جهاد کشاورزی

تولید ۶ درصد محصولات کشاورزی کشور در استان تهران

تعداد ۵۱ هزار نفر در بخش کشاورزی تهران به‌عنوان بهره‌بردار فعال می‌باشند

۶ درصد محصولات کشاورزی کشور در تهران تولید می‌شود و این میزان تولید ۴.۵ برابر سهمی است که بر عهده دارد.

شرایط اراضی استان تهران

به گزارش خبرگزاری هاگ، کریم ذوالفقاری پیش از ظهر یکشنبه مورخ ۱۱ تیرماه در جریان جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد  مقاومتی که با حضور محمدحسین مقیمی استاندار تهران و نعمت‌الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران برگزار شد، طی سخنانی ضمن ارائه خلاصه گزارشی از عملکردهای سال گذشته و برنامه‌های سال ۹۷، ضمن اشاره به اینکه در استان تهران دارای ۱۸۷ هزار هکتار اراضی دارای آب می‌باشیم، در همین رابطه توضیح داد: ضمن اینکه مدیریت این میزان از اراضی دارای آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تعداد ۵۱ هزار نفر نیز در بخش کشاورزی تهران به‌عنوان بهره‌بردار فعال می‌باشند.

وی درباره واحدهای فعال این استان اضافه کرد: در استان تهران تعداد ۹۶۲۵ واحد دامداری، ۵۲۵ واحد مرغداری، ۲۹۴۲ گلخانه، ۱۲۴ پرورش قارچ و ۷۵۳ زنبورداری فعال وجود دارد و به میزان ۵۷۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی به ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومان در تهران موجود است.

جایگاه استان در تولیدات کشور

مدیرکل جهاد کشاورزی تهران با اشاره به ظرفیت قابل‌توجه تهران در تولید (تخم‌مرغ- سبزی و صیفی- گل شاخه بریده- قارچ خوراکی و گیلاس)، افزود: ما درزمینه ذکرشده در کشور رتبه نخست را دارا هستیم.

این مقام مسئول در اظهارات خود پیرامون میوه‌های داخلی، این‌چنین گفت: غیر از میوه‌های گرمسیری وارداتی همه محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود و ازلحاظ میوه خودکفا می‌باشیم.

سیاست‌های جدید جهاد کشاورزی

مدیرکل جهاد کشاورزی تهران ضمن اشاره به سیاست جهاد کشاورزی استان در راستای کاهش محصولات آب بر، ادامه داد: درصدد هستیم که محصولاتی را که نیاز به آب زیاد دارند با مدیریت و نظارت بیشتری تولید کنیم و یا بالکل تولید نکنیم و در این زمینه همه تلاش خود را را به‌کار بسته‌ایم.

وی با تأکید بر این نکته که برای پایانه صادرات محصولات کشاورزی به سرمایه‌گذار نیاز داریم، افزود: سرمایه‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی که ارزآوری و ارزش‌افزوده به همراه دارد اتفاق می‌افتد و همچنین اصلاح امور کشت در استان تهران همانند کشت نشایی، کشت محصولات کم آب نیز در برنامه‌های ما قرار دارد

ذوالفقاری در صحبت‌های خود با عنوان اینکه در سال ۹۷ قرار بود ۲۲۶ هزار تن گندم خریداری شود، تصریح کرد: تاکنون ۱۵۰ هزار تن خرید کرده‌ایم و  نزدیک به ۴۰ هزار تن خودمصرفی و بذر است و خرید ادامه دارد و لذا سیاست ما کاهش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح در این زمینه است چراکه طبق آمار ۵۵۰۰ تن هدف‌گذاری تولید بذر گندم داشته‌ایم که تاکنون حدود ۳ هزار تن، ۴۵ هزار تن تولید کود صورت گرفته و تاکنون ۳۵ هزار تن آن تولیدشده است.

کریم ذوالفقاری در طی برگزاری  پنجاه و دومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در شهرستان اسلامشهر و باحضور رحمانی  وزیر صنعت معدن تجارت و انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران برگزار شد طی سخنانی عنوان کرد :

یکی از خواسته های صنعتگران تغییر کاربری اراضی کشاورزی است و پیشنهاد می کنم مجوز احداث شهرک صنعتی در اسلام شهر را صادر کنید.

این مقام مسئول درباره شرایط حال حاضر تولید استان گفت : استان تهران رتبه نخست تولید گل و قارچ در کشور را دارا است و البته امروزه گل استان تهران در بازارهای بین المللی مشتری های خاص خود را دارد.

احداث پایانه صادرات قارچ

ذوالفقاری با بیان اینکه مقدمات احداث پایانه صادرات قارچ در اسلامشهر با جانمایی زمین آغاز شده است گفت: این طرح در مرحله کارشناسی است و با احداث این پایانه برای ۲۰ هزار نفر اشتغال زایی صورت خواهد گرفت.

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خاطر نشان کرد :
خط قرمز ما تغییر کاربری بدون مجوز اراضی کشاورزی است و البته در خصوص تغییر کاربری اراضی درجه ۲ و ۳ نهایت مساعدت را با صنعت گران خواهیم داشت.

مدیرکل جهاد کشاورزی تهران در خصوص ۶ درصد محصولات کشاورزی و تکمیل سخنان خود با اشاره به اینکه درشان استان تهران نیست که شرکتی اعلام کند که گندم تهران سل زدگی دارد افزود: در این زمینه ورود کرده‌ایم و تعطیلات نوروزی نداشتیم و امروز به‌صراحت اعلام می‌کنیم که گندم سل زده در استان تهران نداریم.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا