اخبار علمی حوزه قارچ

اسپیکر ساخته شده از قارچ صدای دوستدار محیط زیست

ساخت بلندگو از میسلیوم قارچ و مواد زیست تخریب پذیر

با شنیدن عبارت اسپیکر ساخته شده از قارچ، احتمالا شما را به یاد داستان های علمی تخیلی، خواهد انداخت. اما این اسپیکر در دنیای واقعی ساخته شده است.

در چند سال اخیر بدلیل آسیب‌های غیرقابل جبران زباله های پلاستیکی به طبیعت، انسان به دنبال یافتن جایگزینی زیست‌تخریب‌پذیر و دوستدار محیط زیست، برای اینگونه مواد بوده است. یکی از این مواد جایگزین که دانشمندان در حال تحقیقات بر روی آن هستند، میسلیوم قارچ است.

میسلیوم قارچ، به عنوان منابع تجدیدپذیر برای سال‌ها در داروسازی مورد استفاده قرار میگرفته؛ اما این تمام پتانسیل میسلیوم قارچ نیست!
طی چند سال گذشته در تحقیقات مختلف، از میسلیوم قارچ در بسیاری از صنایع استفاده شده است، تا جایگزینی پاک برای مواد نفتی باشد. از جمله آنها میتوان ساخت چرم قارچی، استفاده در مصالح ساختمانی، ساخت عایق های صوتی و حرارتی، ساخت مدار الکترونیکی و پردازنده، ساخت فیلتر های جاذب مواد نفتی، مواد بسته بندی (نظیر مقوا و فوم)، ساخت تخته موج سواری و حتی ساخت تابوت را نام برد!

حالا اینبار میسلیوم قارچ به عنوان یک ماده پایدار و زیست‌تخریب‌پذیر با تکنولوژی بالا، در ساخت بلندگو بکار رفته است.

 

اسپیکر دانشجویی

یک دانشجوی 22 ساله دانشگاه ناتینگهام ترنت در بریتانیا، بلندگوی جدیدی طراحی کرده است که قاب آن از میسلیوم قارچ صدفی ساخته شده است. برتی فورد، نام اسپیکر ساخته شده از قارچ خود را “FungiSound” یا “صدای قارچ” گذاشته و آن را به عنوان پروژه پایانامه تحصیلی برای دریافت مدرک BSc خود ارائه داده است.

این جوان 22 ساله میگوید که اسپیکر قارچی او حاوی پیامی زیست محیطی در مورد استفاده از مواد طبیعی زیست تخریب‌پذیر و دوستدار محیط زیست است.

این دانشجو با استفاده از میسلیوم (ریشه قارچ) محفظه اسپیکر خود را ساخته است. استفاده از میسلیوم قارچ علاوه بر خاصیت دوستدار محیط زیست بودن، خاصیت جذب صدا یا میرایی ارتعاشات ناخواسته را نیز دارد؛ از این‌رو این اسپیکر قارچی باس قوی و کاهش رزونانس (ارتعاشات طبیعی) خوبی را دارد.

برتی که در دانشکده معماری دانشگاه ناتینگهام ترنت، در رشته طراحی سازه تحصیل می کند، می گوید: میسلیوم بزرگترین موجود زنده روی زمین است! اما تعداد کمی از مردم پتانسیل آن را به عنوان یک ماده پایدار میدانند. میسلیوم قارچ برای ساخت اسپیکر خواص قابل مقایسه با موادی مانند فیبرچوب(نئوپان) یا MDF دارد، به علاوه اینکه دارای خاصیت میرایی صدا نیز می باشد.

دانشجو برتی فورد به همراه استاد راهنما پروفسور امین الحبیبه، سازندگان اسپیکر صدای قارچ (fungisound)
دانشجو برتی فورد به همراه استاد راهنما پروفسور امین الحبیبه، سازندگان اسپیکر صدای قارچ (fungisound)

هدف پروژه صدای قارچ

دانشجو برتی فورد به همراه استاد راهنما پروفسور امین الحبیبه، این اسپیکر ساخته شده از قارچ و دوستدار محیط زیست را توسعه داده و معرفی نموده‌اند. آنها امیدوارند تا بتوانند این پروژه را به عنوان محصول تجاری در رده کالاهای لوکس به بازار عرضه کنند.

برای تولید این محصول، میسلیوم قارچ صدفی به مدت 2 تا 3 هفته در قالب مخصوص رشد داده می‌شود. کمپوستی که میسلیوم در آن رشد میکند ترکیبی از ضایعات قهوه و مخلوط کاه میباشد. هنگامی که میسلیوم تمام بافت کمپوست را در برگرفت و قالب را پر کرد، آن را خارج کرده و در یک کوره با دمای پایین به مدت 6 ساعت پخت می‌کنند. در طی این فرآیند میسلیوم میمیرد و یک پوست بیرونی قوی ایجاد می شود و تمام رطوبت آن خارج میشود.

از آنجایی که این محصول برای بازار کالاهای لوکس و سفارشی در نظر گرفته شده است، صفحه بلندگو را می توان با طیف وسیعی از مواد از جمله برنج و چوب مرغوب تکمیل کرد.

این پروژه با همکاری شرکت قارچ اسپرسو، مشاور صنعتی پروژه در پردیس شهر دانشگاه انجام شده است.


بلندگوی قارچی گران قیمت

در پروژه ای مشابه، تیمی از محققان در Fraunhofer IWU اکنون در حال بررسی کاربرد دیگری برای میسلیوم قارچ هستند. آنها میخواهند از میسلیوم برای ساخت بلندگوهایی با کیفیت بالا استفاده کنند. خاصیت جذب صدا و انعکاس صدا در میسلیوم قارچ، یکی از مهمترین دلایل استفاده از این ماده میباشد.

هدف آنها این است تا با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی، اسپیکر هایی از جنس قارچ بسازند. این ماده کاملاً غیر سمی است و کاملاً زیست تخریب پذیر است. همچنین از مواد اولیه‌ای نظیر کاه و کلش گندم، خورده چوب و خاک اره، یا ضایعات آبجوسازی  و … که در همه نقاط جهان در دسترس هستند، ساخته میشود.

مجموعه بلنگوهای ساخته شده از میسلیوم قارچ برند MYCOAUDIO
مجموعه بلنگوهای ساخته شده از میسلیوم قارچ برند MYCOAUDIO

EDEN Power Corp که یک شرکت تولیدکننده محصولات زیست تخریب‌پذیر است با ادامه دیدگاه منحصر به فرد خود در مورد پایداری محصولات، سیستم صوتی گران قیمت MYCOAUDIO را با الهام از آثار هنری ساخته است. آنها با تصاحب گالری Forza در مونترال و استفاده از طراحان این مجموعه، یک مجموعه بلندگوی ساخته شده از قارچ را با ترکیبی از رنگ ها و بافت های مختلف روانه بازار کرده‌اند.

بلندگوهای EDEN Power Corp x MYCOAUDIO R1 دارای پوسته سرامیکی راکو هستند که دارای عایق ساخته شده از میسلیوم قارچ گانودرما (ریشی) است. ساختار ریشه مانند میسلیوم، یک جایگزین قوی و پایدار برای فوم پلاستیکی است و به محیط زیست آسیبی وارد نمیکند. این بلندگوهای قارچی که فناوری صوتی خالص را با طبیعت ترکیب می کنند، برچسب قیمتی 1999 دلاری دارند که آنها را در رده کالاهای لوکس قرار میدهد.

اگر دوستدار محیط زیست هستنید و به طراحی های مدرن علاقه دارید و همچنین پول لازم را هم برای خرید اسپیکر ساخته شده از قارچ دارید، میتوانید مجموعه ای از بلندگوهای نسل اول R1 را در وب سایت MYCOAUDIO خریداری کنید.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز میباشد.
منبع: avnetwork.com – happymag.tv – mycoaudio.com

 

جدیدترین اخبار علمی درباره قارچ ها را میتوانید در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه نمایید.
4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا