اخبار جهان در حوزه قارچ

گسترش مصرف مجیک ماشروم برای سلامت عمومی خطرناک است

فروش بی‌رویه قارچ جادویی آمانیتا موسکاریا نگران‌کننده است

نگرانی از گسترش مصرف مجیک ماشروم

گسترش مصرف مجیک ماشروم در بین مردم، موجب نگرانی کارشناسان بهداشت و جامعه‌شناسان شده است.
بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه سن‌دیگو کالیفرنیا انجام شده است، علاقه مردم به قارچ جادویی، در حال افزایش است.

بر اساس آمارها، جستجوهای گوگل در رابطه با مجیک ماشروم، از سال 2022 تا 2023 به میزان 114 درصد افزایش یافته است!

 

مصرف مجیک ماشروم اشتباهی

در مقاله‌ای که اخیرا در مجله آمریکایی پزشکی (Journal of Preventive Medicine) شده است، محقیقین دانشگاه سن‌دیگو به سرپرستی “دکتر هربرت ورتیوم” و “استادیار اریک لیز”، از روند رو به رشد بازار قارچ آمانیتا موسکاریا (Amanita muscaria) پرده برداشته‌اند.
دانشمندان این رشد را با تحقیقات بالینی نوظهور در حمایت از اثربخشی سیلوسایبین برای درمان افسردگی، مرتبط دانسته‌اند. در صورتیکه هیچ ربطی بهم ندارند!

قارچ آمانیتا موسکاریا (قارچ مگس)، معروف‌ترین مجیک ماشروم در دنیا است. این قارچ که حتما آن را در نقاشی‌ها و انیمیشن‌ها دیده‌اید، دارای کلاهکی قرمز با دانه‌های سفید است.
این قارچ نیز مانند قارچ سیلوسایبین دارای اثرات روانگردان است. اما تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد.

 

تاثیرات قارچ‌ روانگردان

گسترش مصرف قارچ جادویی آمانیتا موسکاریا، سبب بروز تاثیرات روانگردانی بر روی ذهن انسان میشود.
از جمله اثرات روانگردان میتوان موارد زیر را نام برد.

  • احساس بی‌وزنی
  • حساسیت بینایی
  • شنوایی بیش از حد
  • اعوجاج در فضای اطراف
  • عدم آگاهی از زمان و مکان
  • توهمات رنگی
  • تحریف حس فردیت (حس خارج شدن از قالب انسانی)
  • تجربه حالات عرفانی

اثرات روانگردان توسط ترکیباتی بنام موسیمول و ایبوتنیک اسید که پیش‌ساز بیوسنتزی آن بطور طبیعی در قارچ مگس وجود دارد، ایجاد می‌شود.
البته این ترکیبات علاوه بر روانگردان بودن، می‌توانند از موادی مانند فنتانیل، کوکائین و PCP نیز سمی‌تر باشند! از این‌رو هرزگاهی گزارشاتی از مسمومیت با انواع مجیک ماشروم و حتی موارد منجر به مرگ نیز می‌شنویم.

 

تفاوت سیلوسایبین و موسیمول

سیلوسایبین و موسیمول به روش‌های مختلفی بر روی ذهن تاثیر میگذراند.

  • سیلوسایبین به گیرنده‌های سروتونین متصل میشود و یک مسیر عصبی را فعال میکند که واسطه شادی و خوش‌بینی است. از این‌رو به عنوان داروی ضدافسردگی از آن استفاده میشود.
  • موسیمول موجود در قارچ آمانیتا موسکاریا، مانند الکل و بنزودیازپین‌ها است که سیستم عصبی مرکزی را سرکوب میکند. بنابراین تاثیرات متفاوتی بر روی خلق‌و‌خوی فرد دارد که شامل سرخوشی و شادی نیست.

قارچ آمانیتا موسکاریا ممکن است پتانسیل دارویی داشته باشد، اما موسیمول اثرات مشابه سیلوسایبین بر روی بدن ندارد. بنابراین برای درمان افسردگی کاربردی ندارد.
همچنین سیلوسایبین سمی نیست، ولی موسیمول سمی است.

تفاوت مجیک ماشروم آمانیتا موسکاریا و سیلوسایبین
تفاوت مجیک ماشروم آمانیتا موسکاریا و سیلوسایبین

 

پتانسیل درمانی مجیک ماشروم‌ها

ظاهرا علاقه زیادی به پتانسیل درمانی قارچ‌های جادویی برای کمک به بیماری‌های روانی در بین مردم وجود دارد. این علاقه سبب گسترش مصرف مجیک ماشروم در جامعه شده است.

البته پتانسیل درمانی فقط مختص به سیلوسایبین است!

برای مثال برخی از تولیدکنندگان محصولات مشتق از قارچ‌های روانگردان مانند “آدامس قارچ جادویی”، مشخص نمی‌کنند که چه قارچی در آن وجود دارد. زیرا تاثیر قارچ آمانیتا موسکاریا با قارچ سیلوسایبین کاملا متفاوت است.
همچنین هنوز هیچ مدرک بالینی مبنی بر مصرف آمانیتا موسکاریا به عنوان یک شیوه درمانی، وجود ندارد. ولی در تبلیغات محصولات به همچین مواردی اشاره میشود.

به همین دلیل، عدم تمایز واضح بین موسیمول و سیلوسایبین برای مصرف‌کننده گمراه‌کننده است. مصرف‌کننده روانگردان، حق دارد بداند چه ماده‌ای مصرف می‌کند و اطلاعات دقیقی در مورد فواید بالقوه سلامتی و خطرات احتمالی آن دریافت کند.

 

بازاریابی کاذب خوراکی‌های حاوی روانگردان

همچنین بخشی از مشکل مربوط به بازاریابی و تبلیغات کاذب محصولات مرتبط با قارچ جادویی است. آدامس‌ها و شکلات‌های حاوی این قارچ‌ها با ادعاهای مرتبط با سلامتی مانند کاهش اضطراب، بهبود افسردگی و سایر، اغلب با ارجاعات مبهم به مطالعات بالینی مرتبط با سیلوسایبین، به بازار عرضه میگردند.

بر اساس یک مطالعه در سال 2023 بر روی 33 نمونه محصولات قارچ جادویی در فروشگاه‌های لس‌آنجلس و سن‌دیگو، مشخص شد که 40 درصد آنها برخلاف ادعای تولیدکننده، فاقد سیلوسایبین بودند!
بنابراین دو حالت وجود دارد.
1- از قارچ آمانیتا موسکاریا در ساخت آنها استفاده شده است.
2- حاوی مواد روانگردان شیمیاییی و آزمایشگاهی هستند و اصلا از قارچ درست نشده‌اند.

بازاریابی محصول مشتق از Amanita muscaria به عنوان یک محصول سیلوسایبین، حق مصرف‌کنندگان را نقض میکند. زیرا موسیمول اثرات روانگردان متفاوتی نسبت به سیلوسایبین، ایجاد میکند.

استفاده از قارچ جادویی آمانیتا موسکاریا در خوراکی ها بجای سیلوسایبین
استفاده از قارچ جادویی آمانیتا موسکاریا در خوراکی ها بجای سیلوسایبین

دور زدن قوانین

بخشی از بازاریابی نادرست برای محصولات آمانیتا موسکاریا، به دلیل دور زدن قوانین صورت میگیرد! بر اساس قوانین فدرال که در سال 1970 تدوین شده است، هر دو ماده سیلوسایبین و موسیمول، در جدول 1 طبقه‌بندی میشوند. یعنی ساخت، توزیع، واردات/صادرات، نگهداری و استفاده از آن غیرقانونی است.

اما در سال2017، سازمان جهانی غذا و دارو، سیلوسایبین را به عنوان یک عامل درماننی برای برخی از بیماری های روانی معرفی کرد. پس از آن در سال 2023 محدودیت‌ها را برای سیلوسایبین کاهش داد. تا برای توسعه‌دهندگان دارو و محققین، اجازه انجام آزمایشات بالینی با سیلوسایبین را فراهم کند.

به علاوه برخی کشورهای جهان (هلند، استرالیا، برزیل، جامائیکا، آفریقای جنوبی، نپال و…) و چندین ایالت آمریکا و کانادا، سیلوسایبین را جرم‌زدایی نموده‌اند. اما موسیمول همچنان در اکثر نقاط جهان غیرقانونی باقی مانده است.

از این‌رو تولیدکنندگان محصولات قارچ جادویی، آمانیتا موسکاریا را بجای سیلوسایبین جا میزنند.

 

فروش غیرمجاز بصورت قانونی!

قارچ آمانیتا موسکاریا و ماده موسیمول غیر از چند نقطه محدود در جهان، درهیچ کجا قانونی نیست. زیرا احتمال مسمومیت، بستری شدن و حتی مرگ (در مواردی) در پی مصرف آن وجود دارد.
با این حال، اغلب به عنوان محصولات خوراکی و مکمل غذایی، در بازار عرضه میشود. محصولاتی که ظاهرا تحت پوشش مقررات اعمال شده توسط سازمان غذا و دارو قرار دارند.

بسیاری از تولیدکنندگان از برچسب‌گذاری مکمل‌، برای ارائه محصولات خود استفاده می‌کنند. البته فرآیندی برای ارائه یک مکمل به بازار وجود دارد که شامل ارائه داده‌های ایمنی، تست و ثبت آنها می‌شود.
اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه هیچ یک از این تولیدکنندگان این فرآیند را طی کرده‌اند، پیدا نمی‌شود! یعنی در واقع محصولات فعلی متشکل از قارچ آمانیتا موسکاریا بصورت غیرمجاز به فروش می‌رسند.

اگر سازنده‌ای بخواهد یک مکمل غذایی با قارچ مگس تولید کند، احتمالاً به دلیل خطرات ذاتی موسیمول و اسیدهای ایبوتنیک، تأیید نمی‌شود. اما در حال حاضر شرکت‌ها از عدم اجرای قانون سود می‌برند. همچنین مصرف‌کنندگان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

گسترش مجیک ماشروم اشتباهی

کلام آخر

نویسندگان این مقاله چند توصیه کلی در رابطه با گسترش مصرف مجیک ماشروم، ارائه کرده‌اند. در توصیه های آنان آمده است که اگر قرار نیست قارچ آمانیتا موسکاریا از نظر قانونی محدود شود، حداقل تحت کنترل قرار بگیرد.

این کنترل شامل: تعیین محدودیت‌های سنی، تدوین استانداردها، اطلاع‌رسانی نسبت به دوز دقیق، بسته‌بندی ضد کودک، بازاریابی با هدف بزرگسالان بجای کودکان و مواردی از این دست.
مشابه این ضوابط هم‌اکنون برای فروش قانونی حشیش در برخی کشورها وجود دارد.

همچنین متخصصین خواستار اطلاع‌رسانی درست و دقیق در مورد تفاوت‌های قارچ سیلوسایبین و آمانیتا موسکاریا، هستند. تا مصرف‌کنندگانی که به دنبال درمان هستند، بتوانند بین آنها تمایز قائل شوند و محصول مناسب را مصرف نمایند.

محققین کلید حل این مشکل را ایجاد فشار از طرف ارگان‌های فدرال میدانند. زیرا تا زمانیکه شرکت‌ها بتوانند به راحتی از وضعیت موجود پول دربیاورند، هرگز برای تغییرات اقدامی انجام نخواهند داد.

 

مولف:

گرآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.
منبع: today.ucsd.edu
نویسندگان مقاله: دکتر هربرت ورتیوم – دکتر اریک لیز – نورا ساتیبالدیوا – وین کپنر – کوین اچ. یانگ – راکل ام. هاراتی – جیمی کورون – ماتیو روفه
این تحقیقات با پشتیبانی و کمک هزینه T32IP4684 از برنامه تحقیقاتی بیماری‌های مرتبط با دخانیات کالیفرنیا و کمک هزینه K01DA054303 از موسسه ملی ایالات متحده در مورد سوء مصرف مواد مخدر، صورت گرفته است.

 

تازه‌ترین اخبار جهان در حوزه قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ، دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + دوازده =