اخبار علمی حوزه قارچ

استفاده از پسماند پرورش قارچ در پرورش ماهی !

قیمت پودر ماهی (غذای ماهی های پرورشی) به دلیل کمبود عرضه جهانی، مشکلات زنجیره تامین و بالا رفتن تقاضا، افزایش چشمگیری یافته است. افزایش قیمت پودر ماهی به جستجو برای مواد جایگزین آن به عنوان یک اولویت تحقیقاتف در سطح جهانی کمک کرده است. با انجام تحقیقات، استفاده از منابع پروتئین گیاهی و حیوانی به عنوان جایگزین در جیره غذایی ماهی ها، تأثیر مثبتی بر نرخ رشد و وزن انواع مختلف گونه‌های ماهی داشته است.

در یکی از تحقیقات انجام شده، محققان ژاپنی از بسترهای مصرف شده پرورش قارچ(کمپوست استفاده شده که حاوی پایه های قارچ نیز می باشد) به عنوان منابع جایگزین پروتئین برای استفاده در خوراک آبزیان، استفاده کرده اند و نتایج مثبتی بدست آورده اند.

البته پسماند پرورش قارچ تنها پروتئین جایگزینی نیست که در حال حاضر در سراسر ژاپن آزمایش می شود. گزینه های دیگر مانند حشرات ، موجودات تک سلولی و ضایعات میوه ها و مرکبات، همگی موادی هستند که دانشمندان در حال آزمایش آنها برای جایگزینی پودر ماهی هستند تا صنعت پرورش ماهی به بقای خود ادامه دهد.

کمپوست مصرف شده قارچ - ضایعات پرورش قارچ
کمپوست مصرف شده قارچ – ضایعات پرورش قارچ

در انجام آزمایشات بر روی مواد مختلف تاکنون، بستر قارچ در آزمایش‌های اولیه خود نتایج مثبتی نشان داده است. یک مطالعه در سال 2021 توسط دانشمندان مالزیایی در مورد تأثیرات تغذیه بر پایه قارچ و خوراک پلت شده به گربه ماهی آفریقایی به مدت 12 هفته و اخیراً آزمایشی که توسط گروهی از دانشمندان ژاپنی انجام شد، مزایای خالص استفاده از آن را به عنوان یک جایگزین غذای آبزیان، نشان داد.

 

در آزمایش‌ اولیه دانشمندان، به مدت 34 روز، ماهی های قرمز را با مخلوطی از پسماندهای پرورش قارچ و گلوله‌های معمولی مبتنی بر پودر ماهی (با نسبت یک به یک) تغذیه کردند. این ترکیب به خوبی توسط ماهی ها پذیرفته شد، و با تحقیقات دیگری که قبلاً روی خوراک پسماند پرورش قارچ انجام شده بود، مطابقت داشت.
اگرچه رشد ماهی ها کمی کندتر از خوراک پودر ماهی بود و دوره پرورش کمی بیشتر طول می کشید ولی هزینه ها کاهش قابل توجهی داشت.

تغذیه ماهی پرورشی

در تحقیقات مشخص شد که رشد کندتر به دلیل محتوای پروتئینی کمتر پسماند پرورش قارچ، نسبت به پودر ماهی می باشد؛ از این رو دانشمندان در مدت 3 ماه آزمایشاتی انجام دادند تا در نهایت توانستند با تخمیر پسماند قارچ، میزان پروتئین موجود در آن را از 9.8 درصد به 12.4 درصد افزایش دهند. آنها سپس آزمایش را تکرار کردند و به نتایج مطلوب تری دست یافتند.

 

ترجمه از تیم تحریریه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: seafoodsource.com

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا