آموزش تولید و پرورش قارچ

عوامل تأثیرگذار در رشد میسیلیوم قارچ 

پارامترهای موثر در رشد میسیلیوم قارچ دکمه‌ای

عوامل متعددی در رشد میسیلیوم قارچ در کمپوست تأثیرگذار هستند. در این مقاله به بررسی اجمالی مهمترین عوامل آن می‌پردازیم.

میزان آمونیاک کمپوست

میزان آمونیاک ایده‌ال برای کشت قارچ کمتر از 10ppm است. وجود مقدار بیشتر از آن دارای اثر سمی و مانع رشد مطلوب میسلیوم قارچ خواهد شد.

در زمان تولید کمپوست پیش از ورود آن به تونل هوادهی، با بررسی و استنشاق بوی کمپوست و اطمینان از نبود بوی آمونیاک در آن، عملیات هوادهی انجام می‌گردد. همچنین برای بالا بردن دقت در تعیین میزان دقیق آمونیاک از دستگاه گازسنج (دراگر) استفاده می‌کنند.

البته یک پرورش‌دهنده قارچ حرفه‌ای باید بتواند از طریق بررسی فیزیکی ساختار کمپوست و بوی آن تا ۴۰-۵۰ درصد کمپوست خود را بررسی کند. ولی باز هم باید بررسی آزمایشگاهی صورت گیرد.

 

PH کمپوست

میزان PH (اسیدیته) ایده‌ال کمپوست برای رشد میسیلیوم، 7 الی 7.5 است. در صورتیکه میزان اسیدیته از این دامنه بالاتر رفته و محیط کمپوست قلیایی (بازی) شود، مانع رشد میسلیوم در کمپوست خواهد شد.
حال اگر این میزان تنها با اندکی اختلاف و در حد چند دهم به محیط قلیایی گرویده باشد، تاخیر در رشد میسیلیوم مشاهده خواهد شد. این تأخیر در رشد، شرایط را برای ظهور کپک‌های رقیب مهیا و روند آلودگی کمپوست را تسهیل خواهد کرد.

افزایش زمان اسپان‌ ران (رشد میسلیوم در کمپوست) به دلیل بالا بودن PH ، موجب کاهش عملکرد کمپوست نیز خواهد شد. چراکه هرچقدر زمان اسپان ران طولانی‌‌تر باشد از پتانسیل کمپوست به‌ عنوان منیع غذایی میسیلیوم خواهد کاست.

 

رطوبت

رطوبت بیش‌ از حد کمپوست قارچ به دلیل اثرات محدودکننده آن بر تهویه کمپوست درون بلوک یا کیسه، مانع رشد مطلوب  میسلیوم قارچ خواهد شد. در نتیجه ریسک گسترش آلودگی را بالا می‌برد. از آنجا که معمولا رطوبت بالا در کمپوست اثرات مستقیم بر میزان آمونیاک کمپوست دارد، بنابراین در زمان مواجه شدن با رطوبت بالا در کمپوست، پارامتر آمونیاک نیز باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

رطوبت کم نیز موجب تأخیر در رشد میسلیوم شده، عملکرد و باردهی آن را کاهش می‌دهد. دلیل آن این واقعیت است که آب ضمن نقش در ساختار قارچ ، مهمترین انتقال دهنده مواد غذایی از کمپوست به مقصد سطح بستر و تولید محصول است.

 

آموزش تولید و پرورش قارچ را در هاگ دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

نوشته های مشابه