حرف ما در صنعت قارچ

هشدار؟؟

قابل توجه هیئت مدیره و ریاست محترم انجمن صنفی

هیئت مدیره و ریاست محترم انجمن صنفی

ضمن عرض ادب، احتراما در ذیل به یکی از معضلات مهم صنعت پرداخته می شود و در آخر پیشنهاداتی برای جلوگیری و مبارزه با این چالش در حال توسعه که سلب آرامش و امنیت را در صنعت نشانه رفته، تقدیم میگردد.

صنعت قارچ کشور همواره دست به گریبان معضلات و مشکلات خرد و کلان است و در نتیجه این چالش های همیشگی، خستگی و نارضایتی شغلی ویژه ای نزد تولید کنندگان و فعالان صنعت احساس می شود. لذا بر همه ما واجب است تا ضمن شناسایی مشکلات و علل آن، با معرفی راه کارهای منطقی و اجرایی به صنعت در راه کاهش فشارهای موجود، حداکثر همیاری و همکاری را داشته باشیم.

عدم برگشت وجه فروش قارچ از سوی عده ای از ویزیتورها و واسطه های فروش، یکی از معضلات و چالش های مهم صنعت در شرایط خاص کنونی بازار و جامعه است که متاسفانه با توجه به بالا رفتن قیمت فروش قارچ در این اواخر سایه سنگین آن بر نمایندگان فروش قارچ مزارع و در حقیقت بر کل فعالان قارچ کشور گسترده و در حال توسعه است. پیش بینی می شود با توجه به نزدیک شدن به فصول خنک و مناسب برای تولید بیشتر در نیمه دوم سال و ثبات نسبی در میزان تقاضا در بازار، روز به روز این معضل به مشکل جدی تر و بزرگتری تبدیل شده و در نتیجه آن آسیب ها و لطمات زیادی به بدنه صنعت از حیث اعتماد فی مابین آحاد صنعت و مسایل مالی دربین ایشان وارد شود.

متاسفانه در بین ویزیتورها و واسطه های فروش قارچ که در حقیقت پل ارتباطی بین نمایندگان فروش مزارع در مراکز فروش قارچ و مشتریان نهایی هستند، تعداد قلیلی وجود دارند که با شیطنت های خود و عدم پرداخت وجوه حاصل از فروش قارچ موجبات خسارات و آسیب های فراوانی را برای صنعت فراهم می آورند و در عوض به زندگی شخصی خود سر و سامانی می دهند.

پیش از این به دلیل قیمت پایین هر کیلو قارچ و هزینه های نسبی پایین تولید، تحمل عدم پرداخت یا دیر کرد در پرداخت هم برای نمایندگان فروش مزارع و هم برای خود تولید کنندگان قابل تحمل بود ولی در شرایط بسیار سخت اقتصادی امروز، این توان و ظرفیت تحمل در هیچ یک از نمایندگان فروش قارچ و حتی درکمتر مزرعه ای دیده می شود.

واقعیت غیر قابل انکار در این بخش این است که با توجه به وجه قلیل حق العملی که مزارع به نمایندگان فروش خود بازای فروش هر کیلو قارچ پرداخت می کنند، آسیب پذیری ایشان در قبال سوء استفاده ویزیتورهای فرصت طلب بسیار زیاد است که موجبات نگرانی در بین این قشر خدوم صنعت و به دنبال آن مزارع تولیدی همکار ایشان را سبب شده است.

نظر به اینکه هر یک از نمایندگان فروش مزارع، سرمایه های شخصی قابل توجهی را به منظور تسریع و سهولت در باز پرداخت به مزارع همکار خود وارد بازار کرده اند و پرداخت های به روز به مزارع به عنوان روش کار در دستور کار ایشان قرار دارد، با عدم پرداخت از سوی ویزیتورهای مغرض، آسیب جدی در مرحله اول به نمایندگان فروش مزارع و در ادامه با حذف ایشان، به مزارع تولیدی وارد خواهد شد و نتیجه آن چیزی جزءخسارت سنگین به صنعت تولید قارچ کشور نخواهد بود.

نباید اجازه داد به خاطر سودجویی قشر قلیلی در صنعت، اکثریتی با به خطر انداختن تمام سرمایه های زندگی خود، تاوان سنگین آن را بپردازند . به خاطر داریم که در سال های قبل نیز در این راستا گام های کوچکی برداشته شد که متاسفانه عقیم ماند. در این برهه که مشکلات اقتصادی و تامین نقدینگی، خواب هر کسی را پریشان می کند باید به فکر چاره ای بود تا این گونه سوء استفاده ها و خسارات آن به حداقل رسیده و ناامنی در فضای کسب و کار به صفر نزدیک شود.

در این خصوص پیشنهادات ذیل می تواند تا حدود قابل توجهی گره گشای این معضل در صنعت باشد.

1- شناسایی و معرفی ویزیتورهای بدحساب و فرصت طلب به انجمن صنفی.
2- تهیه اساسنامه یا شیوه نامه مناسب برای برخورد با ویزیتورهای بدحساب.
3- تشکیل کمیته حل اختلاف با مشارکت منتخبین نمایندگان فروش مزارع و انجمن صنفی برای راهبری پرونده های مطروحه.
4- اختصاص زمان حداکثر یک ماهه براساس حکم کمیته اختلاف به ویزیتور برای حل و فصل مشکل و اختلاف حساب احتمالی ایشان با نمایندگان فروش مزارع.
5- معرفی رسمی ویزیتورهای بدحساب از سوی کمیته حل اختلاف به صنعت و بایکوت فعالیت اقتصادی ایشان تا تسویه حساب با طلبکاران.
6- عدم همکاری مزارع و نمایندگان فروش آنها با ویزیتوران بدحساب تا اعلام اتمام آن از سوی کمیته حل اختلاف .
7- تکمیل پرونده و تجمیع شکایت ها از ویزیتوران بدحساب به طرفیت کمیته حل اختلاف و شکایت قانونی از فرد متخلف توسط وکیل حقوقی کمیته و در ادامه توقیف اموال و… تا وصول مطالبات.

8- برخورد مشابه با اشخاص حقوقی و حقیقی که با بی توجهی به مراحل فوق با فرد بد حساب اقدام به معامله و همکاری دارند به جرم معاونت در تخلف مطرح شده و سلب آرامش در فضای کسب و کار صنعت قارچ کشور.

در خاتمه لازم به ذکر است که اگر برخورد به موقع و مناسبی با این گروه از سود جویان در صنعت نشود، در زمان کوتاهی دامنه آسیب های ناشی از سودجویی ایشان بزرگ تر شده و دود حاصله به چشم تمام فعالان در صنعت خواهد رفت.

سردبیر

حرف ما در صنعت قارچ به نقد و بررسی مشکلات درون صنفی است با ما در هاگ همراه باشید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا