اخبار جهان در حوزه قارچ

نمایشگاه قارچ سانتاکروز پنجاه ساله شد!

در این نمایشگاه انواع قارچ‌ها برای بازدیدکنندگان به نمایش درمی‌آید و اطلاعات کاملی درباره آنها به افراد داده میشود

پنجاهمین دوره نمایشگاه قارچ سانتاکروز در آخر هفته برگزار شد. علاقه‌مندان به قارچ ها توانستند بعد از 3 سال دوباره دور هم جمع شوند. این رویداد 3 روزه، پس از سه سال که به دلیل همه گیری بیماری کرونا، به صورت خیلی محدود برگزار شده بود، امسال با قدرت تمام بازگشت تا علاقه‌مندان و فعالان صنعت قارچ را خوشحال نماید.

اولین نمایشگاه قارچ سانتاکروز در سال 1974، در محل موزه تاریخ طبیعی برگزار شد. نمایشگاه به زودی گسترش یافت و فضای موزه دیگر گنجایش آن را نداشت. پس به مکان های بزرگتر منتقل شد. در طول سال های همه‌گیری کرونا، موزه بار دیگر میزبان این نمایشگاه بود که بصورت جشنواره‌ای کوچک و یک روزه در فضای باز برگزار گردید.

در این نمایشگاه انواع قارچ ها برای بازدیدکنندگان به نمایش درمی‌آید. اطلاعات کاملی درباره آنها به افراد داده میشود. سخنرانی و کنفرانس هایی توسط قارچ‌شناسان مشهور، برگزار میگردد.

همچنین قارچ های وحشی خوراکی و دارویی که از دل طبیعت چیده شده‌اند، به خریداران آنها عرضه میشود؛ به علاوه چندین دوره و کلاس آموزشی برای طبیعت‌گردی، شناسایی و چیدن قارچ های وحشی توسط کارشناسان خبره در آن برگزار میگردد.

فروش محصولات مرتبط با قارچ، از جمله کیت‌های پرورش، کاردستی و اشیای تزئینی قارچی شکل، غذاهای پخته شده با قارچ، قارچ های دارویی و خوراکی خشک شده، تیشرت و … نیز در این نمایشگاه، صورت میگیرد.

شناسایی قارچ‌ها توسط بازدیدکنندگان که از طبیعت چیده اند، نیز یکی دیگر از خدماتی است که توسط کارشناسان این نمایشگاه، ارائه میشود.

جزیره قارچ در نمایشگاه قارچ سانتاکروز
جزیره قارچ در نمایشگاه قارچ سانتاکروز

جزیره قارچ

وسط سالن اصلی نمایشگاه به اندازه یک بخش سالن ورزشی است. قارچ ها در سبدهای حصیری در میان درختان و گیاهان قرار گرفته است. گویی یک تکه از جنگل به درون سالن آورده شده است. برگزارکنندگان نمایشگاه این قسمت را جزیره قارچ می نامند.

در اتاق ها و سالنهای دیگر، کارشناسان و سخنرانان درباره مطالبی مانند جستجوی قارچ خوراکی در طبیعت، استفاده از قارچ‌های دارویی، تکنیک‌های آشپزی با قارچ و قارچ های روانگردان، صحبت می‌کنند. با مخاطبان در حال برگزاری جلسه هستند.

قسمتها و اتاق هایی مخصوص کودکان نیز در این نمایشگاه تعبیه شده است. از طریق سرگرمی های مختلف، بچه ها را با قارچها آشنا میکنند. در این بخش ها یک نوع بستنی قارچی نیز سرو میشود که مزه‌ای نزدیک به شربت افرا دارد.

چندین سال است در نمایشگاه، یک جشن شام خیریه با 5 نوع غذای قارچی، برگزار میگردد. درآمد فروش غذاها و کمک های مالی جمع‌آوری شده در آن، صرف امور خیریه میشود.

نمایش قارچ ها در نمایشگاه سانتاکروز
نمایشگاه قارچ سانتاکروز

فدراسیون قارچ سانتاکروز

هزاران نفر از طبیعت گردان و علاقمندان به قارچ ها برای برگزاری پنجاهمین سالگرد نمایشگاه قارچ سانتاکروز در مرکز اجتماعی نلسون لندن، گرد هم آمدند. برخی از این افراد مانند “فیل کارپنتر” چندین دهه است که در این نمایشگاه حضور دارد. به گفته کارپنتر او از سال 1979 هر سال در این نمایشگاه شرکت کرده است.

فیل کارپنتر مدیر ارشد علمی فدراسیون قارچ سانتاکروز (FFSC) است. فدراسیون یا اتحادیه قارچ سانتاکروز، در زمان تشکیل کلاسهای قارچ‌شناسی دیوید آرورا (قارچ شناس مشهور) و همزمان با دوره های اولیه نمایشگاه‌های قارچ در منطقه سانتاکروز، در دهه 1970 شکل گرفت. چند سال بعد FFSC به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی در سال 1984 ثبت شد.
این گروه متشکل از علاقمندان به مطالعه قارچ ها و چیدن قارچ های وحشی است. چندین سال است که مسولیت برگزاری و ساماندهی نمایشگاه را بر عهده دارد.

توضیحات کارشناسان نمایشگاه

کارپنتر در این نمایشگاه پشت میز کارشناسی نشسته و به بازدیدکنندگان کمک میکند تا قارچ‌هایی که چیده‌اند را شناسایی کنند. با وجود اینکه او یک متخصص و قارچ شناس باتجربه است، میگوید که در هر دوره چیزهای جدیدی یاد میگیرد!
او به چند نمونه قارچ که روی میز است اشاره میکند و میگوید: من هرگز این چند گونه قارچ را ندیده بودم. نامشان را نمیدانم و اصلا نمیدانم که از چه گونه ای هستند.

کارپنتر می گوید حدود 230 گونه قارچ در اطراف محل برگزاری نمایشگاه میروید و این تنها درصد کمی از هزاران گونه قارچی است که در اطراف ساحل مرکزی منطقه خلیج سانتاکروز می‌رویند. بازدیدکنندگان می توانند با تمامی این 230 گونه قارچ جمع آوری شده آشنا شوند.

معرفی انواع قارچ های خوراکی و دارویی در نمایشگاه قارچ سانتاکروز
انواع قارچ خوراکی

حضور افراد مشهور در نمایشگاه قارچ

همچنین در این نمایشگاه افراد مشهوری نظیر “نوا سیگل (Noah Siegel)” نویسنده کتاب “راهنمای میدانی قارچ های ساحل ردوود” هم حضور دارند. به برگزاری جلسات آموزشی می پردازند. وی نیز از دیدن برخی گونه های قارچ در این نمایشگاه شگفت زده شده است.
او میگوید: یک نفر یک قارچ کلاه مومی قرمز (Hygrocybe coccinea) را چیده و به نمایشگاه آورده است. این قارچی خوراکی است که در جنگل‌های چوب قرمز، بسیار کمیاب می باشد.

او همچنین با چراغ قوه uv به چند گونه قارچ که میدرخشند، اشاره میکند. این قارچ ها “تریکولوماهای درخشان” هستند که در شب از خود نور ساطع میکنند. برای شناخت و آگاهی با ضرورت های برگزاری جشنواره قارچ این مقاله را مطالعه کنید.

قارچ های درخشنده در شب
نمایشگاه قارچ سانتاکروز

 

حمایت موزه تاریخ طبیعی از نمایشگاه قارچ سانتاکروز

برای انطباق با علاقه روزافزون مردم سانتا کروز برای رویدادهای متمرکز بر قارچ ها، موزه تاریخ طبیعی سانتا کروز، مجموعه ای از برنامه‌های علمی-آموزشی مرتبط با قارچ‌ها را در ماه فوریه 2024، تدارک دیده است. ماریسا گومز، مدیر آموزش موزه می‌گوید که آنها از ادامه همکاری خود با فدراسیون قارچ سانتا کروز، هیجان زده هستند.

امسال آنها بالاخره فکر می کردند که برای بازگرداندن نمایشگاه آماده هستند. اما به کمی حمایت نیاز داشتند. بنابراین ما برای برگزاری نمایشگاه با آنها مشارکت کردیم. این واقعاً هیجان انگیز است که پنجاهمین سالگرد نمایشگاه قارچ سانتاکروز برگزار گردید.

اگر نمایشگاه امسال را از دست دادید. فدراسیون قارچ سانتا کروز در حال برنامه ریزی برای نمایشگاه سال 2025 است. در عین حال، آنها در طول سال میزبان چند دوره جستجوی قارچ در جنگل و رویدادهای آموزشی از این دست، هستند.

 

گالری تصاویر نمایشگاه

در ادامه گالری تصاویر پنجاهمین دوره نمایشگاه قارچ سانتاکروز را مشاهده کنید.

جدیدترین اخبار جهان پیرامون قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ، دنبال کنید.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: kazu.org و ffsc.us

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا