اخبار جهان در حوزه قارچ

صادرات قارچ صربستان بر اساس آمار اتاق بازرگانی(PKS)

اختصاص بخش عمده صادرات قارچ مربوط به فرآوری محصول و صنایع تبدیلی است

آمار صادرات قارچ صربستان در سال گذشته توسط اتاق بازرگانی صربستان (PKS) اعلام گردید. بر اساس آمار اعلام شده از سوی اتاق بازرگانی، درآمد صادرات انواع قارچ در سال 2023، بالغ بر 25 میلیون یورو بوده است. آمار فوق نسبت به سال گذشته رشد فزاینده‌ای را نشان میدهد.

میزان تولید محصول و صادرات قارچ در سال، بسته به شرایط آب و هوایی متفاوت خواهد بود. زیرا دما و رطوبت تاثیر مستقیمی بر راندمان کشت قارچ در مزارع و مدیریت هزینه‌های تولید، خواهد داشت. همچنین بخشی از صادرات قارچ صربستان مربوط به قارچ های وحشی است. تغییرات آب و هوا، تاثیری مستقیم بر رویش قارچهای خودرو خواهد داشت.
شرایط آب و هوایی مطلوب و میزان بارش مناسب، یکی از دلایل عملکرد مطلوب صنعت قارچ صربستان در سال 2023 بود.

 

آمار میزان صادرات قارچ و درآمد حاصله

بر اساس داده‌های آماری مربوط به سال 2023، ارائه شده از اتاق بازرگانی صربستان (PKS):

  • قارچ‌ خشک بیشترین سهم را از این درآمدزایی به خود اختصاص داده است. مقدار صادرات قارچ خشک صربستان 282 تن بوده، که درآمدی معادل 10 میلیون یورو را برای کشور به ارمغان آورده است.
  • پس از آن قارچ های منجمد (بلنچ شده) بوده که درآمد 5.3 میلیون یورویی داشته است.
  • کنسرو قارچ نیز عایدی 1.6 میلیون یورویی برای کشور صربستان داشته است.
  • قارچ ترافل تازه نیز فروشی 1.5 میلیون یوریی را رقم زده است.
  • انواع قارچ خوراکی پرورشی بصورت تازه نیز، آورده 1.2 میلیون یورویی برای این کشور داشته است.
  • رقم باقیمانده (5.4 میلیون یورو) نیز شامل سایر موارد مرتبط نظیر: قارچ های وحشی، قارچ های دارویی، مکمل‌های قارچی و باقی صنایع تبدیلی میشود.

آمارهای ارائه شده مربوط به کشورهای اتحادیه اروپا، به عنوان مقصد اصلی صادرات قارچ صربستان است. همچنین ایالات متحده آمریکا و روسیه، نیز بازارهای خوبی برای برخی محصولات قارچی صربستان است.

درآمد صادرات قارچ صربستان در برابر ایران
درآمد صادرات قارچ صربستان در برابر ایران

 

سخن پایانی

هدف ما در هاگ از ارائه اخبار جهان در حوزه قارچ، علاوه بر آگاهی و اطلاع رسانی تحولات صنعت قارچ در جهان، آموزش، شناخت و ایجاد بازار هدف است.

نکته قابل توجه صادرات قارچ صربستان، اختصاص بخش عمده صادرات به محصولات فرآوری شده و صنایع تبدیلی است. اما با نگاهی به میزان تولید و صادرات قارچ در کشور عزیزمان، جای خالی انواع صنایع تبدیلی در بخش صادرات و ارزآوری مشهود است. طبق اظهارات مسولین انجمن صنفی قارچ کشور، میزان درآمد صادرات قارچ در ایران حدود 6 میلیون دلار است. این عدد در مقایسه با میزان صادرات قارچ صربستان که 27.3 میلیون دلار (25 میلیون یورو)، بسیار کمتر است! در صورتیکه میزان تولید قارچ ایران و همچنین حجم صادرات آن بالاتر از صربستان است!!!

کشور ما معمولا قارچ را بصورت تازه صادر میکند، که به دلیل ماندگاری کم قارچ تازه، امکان عرضه آن به بازارهایی بهتر از کشورهای همسایه میسر نیست. همچنین قیمت پایین‌تر قارچ تازه نسبت به محصولات فرآوری شده صنایع تبدیلی، از درآمد و ارزآوری کمتری برخوردار است.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز میباشد.
منبع: agroberichtenbuitenland.nl
نویسنده: علیرضا صالحی

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا