اخبار جهان در حوزه قارچ

حل چالش برداشت قارچ دکمه ای

ساخت ربات برداشت قارچ دکمه ای توسط شرکت 4AG Robotics

حل چالش برداشت قارچ، شرکت TechBrew Robotics مستقر در بریتیش کلمبیا، کانادا، اخیرا نام تجاری خود را به 4AG Robotics تغییر داده است و برای عملی کردن پروژه جدید خود که یکی از چالش های بزرگ این روزها در صنعت قارچ جهان است، یعنی برداشت قارچ 17.5 میلیون دلار سرمایه مالی جذب کرده است.

این شرکت که در سال 1999 تاسیس شده، در پروژه جدید خود به دنبال ارائه راه‌ حلی کاملاً خودکار برای برداشت قارچ در کانادا و بعد از آن سطح جهان میباشد. چند سالی است که صنعت قارچ در جهان به دلایلی گوناگون که در ادامه توضیح داده خواهد شد، با مشکل کمبود نیروی کار ماهر در بخش چیدن قارچ مواجه شده است. از این رو شرکت های مختلفی دست بکار شده اند تا این چالش را رفع نمایند؛ برداشت قارچ مکانیزه توسط ماشین آلات و ربات ها از مهمترین دستاورد های این شرکت ها می باشد، اما هزینه زیاد برخی از این روش ها فقط از عهده کارخانجات بزرگ برمی آید و در مقیاس های کوچک توجیه اقتصادی ندارد؛ پس مزارع کوچک از پس هزینه های آن برنمی آیند.

اینجاست که پای استارت آپ ها و شرکت های نوپا برای حل چالش برداشت قارچ دکمه ای به قضیه باز میشود؛ شرکت 4AG Robotics نیز یکی از همین کسب و کارهای نوپا در بخش روباتیک و تکنولوژی است که ربات برداشت قارچ مستقل خود را توسعه داده است و ادعا می کند که می‌تواند چالش‌های نیروی کار در صنعت قارچ را تا حد زیادی کاهش دهد.

صندوق سرمایه گذاری نوآوری صنعتی BDC Capital و بانک توسعه کب و کار InBC Investment Corp با راه اندازی یک صندوق 250 میلیون دلاری با هدف ارائه نوآوری و دیجیتالی شدن صنایع کانادا، که با مشارکت سرمایه گذارانی از سراسر کاناد نیز همراه است، تامین مالی این بودجه 17.5 میلیون دلاری حمایتی را بر عهده گرفته است.

برداشت مکانیزه قارچ با ربات
حل چالش برداشت قارچ دکمه ای

ربات برداشت قارچ

شان اوکانر مدیرعامل 4AG، در باره پروژه ربات برداشت قارچ می گوید: برخلاف سایر محصولات کشاورزی، قارچ ها با سرعت شگفت‌انگیزی (4% در ساعت) رشد می‌کنند، به این معنی که اگر چند ساعت برداشت عقب بیفتید، می‌توانید با رشد بیش از حد بستر قارچ، عملکرد و کیفیت محصول خود را از دست بدهید. برداشت قارچ کاری است که به خوبی برای اتوماسیون مناسب است و ربات های خودکار حل کننده این مشکل می باشند.

به گفته اوکانر، ربات برداشتگر ساخت آنها، بستر قارچ را اسکن می کند تا تشخیص دهد چه زمانی باید هر قارچ چیده شود. پس از شناسایی قارچ های آماده، دستگاه قارچ را می چیند، ساقه آن را می کند و محصول را در ظرفی برای فروشگاه مواد غذایی قرار می دهد.

 

 

او می‌گوید: کارهای زیادی توسط تیم‌های بینایی رایانه و هوش مصنوعی ما انجام شده است تا مطمئن شویم که بستر قارچ بطور کامل و صحیح اسکن میشود و قارچ های آماده برداشت درست تشخیص داده شده و مداوم برداشت شود تا راندمان کاری برای مزرعه را به حداکثر برسانیم. سیستم‌های ما کاملاً مستقل هستند و به گونه‌ای ساخته شده‌اند که به طور مداوم بدون دخالت انسان، بصورت 24 ساعته کار خود را انجام دهند.

در حال حاضر، ربات‌ های 4AG برای برداشت قارچ‌های سفید و قهوه‌ای توسعه یافته اند(این گونه ها تقریباً 90 درصد از کل قارچ های کشت شده در جهان را تشکیل می دهند)، اما در آینده آنها قصد دارند تا این ربات ها را برای قارچ های دیگر و همچنین دیگر محصولات کشاورزی گلخانه ای توسعه دهند.

این شرکت قصد دارد با استخدام چند متخصص در امور مکاترونیک، تحقیق و توسعه، هوش مصنوعی و بینایی کامپیوتر، تیم 37 نفره خود را به 60 نفر برساند.

آنها بر این باورند که با گذشت زمان 4AG Robotics به یک شرکت پیشرو در مقیاس جهانی، در برداشت محصولات کشاورزی در فضای داخلی تبدیل خواهد شد و می تواند مشکلات رو به رشد نیروی کار در این صنایع را که برای امنیت غذایی حیاتی هستند را حل کند و مواد غذایی تازه را به جمعیت بزرگ مصرف کنندگان نزدیک کند.

کمبود نیروی کار ماهر

کانادا هشتمین تولیدکننده قارچ در جهان است که اکثریت قریب به اتفاق آن در تورنتو و بریتیش کلمبیا، کشت می شود.

در آوریل 2022، ماری کلود بیبو، وزیر کشاورزی کانادا، سرمایه گذاری 344100 دلاری را برای انجمن پرورش دهندگان قارچ کانادایی اعلام کرد که می تواند برای کمک به تولیدکنندگان در بازاریابی فواید تغذیه ای قارچ، برای مصرف کنندگان استفاده شود. بر اساس داده های دولتی منتشر شده در آن زمان، ارزش صادرات قارچ کانادا در سال 2020 به 361 میلیون دلار رسید.

کمبود نیروی کار ماهر در بخش برداشت قارچ
حل چالش برداشت قارچ دکمه ای

اما در چند سال گذشته کمبود نیروی کار ماهر در این صنعت باعث بروز چالش هایی برای عرضه محصول به بازار و صادرات قارچ کانادا شده است. زیرا بیشتر نیروی کار این صنعت به کارگران مهاجر متکی است که به لطف قوانین و محدودیت‌های جدید در بسیاری از کشورها از جمله کانادا، به‌طور فزاینده‌ای از تعداد آنها کاسته شده است.

اوکانر می گوید: این مشکل با این واقعیت تشدید می شود که یافتن نیروی کار برای برداشت قارچ دشوار است، زیرا این محصول بسیار ظریف است و مهارت بالایی برای برداشت می طلبد.

البته مشکل کمبود نیروی کار ماهر در صنعت قارچ فقط محدود به کانادا نیست و چند سالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز به دلیل قوانین جدید که بعضی از آنها تا حدودی سختگیرانه می باشند، به آن دچار شده اند که باعث پایین آمدن راندمان کاری و افزایش هزینه های تولید برای آنها شده است.
همچنین شغل برداشت قارچ در اکثر نقاط جهان به دلیل روند خسته کننده آن و دستمزد نه چندان بالا، تقاضای زیادی در بین کارگران ندارد.

در سپتامبر سال جاری، 250 کارگر در یک مزرعه قارچ کانادایی واقع در سانی ساید، واشینگتن، طوماری را امضا کردند که در آن خواستار حق مذاکره در مورد افزایش دستمزد و دریافت سهمیه تولید مورد انتظار بود، چیزی که اکثر کارگران آن را نداشتند.

 

برداشت مکانیزه قارچ
برداشت مکانیزه قارچ

به سمت تجاری سازی

4AG چندین طرح مکانیزه را در یک مزرعه قارچ در کانادا به پایان رسانده است، که در اخرین آنها که در یکی از مزارع هایلاین در Abbotsford، بریتیش کلمبیا مستقر شده، روبات‌ها حدود 6 تن (13000 پوند) قارچ را میچینند.

اوکانر می‌گوید که 4AG اکنون وارد مرحله تجاری‌سازی تجارت با 2 سفارش مطمئن از مزارع قارچ (یکی در کانادا و دیگری در اروپا)، به ارزش هر کدام 1 میلیون دلار شده است.
قرار است تا ربات های برداشت قارچ ما در 2 مزرعه واقع در لانگلی بریتیش کلمبیا(کانادا)، و بانکن چمپینیون در هلند، راه اندازی شوند. این ربات ها با استفاده از هوش مصنوعی، بهترین زمان ممکن برداشت محصول و حفظ شرایط بهینه رشد را تشخیص داده و می توانند قارچ ها را بچینند، برش داده و بسته بندی کنند.

اعضای تیم 4AG Robotic
اعضای تیم شرکت 4AG Robotic

سال گذشته کمک 4 میلیون دلاری به 4AG اولین سرمایه گذاری مستقیم در یک شرکت توسط صندوق InBC است که توسط دولت ایجاد و در اکتبر سال گذشته راه اندازی شد. این گروه از شرکت‌های مستقر در بریتیش کلمبیا که در حال انجام اقدامات اقلیمی، نوآوری برای آینده، پیشبرد آشتی یا ارتقای جوامع فراگیر هستند، حمایت می‌کند.

همچنین بودجه جدید 17.5 میلیون دلاری تعلق گرفته به شرکت نیز ما را در این حرکت به سمت تجاری سازی کمک خواهد کرد. شرکت 4AG در مراحل پایانی مذاکره با مزارع دیگر و ایمن سازی ربات های برداشت قارچ است.

ما ثابت کرده‌ایم می‌توانیم مشکل چالش‌برانگیز برداشت قارچ را حل کنیم، اکنون باید ثابت کنیم که می‌توانیم یک شرکت روباتیک را که با همه پیچیدگی‌ها و مسئولیت های پشتیبانی همراه است را توسعه دهیم.

شان اوکانر میگوید: در گذشته (شرکت TechBrew) ما به تولید ربات هایی برای صنعت قهوه و آبجو میپرداختمی اما اکنون با تغییر نام شرکت به 4AG، سعس داریم تا به ساخت دستگاه هایی بپردازیم که در کشاورزی گلخانه ای بکار می آیند و به تامین نیازهای حیاتی مردم و امنیت غذایی آنها کمک خواهد کرد.

ما برای رسیدن این هدف جدید خیلی هیجان زده هستیم.

 

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: agfundernews.com و theglobeandmail.com

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *