انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

آشنایی کامل با قارچ روبروبولتوس‌ لگالی (Rubroboletus legaliae)

قارچ روبروبولتوس‌ لگالی کلاهک در ابتدا به رنگ سفید یا قهوه‌ای‌رنگ است. در اواسط دوران رشد، اغلب (اما نه همیشه) خاکستری کم ‌رنگ و در بلوغ، کلاهک قرمز می‌شود، یا آنچه “گل رز پیر” توصیف‌ شده است. این قطر ممکن است به ۱۴ سانتی‌متر (۵٫۵ اینچ) برسد.

ساقه ی آن کلفت و ضخیم است، و یک قطعه قهوه‌ای باریک قرمز در یک زمین نارنجی در رأس وجود دارد که این رنگ نارنجی به‌تدریج به سمت میانه محو می‌شود و باعث می‌شود که رنگ قرمز برجسته‌تر شود.

توجه کنید که باید از خوردن و دست‌زدن به قارچ‌هایی که نمی شناسید به شدت دوری کنید .

آرایه شناسی

  • فرمانرو: قارچ
  • بخش: Basidiomycota
  • کلاس: Agaricomycetes
  • رده: Boletales
  • تیره: Boletaceae
  • جنس: Rubroboletus
  • گونه: R. legaliae
  • نام علمی: Rubroboletus legaliae
  • (Pilát & Dermek) Della Maggiora & Trassinelli (2015)

مترادف:

  1. Boletus splendidus C.Martín (1894)
  2. Boletus legaliae Pilát (1968)
  3. Boletus spinari Hlaváček (2000)

Rubroboletus legaliae ، قبلاً بانام Boletus splendidus ، B. satanoides و B. legaliae شناخته می‌شد یک قارچ پایه در خانواده قارچ Boletaceae است. این ماده سمی است و با علائم عمدتاً دستگاه گوارش مربوط می‌شود.

Boletus legaliae در سال ۱۹۶۸ توسط Albert Pilát ، قارچ‌ شناس اهل چک توصیف شده است. این نام به نام  Marcelle Le Gal ، قارچ‌شناس فرانسوی نامیده شده است و Boletus splendidus که در سال ۱۸۹۴ توسط Charles-Édouard Martín توصیف شد، مترادف است.Boletus legaliae در سال ۲۰۱۵ توسط Marco Della Maggiora و Renzo Trassinelli به جنس Rubroboletus منتقل شد.

مشخصات ظاهری

کلاهک در ابتدا به رنگ سفید یا قهوه‌ای‌رنگ است. در اواسط دوران رشد، اغلب (اما نه همیشه) خاکستری کم‌رنگ و در بلوغ، کلاهک قرمز می‌شود، یا آنچه “گل رز پیر” توصیف‌شده است. این قطر ممکن است به ۱۴ سانتی‌متر (۵٫۵ اینچ) برسد.

ساقه قارچ روبروبولتوس‌ لگالی کلفت و ضخیم است، و یک قطعه قهوه‌ای باریک قرمز در یک زمین نارنجی در رأس وجود دارد که این رنگ نارنجی به‌تدریج به سمت میانه محو می‌شود و باعث می‌شود که رنگ قرمز برجسته‌تر شود.

گاهی اوقات پایه ممکن است ضخیم و یا حتی در صورت پوشاندن زمین و یا بسترهای پوستی غایب باشد. منافذ در ابتدا قرمز هستند، اما در هنگام بلوغ، رنگ کلی نارنجی دارند. رنگ شرابی تیره در بدنه در پایه چوب آبی کمرنگ می‌شود. گفته می‌شود بدنه این قارچ بوی کاسنی می‌دهد.

محل رویش

Rubroboletus satanas ، که در جنگل‌های پهن‌برگ بر روی خاک آهکی یافت می‌شود، دارای کلاهک سفیدتر است که به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز درمی‌آید و فاقد تن‌های قرمز مایل به قرمز در بلوغ است، بوی تهوع‌آور بیشتری دارد و سمی است، احتمالاً کشنده. این قارچ با بلوط (Quercus) و راش (Fagus) غالباً در خاک‌های اسیدی خنثی رشد می‌کند.

نتایج آزمایش خوراکی بودن آن، ناراحتی معده دستگاه گوارش گزارش شد، که به‌طور معمول توسط گونه‌های Rubroboletus هنگام خوردن خام ایجاد می‌شود.

آیا این قارچ خوراکی است؟

نتایج آزمایش خوراکی بودن این قارچ، ناراحتی معده دستگاه گوارش گزارش شد.

برای آشنایی بیشتر با قارچ های سمی، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا