خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

قارچ هایی که برای درمان کبد چرب مفید هستند

کدامها قارچها برای درمان کبد چرب مناسبند؟

امروزه کبد چرب یک بیماری شایع در اکثر مردم است که متاسفانه درمان قطعی برای آن تا کنون ارائه نشده و افراد زیادی به شدت با این بیماری دست به گریبان هستند. مصرف انواع قارچ برای درمان کبد چرب ، یکی از روشهای سنتی است که مورد توجه مردم و پژوهشگران قرار گرفته و مطالعات نشان میدهد که توانسته در بهبود و حتی درمان این بیماری موثر باشد. در این جا به شما گونه هایی از قارچهای موثر را معرفی میکنیم

کبد چرب چیست؟

آیا می دانستید که کبد شما کارخانه فرآوری شیمیایی بدن شما است؟ با بیش از 500 عملکرد، کبد یکی از مهمترین ارکان زندگی است که نقش‌های حیاتی زیادری را از جمله فیلتر کردن خون، از بین بردن و حذف مواد سمی و کمک به هضم و جذب چربی‌ها ایفا می‌کند. علاوه بر این، کبد مواد مغذی مهمی از جمله آهن، مس، ویتامین های A، D، K و B 12 را ذخیره نموده، به تنظیم کلسترول بدن و تعادل هورمونی کمک می‌کند.

متاسفانه با مصرف غذاهای غیرارگانیک و آلودگی‌های جوامع صنعتی، روز به روز بیماری های کبدی در حال گسترش است، به طوری که بیماری کبدی الکلی، سرطان کبد، سیروز، کیست کبدی، فیبروز، هپاتیت، زردی، کلانژیت اسکلروزان اولیه، و بیماری کبد چرب از جمله مهمترین بیماریهای کبد به شمار می‌روند.

کبد چرب که استئاتوز کبدی نیز نامیده می شود، به معنی چربی بیش از حد در کبد است که امروزه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در کشور محسوب می‌شود. چاقی مهمترین دلیل ایجاد این بیماری است، اگر چه فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، گرسنگی، سوء تغذیه پروتئین، کاهش وزن سریع، ژنتیک و استفاده از برخی داروها مانند تتراسایکلین و کورتیکواستروئیدها نیز می‌تواند به بیماری کبد چرب منجر شود.

متاسفانه اکثر مردم نمی‌دانند که چه زمانی کبد چرب دارند، و وقتی مطلع می‌شوند که بیماری پیشرفت چشمگیری داشته است. هنوز دارویی قطعی برای معکوس کردن بیماری کبد چرب، ثابت نشده، اما با این وجود کارهای زیادی را می‌توان انجام داد.

مراقبت از کبد

در مورد حفظ سلامت کبد، اصول اولیه ای وجود دارد که با رعایت آنها می توانید کبد خود را در بهترین حالت نگه دارید. از مهمترین کارهای کلیدی در درمان بیماری کبد چرب، حذف یا کاهش عوامل استرس‌زا، ایجاد و حفظ وزن مناسب، کاهش قرار گرفتن در معرض سموم، محدود کردن مصرف الکل و دریافت ورزش منظم، خوردن یک رژیم غذایی سالم و محدود کردن مصرف داروهایی مانند استامینوفن است که می‌تواند به مراقبت از کبد منجر شود.

قارچ‌های موثر برای بیماری کبد چرب

مواد گیاهی بسیاری برای درمان کبد چرب در طب سنتی کشورهای مختلف به کار گرفته می‌شود که استفاده از انواع قارچ‌ها یکی از این مواد است. تجربیات سنتی نشان داده که استفاده متناوب بعضی از گونه‌های قارچ در بهبود و درمان این بیماری موثر بوده و در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای آسیای جنوب شرقی به کار گرفته می‌شود. ما در این میان قارچ‌هایی را که از پشتوانه پژوهش‌های آکادمیک برای درمان بیماری کبد چرب برخوردارند، فهرست کرده‌ایم:

قارچ ریشی قرمز ژاپنی

قارچ ریشی قرمز ژاپنی (گانودرما) از طریق مکانیسم های مختلف به سم زدایی کبد کمک می کند. یک مطالعه در سال 2017 بر روی تری ترپنوئیدها و پپتیدهای پلی ساکارید – ترکیبات موجود در گانودرما لوسیدوم – نشان داد که مصرف این قارچ می‌تواند به طور کلی کبد چرب خفیف را به حالت عادی بهبود دهد. این کار با افزایش محتوای گلوتاتیون بدن انجام می‌گیرد که یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیبهای احتمالی می‌پردازد و در کبد حذف سموم از بدن را آسان‌تر می‌کند.

قارچ کرگدن لیگنوسوس (Lignosus rhinoceros)

مطالعه‌ای در جولای سال 2022 نشان داده که قارچ کرگدن لیگنوسوس (Lignosus rhinoceros) که به عنوان یک داروی عامیانه در آسیای جنوب شرقی استفاده می‌شود، می‌تواند به عنوان آنتی اکسیدان و تعدیل کننده ایمنی عمل کرده و تعدیل‌کننده خوبی برای بیماری کبد چرب باشد. نتیجه این تحقیق بیانگر آن است که HFD مبتنی بر گیاه می‌تواند، یک عامل موثر بر بهبود کبد چرب و سلامت کبد باشد و می‌توان از آن در رژیم غذایی فرد استفاده کرد.

قارچ شیتاکه

گزارشی در ژانویه 2022، نشان داده که قارچ شیتاکه با داشتن موادی چون β-گلوکان به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. این قارچ برای هزاران سال به عنوان منابع غذایی و دارویی مورد استفاده قرار گرفته و پژوهش‌ها نشان داده که توانسته نقش چمشگیری در سرعت بهبود عملکرد کبد داشته باشد. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که افزایش مصرف ماده قارچ، می‌تواند یک استراتژی قابل قبول برای کاهش اثرات نامطلوب رژیم‌های غذایی به سبک غربی بر میکروبیوتای روده و محور روده-کبد در کبد چرب باشد.

قارچ میتاکه

برای تعیین اثر بخشی قارچ میتاکه در مهار بیماری کبد چرب، پژوهشی در سال 1996 انجام شد که نشان داد این قارچ توانایی تغییر متابولیسم لیپید را با مهار تجمع چربی‌های کبد و افزایش لیپید دارد. به این ترتیب می‌تواند بیماری کبد چرب را بهبود دهد و در مواردی به درمان منجر گردد.

قارچ چاگا

پژوهش‌ها حاکی از آن است که قارچ چاگا می‌تواند برخی از بروز بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب جلوگیری کند یا شدت آنها را کاهش دهد. عصاره چاگا قادر به محافظت از بافت کبد در برابر اثرات تترا بوتیل هیدروپراکسید، – یک ماده شیمیایی شناخته شده برای آسیب کبد- است. به علاوه چاگا با کاهش فشار خون و کلسترول و همچنین تحریک متابولیسم و افزایش آنتی اکسیدان‌های مفید، منجر به بهبود عملکرد کبد می‌شود.

جمع‌بندی

در حالی که مصرف قارچهای مفید مطمئناً بهانه‌ای برای پرخوری، یا نداشتن ورزش و استفاده از رژیم غذایی ناسالم نیست، اما  به نظر می‌رسد مصرف منظم یکی از انواع قارچ‌ها، می‌تواند منجر به محافظت و حمایت از کبد گردد.

سایر خواص قارچ را در هاگ بخوانید.
4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا