با کارشناسان

کاهش مسمومیت با قارچ های سمی

در سال 1400 تعداد 365 نفر از مردم این استان به علت مصرف قارچ های خودرو و سمی مسموم شده بودند

مریم فلاح کارشناس امور بیمارستانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی از کاهش موارد مسمومیت با قارچ های سمی در این استان خبر داد.

وی اظهار کرد: با توجه به اطلاع رسانی های صورت گرفته و هشدارهای لازم جهت پیشگیری از مسمومیت با قارچ های خودرو و سمی، تعداد موارد مسومیت با مصرف این قارچ ها در استان طی سال گذشته و از ابتدای سال جاری تاکنون صفر بوده و گزارشی در این ارتباط از سوی بیمارستان های استان ارسال نشده است.


مهسا فخر زراعی مسئول اداره نظارت و پایش فرآورده های سلامت محور معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز چندی پیش در یک گفتگوی خبری بیان کرد: در سال 1400 تعداد 365 نفر از مردم این استان به علت مصرف قارچ های خودرو و سمی مسموم شده بودند که متاسفانه 1 نفر از این مسموم شدگان جانش را از دست داد، بنابراین مردم از خوردن این گیاه وحشی در سطح مراتع و جنگل ها خودداری کنند.

فخر زراعی با اشاره به آمار مسمومیت های ناشی از مصرف قارچ های سمی در کشور بیان کرد: در سال 1396 با 1540 مورد مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی روبه رو بوده ایم.

آمار مسمومیت افراد با قارچ سمی از سال 1397 الی 1399 به ترتیب برابر با 1726 نفر، 365 نفر، 722 نفر و در نیمه نخست سال 1400 تعداد 828 مورد مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با قارچ های خودرو و سمی بوده که نشان دهنده تعداد بالای قربانیان و شایع بودن این مسمومیت در کشور است و متاسفانه مصرف خوراکی قارچ های خودرو و سمی، منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری ازهموطنانمان شده است.

وی ادامه داد: بیشترین مسمومیت در سال 1396 مربوط به استان های کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، گلستان و کردستان، در سال 1397 مربوط به استان های کرمانشاه، گلستان، لرستان و آذربایجان غربی (ارومیه)و زنجان، در سال 1398 مربوط به استانهای لرستان، آذربایجان غربی، اردبیل، تهران و کردستان و بالاخره در سال 1399 مربوط به شهرهای بجنورد (خراسان شمالی)، تهران، شهرکرد، گلستان و آذربایجان غربی (ارومیه) بوده است.

وی تاکید کرد: از تمامی افراد درخواست می شود از مصرف قارچ های خودرو مخصوصا قارچ هایی که در کنار تنه درختان (علی الخصوص درختان خشک شده) می رویند و یا قارچ های جمع آوری شده توسط افراد بومی، خودداری کنند.

وی افزود: مردم برای حفظ سلامت خود و خانواده فقط قارچ هایی که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوز هستند را خریداری و مصرف کنند.

وی گفت: مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست؛ و برخی از روش ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

فخر زراعی تاکید کرد: برخی از سموم موجود در قارچ های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماه سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

وی اظهار کرد: در صورت بروز علایم و نشانه های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (۴ تا ۶۷ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو)، هرچه سریعتر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها منتقل کنید. در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از یک ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچ ها سمیت به مراتب بیشتری دارند و در سال های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان شده است.

این مقام مسئول افزود: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می شود. بنابراین با مشاهده علایم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید.

وی ادامه داد: در صورت امکان نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

قارچ های جنگل هیرکانی
قارچ های جنگل هیرکانی

دکتر محمدرضا آصف که دارای دکترای قارچ شناسی است نیز پیشتر گفته بود: رویش حدود 3800 گونه قارچ در ایران شناسایی شده که از میان آن ها 1000 گونه دارای کلاهک بوده و قابل رویت است؛ از این 1000 گونه مذکور حدود 100 گونه سمی هستند و از این 100 گونه 10 گونه آن خطرناک و کشنده می باشند.

دکتر آصف ادامه داد: این 100 گونه قارچ سمی در اغلب مناطق شرقی، شمال شرقی، شمالی، شمال غربی و غرب کشور بسته به نوع گونه، جغرافیا و فصل می روید. رویش آن 10 گونه خطرناک و کشنده نیز در مناطق مختلف کشور پراکنده است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی قارچ های سمی که در ایران می روید از نوع گوارشی بوده و مشکل گوارشی ایجاد می کند. بر اثر تماس با قارچ های سمی، مسمومیت ایجاد نمی شود و فقط ممکن است حساسیت های پوستی ایجاد شود.

دکتر آصف بیان کرد: تشخیص قارچ سمی و غیر سمی برای افراد عادی غیر ممکن است و هیچ روش شناسایی برای تشخیص آن ها وجود ندارد. تنها افرادی که می توانند قارچ های سمی را از غیرسمی تشخیص دهند، افراد دارای تخصص قارچ شناسی و حاضر در آزمایشگاه های قارچ شناسی هستند.

با کارشناسان صنعت قارچ همره باشید.

منبع: ایسنا

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا