اخبار علمی حوزه قارچ

ابداع یک نوع عایق صوتی از قارچ

میسلیوم ها عایق صوتی قارچ ساختند

ابداع یک نوع عایق صوتی از قارچ، به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از نیواطلس، عایق‌های صوتی در حال‌ حاضر از مواد مصنوعی یا پایه‌ی معدنی ساخته می‌شوند، که هیچ یک از آن‌ها به راحتی قابل بازیافت نبوده و فرآیند تولید آن‌ها نیز همیشه سازگار با محیط زیست نیست.

محققان آلمانی برای حل این مشکل از میسلیوم استفاده کرده‌اند که رشته‌های رشدکننده و رویشی در قارچ‌ها محسوب می‌شوند.

میسلیوم‌ها از ساختارهای رشته‌ای مانند، تشکیل شده‌اند که به آن هیف می‌گویند. و پژوهشگران و محققان ابداع یک نوع عایق صوتی از قارچ، با رشد دادن این رشته‌ها در آزمایشگاه آن‌ها را به مجموعه‌ای متشکل از کاه، الیاف چوب و مواد زائد صنعت تولید مواد غذایی افزوده‎‌اند.

محققان در موسسه فناوری محیط زیست ایمنی و انرژی آلمان به نام فرانهوف (Fraunhofer) از یک میسیلیوم (توده ای از قارچ) به عنوان عنصر اصلی ساخت عایق استفاده کردند. میسیلیوم اغلب در زیر خاک قرار دارد و به صورت حلقه ای به وجود می آید. این بخش از قارچ جزو قسمت رویشی قارچ محسوب می‌شود و از نوعی بافت های رشته ای به نام نخینه تشکیل شده که شکلی شبیه به لوله دارد. محققان میسیلیوم را در محیط آزمایشگاه برداشت کرده و پس از مخلوط کردن آن به همراه کاه، الیاف چوب و مواد زائد صنعتی در چاپ سه بعدی استفاده کردند.

میسیلیوم در این ماتریس سه بعدی رشد کرده و ماده جامدی را به وجود آوردند که پس از قرارگیری در کوره با درجه حرارت بالا و حذف قارچ به یک ساختار متخلخل تبدیل شد که از آن میتوان برای عایق صدا استفاده کرد. این عایق به طور کامل از مواد تجدید پذیر و دور ریختنی ساخته شده و با توجه به استفاده از چاپگر سه بعدی می‌توان ساختارهای مناسبی نیز برای آن در نظر گرفت.

اخبار علمی در حوزه قارچ را با هاگ پیگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *