اخبار جهان در حوزه قارچ

کشت قارچ در فضا

روییدن قارچ در فضا

شاید باورتان نشود، اما قارچ در فضا وجود دارد! ممکن است پیش خودتان فکر کنید که قارچ‌ها موجودات بیگانه از سیاره دیگری هستند. در گذشته نیز برخی اقوام باستانی بر این باور بودند! اما موضوع در واقع چیز دیگری است.

هم اکنون قارچ‌ها در مدار 400 کیلومتری زمین در حال گردش هستند! این یک داستان علمی-تخیلی نیست، بلکه یک پیشرفت علمی برای بشریت است. اخیراُ یک فضاپیمادپر از قارچ توسط دانشمندان استرالیایی به فضا فرستاده شده است.

در حال حاضر، جایی در ایستگاه فضایی بین المللی، قارچ‌ها در حال رشد هستند. این قارچ‌ها به عنوان بخشی از یک پروژه آزمایشی کالج Haileybury به آنجا فرستاده شده‌است. محققین این کالج می‌خواهند کشف کنند که چگونه قارچ‌ در فضا رشد می‌کند و سازگار می‌شود.

 

برنامه آزمایش فضایی SHINE

کالج Swinburne Haileybury واقع در استرالیا، چندین سال است که بر روی پروژه‌های آزمایشی فضایی مشغول کار است. پروژه آزمایشی کشت قارچ در فضا نیز جزئی از این تحقیقات است.

آنها این تحقیق را در آخرین مرحله از برنامه آزمایشی ایستگاه فضایی بین‌المللی Swinburne Haileybury (SHINE) انجام میدهند. این برنامه تحقیقاتی از سال 2018 کلید خورده و اکنون ششمین سال خود را سپری می کند.

در این طرح آزمایشی دانشمندان نوپای کالج هایلی‌بری با اختر فیزیکدانان دانشگاه سوئینبرن گرد هم می‌آیند. آنها با یکدیگر جهت طراحی، آزمایش و ساخت محصولات آزمایشی در ایستگاه فضایی بین المللی همکاری می‌کنند.

طی این 6 سال بیش از 40 دانشجوی کالج Haileybury در کنار محققین دانشگاهی، برای توسعه آزمایشات فضایی فعالیت نموده‌اند.

قارچ در فضا

آزمایش کشت قارچ در فضا

در آخرین آزمایشی که در تاریخ 26 ماه آگوست 2024 انجام گردید، محقیقن یک محموله حاوی بستر های قارچ‌های یال شیر، کوردیسپس و دم‌بوقلمون را با موشک فالکون 9 اسپیس‌ایکس، به عنوان بخشی از مأموریت تامین بار ناسا به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستادند.

اکنون این قارچ‌ها با 2 فضانورد ناسا که در ایستگاه فضایی بین‌المللی سرگردان شده‌اند، هم‌خانه هستند.

سرپرست دانشجویان کالج Haileybury در اینباره می‌گوید: ما برای آزمایش کشت قارچ در فضا بسیار علاقه‌مند بودیم. در حال حاضر بسیار خوشحالیم که توانستیم در این تحقیق مشارکت کنیم. ما همگی در روز آزمایش تا ساعت 1.30 بامداد در موسسه بودیم تا بتوانیم پرتاب موشک را تماشا کنیم. این یک رویای شگفت‌انگیز است که اکنون به حقیقت پیوسته!

همچنین یک فیلم مستند با نام “Fortitude” نیز از این رویداد علمی تهیه شده‌است.

 

تولید قارچ فضایی

دکتر سارا وب، اخترفیزیکدان دانشگاه سویینبرن (Swinburne)، سرپرستی این مطالعه برای رشد قارچ در فضا را بر عهده دارد.

دکتر وب درباره ماموریت فضایی قارچ‌ها میگوید: ما می‌خواهیم در نهایت بتوانیم قارچ را به عنوان غذا برای فضانوردان، در فضا پرورش دهیم. زیرا قارچ‌ها منبع تغذیه‌ای فوق‌العاده هستند.
ما علاقه‌مند به بررسی این موضوع که چگونه قارچ‌ها می‌توانند از سلامت فضانوردان برای ماموریت‌های فضایی طولانی مدت حمایت کنند، هستیم.

من فکر می‌کنم در چند دهه آینده، ما چیزی بنام تولید زیستی را در فضا خواهیم دید. فضانوردان می‌توانند بطور بالقوه از قارچ‌ها برای غذا و حتی دارو استفاده کنند. در حالیکه هنوز روزهای اولیه آزمایش است، اما من برای روزی که بتوانم “قارچ فضایی” داشته باشم هیجان زده هستم.
دکتر وب زمانی را پیش‌بینی می‌کند که مزارع قارچ در سطح ماه یا مریخ ظاهر شوند!

دکتر سارا وب، سرپرست آزمایش کشت قارچ در فضا
دکتر سارا وب سرپرست آزمایش کشت قارچ در فضا به همراه همکاران خود

نتیجه آزمایش فضایی

قارچ ها حدود یک ماه در فضا خواهند بود. قرار است قارچ‌های کشت‌شده در فضا در هفته‌های آینده از ایستگاه فضایی بین‌المللی به استرالیا برگردند. سپس در ازمایشگاه آنها را با قارچ‌هایی که روی زمین رشد کرده‌اند، بطور کامل مقایسه خواهند نمود.

هم اکنون کار روی آزمایش بعدی که در سال 2025 به فضا پرتاب خواهد شد، در حال انجام است.

 

اهداف دیگر پروژه قارچ های فضایی

دکتر وب معتقد است سیستم ریشه‌های قارچ نیز می‌توانند فشرده شوند و به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار گیرند. تیم دانشمندان امیدوارند از ریشه‌های این قارچ‌ها برای ساختن ساختارهایی در یک کهکشان دور استفاده کنند.

سارا وب می‌گوید: یک مشکل بزرگ فضا این است که تحقیقات آن بسیار گران است. همچنین در جابجایی مواد اولیه آزمایشات از زمین به فضا محدود هستید.

طراحی پارامترهای آزمایش‌ها در فضا کمک می‌کنند که ما داده‌های علمی را از آزمایش‌ها دریافت کنیم که تاکنون سابقه قبلی نداشتند. سپس این اطلاعات را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و از آنها مطالب جدید یاد می‌گیریم.

امیدواریم نتایج این آزمایشات کلید پیشرفت علم بشریت باشد.

 

مولف:

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.
منبع: haileybury.com.au و 9now.nine.com.au

 

تازه‌ترین اخبار علمی درباره قارچ ها را در مجله-خبری-آ»وزشی هاگ مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + شانزده =