغ

چیدن قارچ

pyrethrin + PBO (aerosol)

قبل از اینکه قارچ چین ها وارد اتاق شوند، به طور موثر برای سرنگونی مگس های بالغ استفاده کنید.

 

باید دقت کنید که لارو برخی از مگس ها، کنه ها و برخی بیماری ها به راحتی در سراسر مزرعه پخش می شوند، بنابراین، لازم است، در هر سالن از لباس های کار متفاوت استفاده کنید و بر روی کفش هایتان کیسه محافظ جدید که ضدعفونی شده است را استفاده نمایید. ابزار های کار را نیز مرتبا ضدعفونی نمایید.

در پایان دوره کشت همه لاروها و تخم ها باید با بخار دادن کمپوست و سالن ها کشت، از بین بروند. در طول بخار دادن توجه داشته باشید تا به دمای لازم برای از بین بردن آفت ها برسید. اگر امکان بخار دادن فراهم نیست، تمام کمپوست مصرف شده باید فوراً از مزرعه خارج شود و سالن های خالی کشت و قفسه ها، باید با مواد ضدعفونی کننده کاملاً شسته شوند.

 

 

آفت کش های ثبت شده برای استفاده در سالن های پرورش قارچ

نام متداول

نام های تجاری

کلاس 1

کلاس سمیت

موارد استفاده و اقدامات احتیاطی

azadirachtin (neem)

آزادیراکتین

Azatin، Align، Azasol، Debug Tres

BP

IV; خیلی کم

برای کنترل مگس سیارید و فورید با کمپوست یا خاک پوششی مخلوط می شود و رشد مگس را مختل می کند.

برخی از فرمولاسیون های این نوع سم برای استفاده در کشاورزی ارگانیک ثبت شده(OMRI)

Bacilllus thuringiensis ssp. israelensis

Gnatrol DG

MI

IV; خیلی کم

برای کنترل مگس سیارید و فورید با کمپوست یا خاک پوششی مخلوط می شود و رشد مگس را در مرحله لاروی مختل می کند.

Beauveria bassiana GHA

Botanigard

MI

IV; خیلی کم

برای کنترل مگس سیارید و فورید با کمپوست یا خاک پوششی مخلوط می شود. قارچ لارو مگس را آلوده می کند.

برخی از فرمولاسیون های این نوع سم برای استفاده در کشاورزی ارگانیک ثبت شده(OMRI)

سیرومازین (cyromazine)

Armor, Aegis

IGR

III; کم

برای کنترل مگس Sciarid با کمپوست مخلوط میشود و رشد مگس را مختل می کند

(کمپوست مصرف شده و آغشته به این سم را حتی بعد از تصفیه نیز نمی توان برای رشد محصولات غذایی استفاده کرد)

DDVP، dichlorovos

Nuvan Fog 5%

OP

من؛ بالا

کنترل مگس فورید (هنگامی که سالن خالی است استفاده شود) و حداقل 10 روز قبل از ظاهر شدن قارچ ها

Geranium oil; peppermint; rosemary

Brandt Ecotec Plus

BP

IV; خیلی کم

در مرحله لارو بودن مگس ها را کنترل می کند

Isaria fumosorosea

Ancora، PFR-97TM 20% WDG

MI

IV; خیلی کم

کنترل مگس‌های سیارید و فورید در هنگام تخم‌ریزی، تلقیح بذر و پوشاندن بستر کمپوست

برخی از فرمولاسیون های این نوع سم برای استفاده در کشاورزی ارگانیک ثبت شده(OMRI)

malathion

malathion

OP

III; کم

کنترل مگس سیارید و فورید، پس از چیدن قارچ در سالن اسپری می شود.

MGK 264

Alto Cirrus، Cirrus Fogging

هم افزایی

III; کم

اسپری در سالن پرورش خالی و همچنین ورودی ها و جهایی که ممکن است مگس از آن وارد شده یا با آن در تماس باشد

permethrin (پرمترین)

Ambush, Pounce

SP

II-III;
متوسط-کم

کنترل مگس سیارید و فورید به وسیله بخور کردن یا اسپری در هوا برای مگس های بالغ.

(در صورت وجود قارچ در سالن از آن استفاده نکنید)

piperonyl butoxide (PBO)

پیپرونیل بوتاکسید

هم افزایی

IV; خیلی کم

فعالیت سایر مواد آفت کش را بهبود می بخشد. معمولا با pyrethrin ترکیب می شود.

pyrethrin, pyrethrum

پیرترین، پیرتروم

many

NP

III; کم

آئروسل(هوا پخش) یا مایع؛ کنترل عمومی حشرات؛ اثربخشی سریع

برخی از فرمولاسیون های این نوع سم برای استفاده در کشاورزی ارگانیک ثبت شده(OMRI)

S-methoprene

Apex

IGR

III; کم

برای کنترل لارو و تخم مگس هادر نظر گرفته شده است. برای کنترل مگس های بالغ از دوز بالاتر استفاده کنید.

 

 

حشره کش هایی که مجاز به استفاده در پرورش قارچ علیه مگس های قارچ هستند

نام ماده شیمیایی فعال میزان کاربرد ml/m2 روش کاربرد روزهای دوره انتظار حداکثر دفعات مجاز درمان، زمان
Actelic، 50٪ پیریمیسفومتیل 0.5 پاشیدن روی بستر 25 2 مرتبه
Umbush، 25٪ پرمترین 0.5 پاشیدن روی بستر 25 2
آنومترین 50% پرمترین 0.2 پاشیدن روی بستر 25 2
آنومترین 50% زیپرمترین 0.5 پاشیدن روی بستر 25 2
دسیس، 25% دلتامترین 0.2 پاشیدن روی بستر 25 2
دیمیلین، 25٪ دیفلوبنزورون 1-3 گرم در متر مربع مخلوط کردن با خاک پوششی 25 2
کربوفوز 50% مالاته 0.5 سمپاشی دیوارها و کف 25 2
Cipcord، 40٪ زیپرمترین 0.3 پاشیدن روی بستر 25 2
سونت، 10% ژکسافلورون 0.5 پاشیدن روی بستر 25 2
فوربسید، 50% پیریمیسفومتیل 0.5 پاشیدن روی بستر 25 2
زیمبوش، 25% زیپرمترین 0.5 پاشیدن روی بستر 25 2
زیمبوش، 10% زیپرمترین 1.2 پاشیدن روی بستر 25 2
زیمبوش، 10% زیپرمترین 1.2 پاشیدن روی بستر 25 2
زیمبوش، 25% زیپرمترین 0.5 پاشیدن روی بستر 25 2
زیمبوش، 40% زیپرمترین 0.3 پاشیدن روی بستر 25 2
زیمبوش، 25% زیپرمترین 0.5 پاشیدن روی بستر 25 2
شرپا، 25٪ زیپرمترین 0.5 پاشیدن روی بستر 25 2

 

 

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
با تشکر فراوان از جناب مهندس میرزاده (مدیرتولید قارچ ملارد) که ما را در تهیه این مقاله یاری نمودند.
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.
منابع: mdpi.com و pnwhandbooks.org و extension.psu.edu و تعدای از مقالات دانشگاهی
نویسنده: علیرضا صالحی

 

آفات قارچ را با هاگ شناسایی کنید.
4.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا