دانستنی‌ها درباره قارچ

مصرف قارچ برای کاهش آسیب آلودگی هوا

در هوای آلوده قارچ بیشتری مصرف کنید

در روزهای آلوده، سیستم دفاعی بدن، به دلیل وجود آلاینده‌های بیش از حد در هوا نمی‌تواند درست عمل کند و در نتیجه ساختمان و عملکرد سلولهای بدن توسط رادیکالهای آزاد مورد تخریب قرار می‌گیرد و به این ترتیب اندامهای دفعی مانند کلیه، روده، ریه و پوست به شدت مورد آسیب واقع می‌شوند. مصرف قارچ برای کاهش آسیب آلودگی هوا، می‌تواند بسیار موثر باشد، و به دلیل فواید و خواص متعدد قارچ، از جمله وجود سلنیوم و ویتامینهای متعدد، امکان تقویت سیستم دفاعی بدن را تامین کند.

سلنیم در قارچ برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی

بدن برای مبارزه با شرایط بد محیطی و آسیب‌رسان به سلول‌های بدن، نیاز به سلنیوم کافی است، که در موادی مانند ماهی، گوشت قرمز کم چرب، غلات کامل، حبوبات، تخم مرغ، مرغ، سیر، زردچوبه و قارچ به اندازه کافی یافت می‌شود و باید به طور منظم روزانه مصرف گردد.
البته باید بدانیم که مقدار سلنیم در انواع مختلف قارچ متفاوت است. در پژوهشی که خلاصه آن در مقاله سلنیوم در قارچ خوراکی ارائه شده، عموما اکثر گونه‌های قارچهای وحشی به طور طبیعی سرشار از سلنیوم هستند و اکثر قارچهای پرورشی به اندازه کافی از این ماده برخوردار نیستند و به طور کلی در وزن خشک آنها کمتر از یک میکروگرم سلنیوم وجود دارد.
اگر می‌خواهید قارچی با سلنیوم بالا مصرف کنید باید به خوردن قارچهایی مانند Albatrellus یا King Bolete (Boletus edulis) روی بیاورید که میزان سلنیوم آنها بین 20 تا 70 میکروگرم در هر گرم از وزن قارچ  متغیر است. گونه‌های قارچهای وحشی از گونه Boletus نیز دارای سلنیوم مورد قبولی هستند.
گونه ماکرولپیوتا (Macrolepiota)، با میانگین بین 5 تا ده میکروگرم و  لیکوپردن (Lycoperdon)، با میانگین 5 میکروگرم نیز در رده‌های بعدی قرار دارند. قارچهای گونه آگریکوس Agaricus هم با تقریبا همین مقدار سلنیوم جزو قارچهای دارای سلنیوم دار هستند.
مصرف قارچهای پرورشی دکمه‌ای (شامپینیون Champignon) اگر بر روی بستر غنی شده با سلنیم کشت شوند نیز بسیار مفید است، زیرا آنها می‌توانند بین 30 تا 110 میکروگرم سلنیوم در خود ذخیره کنند. قارچ گانودرما هم با داشتن 72 میکروگرم یکی از منابع غنی سلنیوم محسوب می‌شود.
به این ترتیب اگر میخواهید مصرف قارچ برای کاهش آسیب آلودگی هوا را در برنامه روزانه خود قرار دهید، حتما توجه کنید که منظور فقط قارچ‌های دکمه‌ای پرورش یافته در بستر غنی از سلنیم هستند؛ البته اگر به سمت مصرفه قهوه یا چای گانودرما روی بیاورید، میتوانید مطمئن باشید که سلنیوم مورد نیاز خود را تامین کرده‌اید. اگر به قارچهای اگزوتیک سلنیم‌دار نیز دسترسی دارید حتما از مصرف روزانه آنها کوتاهی نکنید.

روی موجود در قارچ مفید جهت افزایش کارایی سیستم ایمنی

برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی حتما باید به مصرف روزانه روی توجه کرد. این ماده ارزشمند در موادی مانند انواع گوشت، غلات و حبوبات خیسانده شده و ترجیحا جوانه زده به خصوص غلات سبوس‌دار، انواع فرآورده‌های دریایی، نخود سبز، عدس و جوانه گندم وجود دارد. قارچ نیز یکی از این منابع غنی روی است.
البته قارچ دکمه‌ای دارای 0.4 میلی‌گرم روی در هر گرم است و قارچ میتاکه با 6.9 میلی‌گرم روی بیشترین میزان روی را دارد. قارچ شیتاکه با 2.3 میلی‌گرم و قارچ صدفی با 1.4 میلی‌گرم در رده‌های بعدی قرار دارند.
بنابراین اگر توصیه می‌شود در این روزها حتما قارچ مصرف کنید، منظور قارچهای اگزوتیک میتاکه یا شیتاکه هستند. البته قارچ دکمه‌ای و صدفی هم می‌توانند در رتبه‌های بعدی مورد توجه قرار بگیرند.
*** برای اطلاعات بیشتر به مقاله قارچ های سرشار از روی مراجعه نمایید.

کاهش جذب فلزات سنگین با منیزیم در قارچ

مصرف منیزیم در هوای آلوده موجب کاهش جذب فلزات سنگین مانند کادمیوم و افزایش دفع سرب می‌شود، این ماده در  انواع سبزی‌های با رنگ سبز تیره، لبنیات کم چرب، انجیر، لیمو، گریپ فروت، ذرت زرد، بادام، گردو، پسته، مغزها، آجیل، سبزیجات برگی شکل مثل کلم، اسفناج، جعفری، کاهو، برگ چغندر، غلات سبوس دار و حبوبات مثل لوبیا و سویا به میزان فراوان یافت می‌شود.
قارچها دارای منیزیم هستند البته نه مثل خوراکی‌هایی که نام بردیم. قارچهای دکمه‌ای در هر گرم تنها دارای 0.09 میلی‌گرم منیزیم هستند. اما از آنجا که در کنار سلنیم و روی از منیزیم هم بهره دارند، گزینه‌های بسیار مناسبی برای مبارزه با اثرات ناشی از آلودگی هوا هستند.

شما هم اگر به مصرف قارچ برای کاهش آسیب آلودگی هوا علاقه‌مند هستید، می‌توانید انواع قارچهای دکمه‌ای، صدفی، و اگزوتیک مورد نیاز خود را از فروشگاه هاگ مارکت  تهیه کنید.
دانستنی‌ها درباره قارچ را در هاگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *