اخبار جهان در حوزه قارچ

رشد قارچ های کمیاب و ارزشمند در امارات

باران‌های شدید اخیر در امارات گنجینه‌های فصلی فراوانی را با خود به همراه داشته است

بارش باران های اخیر، سبب رشد قارچ های کمیاب و ارزشمند در امارات شده است.

در چند وقت اخیر شاهد باران های شدیدی در کشور امارات بودیم که حاصل بارور کردن ابرها بود. شدت این باران ها به قدری بود که در برخی مناطق تعدادی از خودروها مفقود شده و زیر شنهای صحرا مدفون شدند!

اما این بارش ها علاوه بر آبگرفتگی معابر و خسارات، تاثیرات مثبت زیادی هم برای این کشور و مردم آن داشته است. این باران‌های شدید، گنجینه‌های فصلی فراوانی را با خود به همراه داشته است.

بارشهای اخیر سبب رویش و رشد قارچ های کمیاب و ارزشمند “عرائین” و “فقع” در امارات شده است، که ارزش بالایی لحاظ مالی و هم از نظر تغذیه‌ای دارند.

قارچ های عرائین و فقع (نوعی از قارچ دنبلان با اندازه بزرگ و رنگ سفید)، قارچ های زیر زمینی خوراکی هستند که لذیذ و کمیاب بوده و نسل به نسل بین اعراب این سرزمین ها منتقل شده‌اند. پس از باران های اخیر، اکنون اماراتی ها برای برداشت این قارچ های زیزمینی گران‌بها و همچنین دیگر قارچ‌های وحشی و گیاهان خوراکی نظیر “الحماد”، به مناطق صحرایی شنی، دشت‌ها، کوه‌ها و دره‌ها می‌روند و به جستجو و جمع‌آوری این محصولات میپردازند.

 

چیدن قارچ های کمیاب توسط مردم محلی

سالم جمعه آل علیلی 44 ساله، یکی از مردم محلی اهل فلج الملا، شهری در ام القوین، با کاوش در این مناطق به دنبال این گیاهان و قارچ های کمیاب می گردد و بیش از 2 دهه است که این کار را انجام می دهد.

وی میگوید: بهترین زمان برای یافتن و برداشت قارچ عرائین و فقع در ماه مارس (اسفند) است. این قارچ ها معمولاً 14 روز پس از بارندگی شدید و با گرمای خورشید، در زیر زمین رشد میکنند.

قارچ عرائین و گیاه الحماد
قارچ عرائین و گیاه الحماد برداشت شده

قارچ عرائین وقتی به رشد کافی برسد از زمین بیرون میزند و شکلی استوانه‌ای و قرمز رنگ دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قارچ عرائین بیش از حد در زمین بماند دیگر قابل خوردن نیست. طراوت و طعم خوب آن تا 3 روز پس از برداشت، به شرطی که در جای خنک نگهداری شود، باقی می ماند. ولی بهترین طعم و کیفیت آن زمانی است که تازه مصرف شود.

علیلی درباره قیمت این قارچ وحشی میگوید: بهای قارچ عرائین به ازای هر کیلوگرم در حدود 170 درهم(تقریبا 2 میلیون 400 هزار تومان) است. وی میگوید که امسال برداشت خیلی خوبی داشته است، اما هنوز به اندازه سال 2018 نیست.
خودش میگوید که توانسته در سال 2018 حدود 1700 عدد قارچ عرائین جمع آوری کند!

 

فقع، قارچ دنبلان صحرایی

سالم جمعه آل علیلی درباره قارچ فقع میگوید: این قارچ از خانواده قارچ ترافل است و بطور کامل در زیر زمین رشد میکند. از این‌رو پیدا کردن آن بسیار دشوار تر است.

همچنین قارچ فقع کمیاب تر بوده و به جهت سختی یافتن آن، قیمت بالاتری دارد. قیمت قارچ فقع در حدود 500 درهم (7 میلیون تومان) به ازای هرکیلوگرم است. البته اگر کیفیت بالایی داشته باشد، یعنی درشت و تازه باشد، قیمت آن تا 1000 درهم (14 میلیون تومان) نیز خواهد بود.

قارچ کمیاب و ارزشمند زیزمینی فقع، نوعی از قارچ ترافل است
قارچ زیزمینی فقع نوعی از قارچ ترافل است

 

گیاه الحماد

علاوه بر قارچ‌ های کمیاب و ارزشمند در امارات، مناطق کوهستانی که بارندگی‌های شدیدی را تجربه کرده اند، در حال حاضر با سرسبزی گیاهان الحماده، مزین شده‌اند.

این گیاه خوراکی که با ارتفاع و برگ‌های پهن مشخص می‌شوند، طعمی تند دارند که به سالاد مزه می‌بخشد که در میان خانواده‌های اماراتی محبوب است. روش های پخت‌و‌پز  این گیاه نظیر جوشاندن، سرخ کردن یا پختن آن با برنج در بین مردم متغیر است و هر خانواده طعم منحصر به فرد خود را به این مواد کمیاب اضافه می کند.

 

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.
منبع: نشریه ارتباط (نشریه اختصاصی ایرانیان امارات)

 

تمامی اخبار جهان درباره قارچ را در مجله هاگ دنبال کنید.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا