انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

قارچ سیلوسایبین (مجیک ماشروم یا قارچ جادویی)

ماشروم Psilocybin ، روانگردان یا مخدر؟

قارچ سیلوسایبین (Psilocybin) که در بین عامه مردم با اصطلاحاتی نظیر مجیک ماشروم، قارچ جادویی یا ماشروم معروف است، در واقع یک نوع قارچ سمی است که خاصیت توهم زایی دارد.

ماده مخدر ماشروم که این روزها متاسفانه بین جوانان رواج یافته است، در واقع خشک شده این قارچ با نام علمی “قارچ سیلوسایبین” میباشد و دلیل نامگذاری آن وجود ماده “سایلوسین Psilocin” است که ترکیبی طبیعی از Psychedelic است. استفاده از این قارچ توهم زا به علت خاصیت روانگردانی، سابقه‌ای طولانی در آیین‌های روحانی و مذهبی داشته است و امروز در اکثر نقاط جهان جزو مواد مخدر طبقه بندی شده و ممنوع می باشد.

معرفی قارچ سیلوسایبین (مجیک ماشروم یا قارچ جادویی)

دلیل نامگذاری این قارچ‌ وجود ماده سیلوسین یا سایلوسین Psilocin است که ترکیبی طبیعی از Psychedelic است. در حال حاضر نیز در اروپا و آمریکا به‌ عنوان یکی از محرک‌ های روانی(روانگردان) محبوب شده است! از ماده سیلوسین بدست آمده از قارچ سیلوسایبین، در تولید داروهای درمانی برای بیماری و اختلالاتی شامل سردرد خوشه‌ای، اختلالات مرتبط با وسواس فکری، اضطراب، افسردگی و درمان اعتیاد استفاده می‌شود.

شکل ظاهری قارچ سیلوسایبین:

قارچ سیلوسایبین بسیار ظریف و کوچک و پیکانی شکل می باشد؛ این قارچ دارای پایه ای باریک و تو خالی بوده و کلاهک آن مخروطی شکل و نوک تیز می باشد که زیر کلاهک نیز باز می باشد. این قارچ در رنگ های مختلفی (بر حسب محل رشد و مواد جذب کرده ) می باشد که متداول ترین آنها خاکستری، قهوه ای و کرم مایل به زرد می باشد. (البته این قارچ گونه های مختلف با اندازه و رنگ های مختلفی دارد)

قارچ سیلوسایبین معروف ترین مجیک ماشروم یا قارچ جادویی
قارچ سیلوسایبین معروف ترین مجیک ماشروم یا قارچ جادویی

تاریخچه قارچ سیلوسایبین و مجیک ماشروم ها

انسان ها از گذشته دور از این قارچ جادویی به‌ عنوان یک تجربه قدرتمند و عرفانی  استفاده می‌کرده اند، می‌توان نتیجه گرفت که در فرهنگ گذشتگان، از هنر تا مذهب، و زندگی روزمره تأثیر مستقیم داشته است. جالب است بدانید برخی محققان بر این باورند که مصرف قارچ در انسان های اولیه سبب پیدایش هوش و تکامل بشر شده است.

شواهد باستان شناسان در صحرای ساهارا نشان می‌دهد که انسان بیش از 7000 سال یا بیشتر است که از قارچ‌های هالوژنیک (قارچ های جادویی) استفاده می‌کند. نشان‌هایی از آن را می‌توانیم در بازمانده‌های آثار هنری از بسیاری از مناطق جغرافیایی مشاهده کنیم. طبق شواهد از مجیک ماشروم ها اغلب در مراسم های مذهبی باستانی و جشن‌ها استفاده می‌شده است.

همچنین در سنگ نگاره های دوران قبل از تاریخ هم نشانه هایی از قارچ های جادویی و تقدس آنها در بین اقوام وجود دارد و معمولا نیز از آنها برای مراسم مذهبی و رفتن به خلسه و درک و ارتباط بهتر با عوالم دیگر استفاده می شده است. تصاویری که بر روی نقاشی‌های دیواری ماقبل تاریخ و نقاشی‌های سنگی الجزایر امروزی یافت می‌شود، نشان می‌دهد که استفاده انسان از قارچ سیلوسایبین به قبل از تاریخ ثبت شده بشر باز میگردد. قبل از اینکه وقایع نگاران اسپانیایی اولین بار در قرن شانزدهم استفاده از قارچ ها را ثبت کنند، در آمریکای مرکزی، قارچ های جادویی برای مدت طولانی در مراسم معنوی و پیشگویی مصرف می شدند.

گزارش‌ های گسترده‌ای از استفاده از خانواده این قارچ Psilocybin دال بر آن است که فرهنگ‌ های مایا و آزتک در مکزیک و گوآتمالای کنونی، به‌ عنوان قارچی سحرآمیز از آن نام می‌برده اند و در مراسم مذهبی و آیینی خود برای رسیدن به حالات روحانی و ارتباط با عوالم دیگر استفاده می شده است.

آزتک ها- از اقوام آمریکای مرکزی- این قارچ‌ها را teonanácatl (به معنای «گوشت خدایان») می‌نامیدند. که ترکیبی از دو واژهٔ teó به معنای خدا و nanácatl به معنای قارچ در زبان ناهواتل بود.

تاثیرات مجیک ماشروم (قارچ جادویی) بر مغز انسان

در این ویدیو تاثیرات psychedelics و به خصوص قارچ جادویی بر مغز انسان و اینکه چه فوایدی میتواند داشته باشد به طور علمی بررسی میشود.

 

دو ماده مؤثر سایلوسایبین و سایلوسین قابل‌ تبدیل به هم هستند و سایلوسین (Psilocin) حالت قابل‌ جذب آنها در بدن است.

چگونگی تاثیر قارچ جادویی بر بدن و مغز
چگونگی تاثیر قارچ جادویی بر بدن و مغز

 

معمولا تاثیر قارچ بر بدن بعد از حدود 45 دقیق آغاز می شود و اتفاقی که بعد از مصرف مجیک ماشروم در بدن می افتد به این شرح است که ماده سایلوسیبین که به خودی خود از نظر بیولوژیکی غیرفعال است، در بدن به سرعت به سایلوسین متابولیزه تبدیل می‌شود؛ این آلکالوئیدها پس از جذب در بدن توسط گیرنده های سروتونین در مغز رفتاری مشابه هورمون سروتونین شامل اثرات تغییردهنده ذهنی مشابه LSD، مسکالین و DMT دارند.

به طور کلی، این اثرات شامل احساس سرخوشی و شادی کاذب، افزایش حساسیت گیرنده‌های عصبی که نتیجه آن افزایش وضوح دید، توهمات بصری شامل تشدید نور و انعکاس نور و درخشش رنگ ها، افزایش حساسیت شنوایی تا چندین برابر، توهمات ذهنی مانند تغییر در ادراک نسبت به جهان پیرامون و احساسات، تحریف گذر زمان (کندی یا اسلوموشن)، باز شدن فکر و ذهن نسبت به همه چیز و درک مفاهیم ناشناخته و ایده های بدیع و حالات خلسه وار و تغییر بینش شخصی و تجربیات معنوی می باشد.

بسیاری از افرادی که تحت تأثیر مصرف قارچ های جادویی قرار گرفته‌ اند، تجربه خود را به حضور در دنیایی پررنگ و لعاب مشابه تصاویر سه‌ بعدی پرنقش‌ و نگار تعبیر می‌کنند.

به دوره اثر گذاری قارچ بر روی بدن اصطلاحات trip می گویند و به صورت استاندارد حدود 6 ساعت به طول می انجامد. البته ویژگی منحصر به‌ فرد و متفاوت این روانگردان در مقایسه با روانگردان های شیمیایی دیگر این است که با افزایش دفعات استفاده یا مقدار استفاده، اثربخشی و همچنین عوارض آن بطور قابل‌ توجهی کاهش پیدا می‌کند!

*** البته گاهی موارد هم حال و هوای شخص بعد از مصرف مجیک ماشروم خوب نیست و خبری از حس خوشایند و سرخوشی نیست! در چنین مواردی فرد دچار کابوس، توهمات ترسناک و ترس ها و حالات بد روحی میشود که در اصطلاح به آن bad trip یا سفر بد (یا در اصطلاح عامیانه فاز منفی) می گویند.

تجربه سفر بد با مجیک ماشروم
تجربه سفر بد (bad trip) با مجیک ماشروم

عوارض مصرف مجیک ماشروم (قارچ سیلوسایبین):

البته در کنار حالات خوش و توهمات ایجاد شده مصرف قارچ جادویی عوارضی مانند گشاد شدن مردمک چشم ها، تغییر در ضربان قلب و فشار خون، سرگیجه، تحریکات و حملات عصبی، حالت تهوع، احساس ضعف در عضلات، لرزش بدن، خواب‌آلودگی و عدم تطابق دید را نیز  به دنبال دارد و قطعاً مانند هر ماده روانگردان دیگری می‌تواند اثرات مخربی بر سیستم عصبی وارد کند.

عوارضی مانند حالت تهوع و ضعف بعد از چندین ساعت از بین می رود ولی آثار روحی و روانی آن ممکن است به صورت نامحسوس و مدت زمان زیادی در فرد مصرف کننده باقی بماند و آسیب های جدی روحی و روانی به انسان وارد نمایید به طوری که حتی امکان تغییر شخصیت فرد مصرف کننده را با گذشت زمان و تداوم مصرف به همراه داشته باشد!!!

منع قانونی مجیک ماشروم
منع قانونی مجیک ماشروم

منع قانونی مجیک ماشروم

در سال 1959 آلبرت هافمن شیمیدان سوئیسی، ماده فعال سیلوسایبین را از قارچ Psilocybe mexicana (یکی از نزادهای قارچ سیلوسایبین) جدا کرد. کارفرمای هافمن، ساندوز، ماده سیلوسایبین خالص را برای استفاده در روان درمانی به  پزشکان و محققان دارویی در سراسر جهان به فروش رساند؛ اما با گسترش مواد مخدر و همچنین روانگردان ها در دهه 60 قوانین محدودکننده فزاینده دارو در اواخر دهه 1960 تحقیقات علمی را در مورد اثرات سیلوسایبین و سایر مواد توهم زا را محدود کرد.

قارچ جادویی یا مجیک ماشروم در اکثر نقاط جهان غیرقانونی بوده و در برخی کشورها از جمله آمریکا به‌ عنوان مواد مخدر طبقه‌ بندی‌ شده است. البته چندین کشور از جمله هلند هم هستند که مجیک ماشروم ها در آنکشورها منع قانونی ندارد. برای اطلاعات کامل تر در این رابطه می توانید مقاله “ممنوعیت مجیک ماشروم در کدام کشورها است؟” را مطالعه بفرمایید.

جالب است بدانید که اخیراً مجوز برخی مطالعات انسانی بسیار کنترل‌ شده از سوی سازمان جهانی غذا و دارو FDA و نیز DEA به‌ منظور بررسی امکان استفاده از فراورده‌های آن در موارد پزشکی و روان‌شناختی داده‌ شده است.

قارچ‌ های خانواده Psilocybin شایع‌ترین روان‌گردان در میان جوانان است. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ در مورد بیش از ۴۰۰ دانش‌آموز طی تحقیقاتی در شمال شرقی آمریکا انجام شد، نشان داد که نزدیک ۳۰% از این جامعه آماری حداقل یکبار آن را تجربه و استفاده کرده‌اند.

جالب است بدانید که امروزه تجویز آن در بیشتر کشورها تقریباً غیرقانونی است. به‌طور مثال در انگلستان تقریباً ۳۴۰ هزار در سنینی بین ۱۶ تا ۵۹ سال، در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ و قبل از غیرقانونی شدن قارچ جادویی، از آن استفاده کرده‌ اند.

قارچ جادویی سیلوسایبین یا مجیک ماشروم
قارچ جادویی سیلوسایبین یا مجیک ماشروم

تحقیقات پزشکی بر روی مجیک ماشروم و قارچ جادویی:

اغلب منشأ طبیعی داروها، توجیهی برای سوءمصرف این مواد توسط افراد است. در حالیکه استفاده دارویی از برخی ترکیبات بر اساس بررسی‌های دقیق صورت می‌گیرد که حاوی میزان مشخصی از ماده مؤثر به‌ صورت خالص هستند و این موضوع قابلیت تجویز میزان مناسب دارو و کنترل اثرات آن را برای پزشک فراهم می‌کند.این در حالی است که افرادی که به سوءمصرف این ترکیبات روی می‌آورند معمولاً می‌تواند اثرات جبران‌ ناپذیری در پی داشته باشد. به همین جهت، علیرغم آنکه این ماده می‌تواند مصرف پزشکی داشته باشد، به معنای کاملاً مفید بودن آن و مجوز مصرف آزادانه نیست.

 

دکتر علیرضا نوروزی، روانپزشک و عضو مرکز ملی مطالعات اعتیاد می‌گوید: اثربخشی‌ درمانی بسیاری از ترکیبات مخدر و حتی روانگردان در حالت دارویی و بنا به تجویز پزشک اثبات‌ شده است و حتی برخی از آنها مانند مورفین بسیار رایج هستند. این موضوع می‌تواند در مورد ماده مؤثر قارچ جادویی (قارچ سیلوسایبین) نیز صدق کند. البته استفاده از این ماده در جهان به‌ عنوان دارو مشروط به دریافت مجوزهای رسمی از سازمان جهانی غذا و دارو خواهد بود.

تاثیرات درمانی قارچ جادویی

مستندی از قارچ جادویی یا مجیک ماشروم و تاثیرات درمانی آن بر روی بیماری های روحی

 

این ویدیو درباره اثرات قارچ های جادویی یا مجیک ماشروم تهیه شده است و توضیح داده میشود که حس و فضای ذهنی مصرف کننده در زمان مصرف و تجربه تریپ یا سفر چه تاثیری دارد. و تجربه سفر و نتایج ثبت شده از داوطلبانی که دوز مشخصی از قارچ سیلوسایبین دریافت کرده اند بررسی میشود.

تحقیقات انجام شده روی قارچ سیلوسایبین در اروپا

بر اساس مطالعه‌ای که در  چندین دانشگاه و موسسه تحقیقاتی صورت گرفته و در حال تکمیل است، نشان داده شده که برخی از بیماری‌های روانی را می‌توان با کمک قارچ سیلوسایبین برطرف کرد.

قارچ سیلوسایبین (مجیک ماشروم) در سال‌ های اخیر به کانون موج جدید تحقیقات پزشکی در خصوص درمان بیماری های روحی و روانی تبدیل شده است. مطالعات عصبی و رفتاری نشان می‌دهد که درمان روانگردان ممکن است به کاهش اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب کمک کرده و بخشش ، پذیرش و قدردانی را تقویت کند.

در گذشته، حتی دانشگاه هاروارد یک پروژه Psilocybin (سیلوسایبین ) داشت، که در آن محققان مشهور تیموتی لاری و ریچارد آلپرت آزمایش هایی را انجام دادند.

تحقیقات دانشگاه زوریخ بر روی مجیک ماشروم

"<yoastmark

درحال حاضر دانشمندان در مطالعه‌های جدید از دانشگاه زوریخ عکس برداری‌هایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد آیا ترکیب مدیتیشن با psilocybin (سیلوسایبین )، ماده شیمیایی موجود در قارچ های جادویی – ممکن است بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد؟ و حتی بعد از مصرف همچنان تاثیر خود را بر مغز حفظ کند؟

در مطالعه دانشگاه زوریخ ، 38 مراقب بزرگسال با تجربه، به طور تصادفی به یک گروه روانگردان یا گروه کنترل دارونما اختصاص داده شدند. آنها پس از رفتن در یک گروه مدیتیشن سکوت پنج روزه شرکت کردند. در روز چهارم ، هرکدام یک دوز psilocybin یا دارونما (لاکتوز) دریافت کردند.

در قبل و بعد از رفتن به مدیتیشن ، اعضای هر دو گروه پرسشنامه‌ های مربوط به تجربیات و برداشت‌های خود را تکمیل کردند و تحت اسکن مغزی fMRI قرار گرفتند. در طی اسکن از آنها خواسته شد سه نوع رفتار مختلف را با حالت بسته به چشم خود انجام دهند ، توجه متمرکز و آگاهی آزاد را انجام دهند.

هر نوع حرکت به مدت هفت دقیقه انجام شد. چهار ماه بعد ، آنها یک بررسی درباره تغییرات در نگرش ، روحیه ، رفتار و تجربیات اجتماعی خود را انجام دادند.

نکته جالب توجه این است که مراقبین با تجربه در گروه psilocybin چهار ماه بعد عملکرد اجتماعی بهتر را گزارش کردند.

*سؤالی که بسیار مطرح می‌شود آن است که، با توجه به‌ ویژگی‌ های منحصر به‌ فردی که در مورد استفاده از سیلوسایبین یا قارچ سحرآمیز گزارش‌ شده است، پس چرا خرید و فروش و مصرف این قارچ در اکثر نقاط جهان ممنوعیت قانونی دارد؟!

مجیک ماشروم همه چیز درباره قارچ جادویی
مجیک ماشروم یا قارچ جادویی ( قارچ سیلوسایبین)

مقالات منتشر شده در خصوص تحقیقات صورت گرفته روی مجیک ماشروم برای درمان افسرگی و سایر بیماری ها:

قارچ جادویی (مجیک ماشروم) روان گردان طبیعی برای درمان افسرگی

پژوهش روی مجیک ماشروم یا قارچ‌ های جادویی برای درمان افسردگی

استفاده از مجیک ماشروم برای درمان اعتیاد به الکل !!!

مجیک ماشروم تحولی در  آینده دنیای پزشکی

*** مصرف مجیک ماشروم یا قارچ جادویی در اکثر نقاط جهان از جمله ایران غیرقانونی می باشد. ما به عنوان یک رسانه مصرف این قارچ ها را توصیه یا رد نمی کنیم بلکه فقط می پذیریم که مصرف اینگونه قارچ ها همانند دیگر روانگردان ها و یا مواد مخدر به صورت غیرقانوی اتفاق می افتد؛ بنابراین هدفمان فقط اطلاع رسانی و آگاه ساختن مردم می باشد و معتقدیم که داشتن اطلاعات سبب کاهش آسیب به افراد جامعه و کمک به ایمن نگه داشتن آنها در برابر اینگونه پدیده ها خواهد شد.

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

با قارچ های سمی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (30 امتیاز)

یک دیدگاه

  1. یک مطلب بگذارید که چطوری میشه این قارچ را تو خونه کشت کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا