خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

خواص قارچ گانودرما برای زگیل تناسلی

با وجود اینکه قارچ های دارویی امروزه توجه جامعه بهداشتی را به خود جلب کرده‌اند، اما خواص و تاثیر آن ها بر روی افزایش ایمنی، هنوز به طور گسترده شناخته نشده است. با وجود خواص قارچ‌های دارویی که تا کنون شناخته شده اند، اما علم مدرن تازه شروع به یادگیری بیشتر در مورد مزایای فوق العاده قارچ ها کرده و تلاش می کند در درک پتانسیل درمانی آن‌ها، عمیق تر شود.

به عنوان مثال، محققان دریافتند که پلی ساکاریدهای قارچی می توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند. اثر تقویت‌کننده سیستم ایمنی قارچ‌های دارویی، به‌ویژه هنگام مقابله با عفونت‌های ویروسی مانند HPV مفید است. بیش از 100 گونه ویروس پاپیلومای انسانی در جهان وجود دارد که در هر سال حدود 14 میلیون نفر را تنها در آمریکا درگیر می کند. به همین دلیل ما به یک سیستم ایمنی قوی برای جلوگیری و مبارزه با این ویروس ها نیاز داریم. قارچ‌های دارویی و عصاره‌های قارچ مانند AHCC نه تنها سلول‌های دفاعی بدن مانند ماکروفاژها را فعال می‌کنند، بلکه التهاب را نیز کاهش می‌دهند. در این مطلب قصد داریم خواص قارچ گانودرما را مستقیما در درمان زگیل تناسلی بررسی کنیم.

برای درک تاثیر این نوع قارچ ها بر روی درمان زگیل تناسلی باید ابتدا قارچ گانودرما را بشناسیم، سپس تاثیر ویروس HPV بر روی بدن را را بررسی کنیم. بعد از شناخت قارچ و ویروس، باید خواص قارچ گانودرما که مستقیما بر روی درمان بیماری ناشی از این ویروس تاثیر گذار است را مرور کنیم.

قارچ گانودرما چیست ؟

قارچ گانودرما ( Ganoderma ) با که نام علمی آن Ganoderma Lucidum است، از گونه قارچ‌های قرمز و چتری است که در طبیعت بر روی چوب و تنه درختان رشد می‌کند. گانودرما دارای ۸۰ گونه مختلف است و گیاهی وحشی و خودرو در طبیعت است که با توجه به ارزش تغذیه ای و درمانی بسیار بالایی که دارد، این روزها در مزارع پرورش قارچ نیز با تکنیک‌های ویژه تولید می‌شود. گانودرما با قارچ های خوراکی که می شناسید بسیار متفاوت است. بافت چوبی، براق و صیقلی این نوع قارچ موجب می شود تمایز آن با سایر قارچ ها کاملا مشخص باشد. قسمت هاگدان گانودرما شبیه به کلیه انسان و به رنگ قهوه ای- قرمز است که در لبه های قارچ، کمرنگ تر می شود.

گانودرما از هزاران سال پیش در طب سنتی آسیای شرقی مورد استفاده قرار می گرفته است.  در حال حاضر قارچ گانودرما در سراسر جهان شناخته شده و در طب سنتی این گیاه شگفت انگیز در درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی به کار می رود و به عنوان معجونی شفابخش مورد استفاده قرار می گیرد.

در این قارچ چندین مولکول از جمله تری‌ترپنوئیدها، پلی‌ساکاریدها و پپتیدوگلیکان‌ها وجود دارند که احتمالا دلیل اثرات درمانی آن باشند. مصرف این قارچ ها به صورت تازه، فرم‌ پودری یا عصاره‌هایی که حاوی این مولکول‌های خاص هستند رایج است. 

تاثیر قارچ گانودرما در درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی نام یک بیماری عفونی پوستی است که از جمله بیماری‌های آمیزشی یا SDT محسوب می‌شود که بر اثر رابطه جنسی با فرد مبتلا و همچنین تماس پوست فرد سالم به پوست فرد آلوده منتقل می‌شود. عامل اصلی به وجود آورنده زگیل تناسلی ویروسی تحت عنوان ویروس HPV است.

زگیل تناسلی زائده‌ گوشتی و نرمی است که در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد می‌شود که عموما می تواند باعث درد، ناراحتی و خارش شود. تخمین زده می‌شود که تنها ۱۰٪ از افرادی که با HPV تماس دارند، به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند و بسیاری از افراد که عفونت HPV دارند، هیچ علامتی ندارند. در بسیاری از موارد، زگیل‌های به وجود آمده بسیار کوچک هستند و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند.

زگیل تناسلی در خانم‌ها، می‌تواند روی بخش بیرونی آلت تناسلی، دیواره‌های واژن، ناحیه بین دستگاه تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعد و دهانه رحم مشاهده شود. در مردان، این زگیل ممکن است در نوک یا ساقه آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد ایجاد شود. زگیل تناسلی چه در مردان و چه در زنان، معمولا با خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی همراه است و هنگام مقاربت ممکن است باعث بروز خونریزی شود.

علاوه بر نواحی تناسلی، این زگیل می‌تواند در دهان یا گلوی فردی که با یک فرد آلوده تماس جنسی دهانی داشته است ایجاد شود. زگیل تناسلی ممکن است در افرادی با سیستم ایمنی سرکوب‌شده به خوشه‌های بزرگ تکثیر شود.

 بهترین راه پیشگیری از این بیماری، واکسن گارداسیل یا واکسن زگیل تناسلی است که علاوه بر ویروس HPV، از ابتلا به سرطان رحم جلوگیری می‌کند.

ویروس HPV چیست؟

HPV یک ویروس بسیار شایع است که موجب عفونت پوست و مخاط می‌شود. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از شایع ترین عفونت های دستگاه تولید مثل است که معمولاً از طریق رابطه جنسی منتقل شده و موجب طیفی از سرطان ها و دیگر علائم بالینی در زنان و مردان می شود. ویروس HPV در زنان موجب سرطان دهانه رحم می شود که چهارمین سرطان شایع در بین خانم ها است.

بیش از 100 نوع ویروس HPV شناسایی شده است که بیش از 40 نوع آن موجب عفونت دستگاه تناسلی می شود. برخی از این ویروس ها توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به عنوان ویروس های پر خطر طبقه بندی شده اند و ابتلا به آن در انسان موجب سرطان می شود. ویروس های HPV نوع 16 و 18 دو نوع ویروس سرطان زا هستند که مسئول حدود 70% موارد سرطان دهانه رحم هستند. نوع های 31، 33، 45، 52 و 58 با هم حدود 15% موارد سرطان دهانه رحم را شامل می شوند. ویروس HPV نوع 6 و 11 کم خطر بوده و سرطان زا نیستند اما ممکن است موجب زگیل تناسلی شوند. 

سیستم ایمنی بدن معمولا عفونت‌های ویروس HPV را کنترل می‌کند تا باعث سرطان نشوند. عفونت‌های پرخطر ویروس HPV اگر ادامه ‌یابند، می‌توانند باعث سرطان شوند، زیرا گاهی اوقات عفونت‌های HPV با موفقیت توسط سیستم ایمنی کنترل نمی‌شوند. 

با توضیحات ارائه شده می توان متوجه شد قدرت سیستم ایمنی بدن در درمان بیماری ناشی از این ویروس، بسیار موثر است. علاوه بر این خواص قارچ برای پیشگیری و درمان سرطان نیز می تواند به درمان این بیماری کمک کند. پس باید خواص قارچ گانودرما مرتبط با این موارد را بررسی کرد. 

خواص قارچ گانودرما در درمان زگیل تناسلی چیست؟

قارچ گانودرما خواص بسیار زیادی دارد که شامل جلوگیری از سرطان و تقویت سیستم ایمنی است. بنابراین مصرف آن برای درمان زگیل تناسلی بدون شک بی‌تأثیر نخواهد بود. برخی از شرکت‌های داروسازی از این گیاه برای تولید داروهای درمانی نیز استفاده می‌کنند.

این سوال که (تاثیر قارچ گانودرما در درمان زگیل تناسلی چیست؟) ممکن است برای بسیاری از کسانی که با قارچ گانودرما آشنا هستند،پیش بیاید. بسیاری از محققین در زمینه تاثیر قارچ گانودرما بر HPV تحقیقات انجام داده‌اند. نه تنها قارچ گانودرما، که دیگر قارچ‌های دارویی نظیر شیتاکه و ترکی تیل نیز قادر هستند به خوبی با ویروس‌های مختلف بدن مبارزه کنند.

تاثیر قارچ گانودرما بر تقویت سیستم ایمنی بدن و خواص ضد سرطانی که دارد، می تواند در درمان بیماری های ناشی از ویروس HPV موثر باشد که در ادامه آن را بررسی می کنیم.

خواص گانودرما در درمان زگیل تناسلی

تقویت سیستم ایمنی بدن با قارچ گانودرما

یکی از مهم‌ترین اثرات قارچ گانودرما، تقویت سیستم ایمنی بدن است. با وجود این که برخی از جزئیات در این مورد هنوز نامشخص هستند، اما مطالعات و آزمایش‌ها نشان داده‌اند که این قارچ می‌تواند بر روی ژن‌های گلبول‌های سفید، که بخش‌های حیاتی سیستم ایمنی بدن هستند، تأثیر بگذارد. علاوه بر این، برخی از انواع گانودرما ممکن است مسیرهای التهابی در گلبول‌های سفید خون را دستخوش تغییر کنند. برخی تحقیقات بر روی بیماران سرطانی نشان داده‌ است که برخی از مولکول‌های موجود در قارچ گانودرما می‌توانند فعالیت نوعی گلبول سفید را نیز افزایش دهند.

اگرچه بیشتر فواید قارچ ریشی برای سیستم ایمنی در افراد بیمار مشاهده شده‌است، اما شواهدی وجود دارد که نشان داده‌اند که این قارچ می‌تواند به افراد سالم نیز کمک کند. به طور کلی مشخص است که این قارچ بر گلبول‌های سفید خون و عملکرد سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد. با این حال تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان فواید آن در افراد سالم و بیمار مورد نیاز است که دست بررسی است.

خواص ضد سرطان رحم قارچ گانودرما

بسیاری از افراد این قارچ را به دلیل خواص آن برای مقابله با بیماری سرطان مصرف می‌کنند. یک مطالعه روی بیش از 4000 فرد درمان شده که پیش از این به سرطان سینه مبتلا بودند، نشان داد که حدود 59٪ از آن ها قارچ گانودرما مصرف می‌کردند. همچنین برخی از آزمایش‌ها نشان داده است که این قارچ می‌تواند باعث مرگ سلول‌های سرطانی شود.

خواص گانودرما برای درمان زگیل تناسلی

نتایج تحقیقات علمی تاثیر قارچ گانودرما بر روی زگیل تناسلی و ویروس HPV

در مقاله ای که توسط مؤسسه کاکرین منتشرشده و حاصل تحقیق متخصصانی از دانشگاه لیورپول بر روی خواص درمانی قارچ گانودما بود، تأثیرات مثبتی در اثر استفاده از این قارچ به صورت جانبی برای کمک به روش‌های معمول درمان سرطان دیده شده‌ است.

انجمن اطلاعات پزشکی فرانسه، مطالعه ای بر روی ۴۷۲ بیمار مبتلا به التهاب لثه انجام دادند که از نظر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این ارزیابی ۶۱ بیمار از لحاظ HPV16 یا HPV18 مثبت بودند. ۲۰ نفر از بیماران HPV مثبت به صورت رندوم انتخاب شده و با قارچ های دارویی Laetiporus sulphureus تحت درمان قرار گرفتند. به ۴۱ بیمار قارچ دم بوقلمون و گانودرما (گانودرما لوسیدوم) داده شد. بعد از دو ماه، محققان دریافتند که ۸۸ درصد از ۴۱ بیمار تحت درمان با قارچ دم بوقلمون و گانودرما از لحاظ HPV منفی شدند. در گروه دیگر، ۵ درصد HPV منفی را نشان دادند. قارچ های دارویی توانایی های ضد ویروسی خود را در سایر تحقیقات هم نشان دادند.

مطالعه ای دیگر که توسط موسسه ملی بهداشت عمومی مکزیک و دانشگاه مستقل ملی مکزیک انجام شده است، سلول های دهانه رحم انسانی آلوده به ویروس پاپیلومای انسانی (زگیل تناسلی ) به همراه سلول های سرطانی دهانه رحم مورد آزمایش قرار گرفتند. سلول ها با غلظت های مختلف عصاره آبی قارچ گانودرما لوسیدوم به صورت هر ۲۴ ساعت مورد بررسی قرار گرفتند. منابع مختلفی از قارچ گانودرما لوسیدوم در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفت که یک منبع از چین و دو منبع از مکزیک انتخاب شدند. پس از شکست DNA هسته، محققان دریافتند که سه عصاره قارچ گانودرما لوسیدوم رشد سلول های سرطانی و آلودگی HPV بین سلول ها را متوقف کردند.

در این مطالعه ، اثر عصاره های آبی قارچ دارویی Lingzhi یا گانودرما لوسیدوم Reishi ، Ganoderma lucidum را که از سه نقطه جهان (چین ؛ و مورلوس و میکوآکان ، مکزیک) به دست آمده است بر سلولهای دهانه رحم تغییر یافته توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HeLa و SiHa) و C مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که عصاره آبی G. lucidum به دست آمده از سه محل تولید تاثیر مهارکنندگی روی تکثیر سلول‌های آلوده اچ پی وی (زگیل تناسلی) دارد. آنها همچنین در سلولهای سرطانی HeLa ، SiHa و C-33A باعث آپوپتوز و توقف چرخه سلولی شدند.

بنابراین ، مشخص شد که عصاره های آبی G. lucidum به دست آمده از سه مکان مختلف ، اثر مهاری بر روی سلول های سرطانی ایجاد می کنند و ممکن است دارای یک روش درمانی بالقوه برای پیشگیری و درمان زگیل تناسلی (HPV) باشند.

سرطان گردنه رحم  در سراسر جهان در رده دوم دسته بندی جمعیتی سرطان‌های  زنان قرار دارد. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نوع 16 یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده سرطان دهانه رحم است. ناحیه E6 ژنوم HPV 16 برای آنکوپروتئین مسئول  بیماری زایی آن است. انکوپروتئین E6 در سرطان دهانه رحم و رده های سلولی ناشی از سرطان گردن رحم فراوان است. قارچ گانودرما از زمان های پیشین به طور سنتی به عنوان یك داروی تقویت سیستم ایمنی و ضد توموری مورد استفاده قرار می گیرد. در مطالعات اخیر، تاثیر آن حتی در استفاده از آن طی شیمی درمانی به اثبات رسیده است. با توجه به اهمیت انکوپروتئین E6 در سرطان زایی سرطان دهانه رحم ، این مطالعه با هدف غربالگری عصاره های دیکلرومتانن خام ، اتانول ، آب و پلی ساکاریدهای گانودرما لوسییدوم برای توانایی سرکوب بیان HPV 16 E6 و ارزیابی ثانویه انجام شد.

متابولیت های که در عصاره خام سلول‌های CaSki وجود دارد با عصاره های خام تحت درمان قرار گرفتند و سپس تحت پروتکل ایمونوسیتوشیمی قرار گرفتند. تمام عصاره های  G. lucidum سبب سرکوب HPV 16 E6 شدند.  عصاره دی کلرومتان در مقایسه با سایر عصاره ها فعال تر است. عصاره دیکلرومتان سپس برای ارزیابی متابولیت ثانویه موجود در معرض کروماتوگرافی با لایه نازک قرار گرفت. مطالعه حاضر نشان می دهد که عصاره دی کلرومتان G. lucidum دارای فلاونوئیدها ، ترپنوئیدها ، فنولیک ها و آلکالوئیدها است. کار جداسازی بیشتر روی عصاره دی کلرومتان G. lucidum می تواند ما را به سمت ترکیبات با فعالیت ضد HPV 16 E6 امیدوار کند.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا