اخبار علمی حوزه قارچ

پاکسازی زمین‌های قهوه‌ای با قارچ

تبدیل مناطق آلوده به فلزات سنگین به مراتع و کشتزار

سم‌زدایی از زمین‌های قهوه‌ای به کمک قارچ‌ها

زمین های آلوده به فلزات سنگین یا سایر آلاینده‌ها را اصطلاحا “زمین‌های قهوه‌ای” (brownfield) می‌گویند. اصطلاحی که محیطی آلوده توسط استخراج مواد نفتی یا عملیات صنعتی و غیره را توصیف می‌کند، که رها شده است.
یک زمین قهوه‌ای می‌تواند یک پالایشگاه نفت متروکه، کارخانه پتروشیمی تعطیل و یا حتی محوطه راه‌آهن قدیمی باشد. اما عامل مشترک در بین همه آنها، وجود مواد سمی، فلزات سنگین یا هر آلاینده شیمیایی دیگر است.

در این مناطق، معمولا هیچگونه گیاه و جانوری (به غیر از علف هرز)، امکان رشد یا زندگی ندارد. اما بزرگترین مشکل زمین‌های قهوه‌ای، پخش و گسترش آلودگی است. وجود این مناطق، حیات وحش کل منطقه را به خطر می‌اندازد.
با بارش باران و جاری شدن آب بر سطح زمین، آلودگی موجود در این مناطق به محیط اطراف سرایت میکند. همچنین با نشست آب در زمین، سفره‌های زیرزمینی از این آلودگی مصون نیستند.

 

گروه DIY Fungi دوستدار محیط زیست

یک گروه زیست محیطی بنام DIY Fungi شامل چند سم شناس محیط زیست، بوم شناس، قارچ شناس، زمین شناس و متخصص خاک، متخصص آب‌ و… در کالیفرنیا مشغول پاکسازی زمین‌ های آلوده به فلزات سنگین یا سایر آلاینده‌ها با استفاده از قارچ‌ها و گیاهان بومی هستند.
این گروه به رهبری “دانیل استیونسون” بر روری پروژه بازسازی زمین‌های قهوه‌ای، در حال فعالیت هستند. هدف اصلی آنها ترمیم مناطق طبیعی از آلودگی های زیست محیطی و بازگرداندن حیات به این مناطق است.

آنها در برخی مناطق موفق شده‍اند. یعنی زمین‌های صنعتی متروک، که زمانی دارای خاک‌های سمی یا پر از علف‌های هرز بود، اکنون به علفزارهایی پوشیده از گیاهان تبدیل شده است. اکنون پرندگان، حشرات و پروانه‌های گرده‌افشان‌ در آن حضور دارند.

اما چگونه؟

 

قارچ‌ها پاک کننده زمین

آنها توانستند با کمک گرفتن از قارچ‌ها، به پاکسازی و سم‌زدایی زمین‌های قهوه‌ای بپردازند. رشد قارچ‌ها در زمین‌های مسموم با فلزات سنگین، سبب تجزیه سموم و تصفیه خاک این مناطق گردیده‌است.

بطور خلاصه قارچ‌ها فلزات سنگین و حتی فرآورده‌های نفتی سمی را جذب میکنند تا از کربن موجود در آنها، برای رشد خود استفاده نمایند. به اینصورت خاک‌های سمی زمین‌های قهوه‌ای را پالایش می‍کنند.

در واقع قارچ‌ها زباله‌های سمی را با همان آنزیم‌هایی که برای تجزیه درختان مرده استفاده می‌کنند، تجزیه می‌کنند. آنها همچنین میتوانند پلاستیک، مواد شیمیایی و مشتقات آن (مانند روغن‌های صنعتی) را نیز، جذب و تجزیه نمایند.

قارچهای روییده در زمین‌های قهوه‌ای منطقه لوس آنجلس
قارچهای روییده در زمین‌های قهوه‌ای منطقه لوس آنجلس ایالت کالیفرنیا

سم‌زدایی زمین‌های قهوه‌ای

ایده اصلی این روش، از مطالعه درباره قارچ‌های روییده در اطراف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل، بدست آمد. آنها با پژوهش‌های خود متوجه شدند که قارچ‌ها، گونه‌ای فوق‌العاده انعطاف‌پذیر هستند. این موجودات میتوانند هرگونه مواد حاوی کربن را که برای گیاهان سمی هستند را مصرف و تجزیه نمایند.

آنها برای پروژه آزمایشی خود، راه‌آهن متروکه لس‌آنجلس را در نظر گرفتند. استیونسون و همکارانش گونه‌ خاصی از یک قارچ بومی، به نام میکوریز آربوسکولار را در خاک این منطقه تکثیر کردند. این قارچ توانست در استخراج فلزات سنگین مانند سرب و آرسنیک از خاک، موفق عمل کند.

گروه همچنین انواع علف و گونه‌های گل بومی را در کنار چوب‌های مرده کاشتند. ترکیب قارچ‌های تجزیه‌کننده با اشکال حیاتی دیگر، نتایج فوق‌العاده‌ای را در پاکسازی این زمین قهوه‌ای نشان داد.

 

نتیجه عملیات تصفیه

دکتر استیونسون گفت: با رشد قارچ‌ها در این منطقه، پس از 3 ماه شاهد کاهش بیش از 50% همه انواع آلاینده‌ها بودیم. پس از 12 ماه، دیگر اکثر سموم در آزمایشاه خاک قابل تشخیص نبود.
ما توانستیم با استفاده از قارچ‌ها، زمین‌های  اطراف لس‌آنجلس را بطور کامل از آلدوگی به فلزات سنگین، پاک کنیم.

در گذشته برای پاکسازی زمین‌های قهوه‌ای، باید با یک بولدوزر خاک منطقه را می‌کندیم. سپس خاک‌های سمی را با کامیون، به محل دفع زباله‌های خطرناک و سمی، انتقال می‌دادیم. این روش بسیار گران‌قیمت بود.
همچنین امکان پراکندگی مواد آلاینده بر اثر باد و ریختن، در هنگام انتقال وجود داشت. به علاوه فعالیت بولدوزر و کامیون‌ها خود نیز باعث آلودگی محیط زیست میشد. کوبیده شدن خاک بر اثر رفت‌و‌آمد ماشین‌های سنگین، نیز یکی دیگر از معایب این روش بود.

<yoastmark class=

پاکسازی ارزان زمین‌های قهوه‌ای

اکنون با کمک کشت قارچ‌ها میتوان به راحتی یک زمین‌ قهوه‌ای را از وجود مواد شیمیایی و فلزات سنگین، پاکسازی کرد. تنها باید گیاهان و قارچ‌های را در پایان دوره سم‌زدایی، هرس کنید. انتقال این گیاهان به یک مرکز دفع زباله، بسیار ارزان‍تر و کم‌خطرتر از انتقال چندین هزار تن خاک سمی است.

همچنین میتوانید این گیاهان ناپاک را در همان منطقه، بصورت کنترل‌شده، بسوزانید. خاکستر ناشی از آنها نیز به تقویت خاک کمک خواهد کرد.

البته این تکنیک دارای برخی مشکلات از نظر مقیاس‌بندی هست. ولی با کمی تحقیق بیشتر و تنظیم برخی پارامترها، می‌توان از آن به عنوان یک راه‌حل قطعی برای اصلاح زیستی، استفاده نمود.

 

مولف

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.
منبع: goodnewsnetwork.org

 

جدیدترین اخبار علمی درباره قارچ‌ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ، مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه